spot_img
spot_img

Pengasas Zappos meninggal

spot_img

(29 Nov): Tony Hsieh, CEO Zappos.com yang telah bersara yang merevolusikan industri kasut secara online dan terkenal dengan budaya korporat syarikatnya yang unik, telah meninggal dunia. Dia berusia 46 tahun.

Puoy Premsrirut, seorang peguam Hsieh, memberitahu media bahawa Hsieh telah cedera dalam kebakaran rumahnya ketika melawat Connecticut. Dia bersama keluarga di sana ketika meninggal pada malam Jumaat, lapor KLAS-TV. Kebakaran rumah pada 18 November lalu di mana Hsieh dipercayai cedera masih dalam siasatan, menurut The Hartford Courant, yang memetik ketua bomba New London, Connecticut dan melaporkan kediaman yang terbakar itu dimiliki oleh pekerja Zappos lama.

Lulusan Harvard, Hsieh memperoleh kejayaan di era dot com. Dia bergabung dengan Zappos pada tahun 1999 ketika disebut ShoeSite.com dan memimpinnya selama dua dekad. Amazon.com Inc membeli syarikat itu dengan harga AS $ 1.2 bilion pada tahun 2009 dan Hsieh kekal sebagai ketua pegawai eksekutif sehingga mengundurkan diri pada bulan Ogos lalu.

- Advertisement -

Pembelian dari syarikat Amazon memberi isyarat bahawa Jeff Bezos terkesan dan terancam dengan penghantaran pesanan dalam talian dan reputasi perkhidmatan pelanggan Zappos dengan pantas. Kejayaan Hsieh menjual kasut dalam talian menonjol kerana ia adalah produk yang boleh dicuba oleh bakal pelanggan sebelum membeli.

“Dunia kehilangan anda terlalu cepat,” kata Bezos Sabtu di Instagram. “Rasa ingin tahu, penglihatan, dan tumpuan anda yang tidak henti-hentinya terhadap pelanggan meninggalkan kesan yang besar.”

Hsieh adalah penentu dalam rangkaian pembicara teknologi dan menyokong komitmen syarikatnya untuk cara pengurursan unik, gaya pengurusan yang tiada hierarki di mana pengambilan keputusan disebarkan ke seluruh organisasi tanpa hierarki tradisional.

- Advertisement -

Dia menonjol sebagai bukan ahli korporat biasa yang formal bahkan dalam industri yang terkenal dengan budaya pengurursan yang berbeza. Dia tinggal di taman awam di pusat bandar Las Vegas yang menarik orang kreatif yang bekerja di bidang yang sama. Mereka makan makanan bersama di unggun api dan haiwan peliharaan berkeliaran di taman. Hsieh akan membuat penampilan secara bersahaja di taman untuk bermain permainan kad dengan pelawat yang memaksa mereka memilih keutamaan dalam hidup mereka.

Penghargaan diberikan di media sosial dari industri teknologi, Las Vegas – di mana syarikat itu beribu pejabat – dan dari anak perempuan Presiden Trump. Gabenor Nevada Steve Sisolak mengucapkan terima kasih kerana telah membantu mengubah bandar itu, sementara Ivanka Trump mengatakan keaslian Hsieh mencabarnya untuk “menolak keselesaan.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img