spot_img
spot_img

WhatsApp boleh lakukan transaksi wang

spot_img

Berjuta-juta pengguna WhatsApp di India akhirnya dapat saling mengirim wang melalui aplikasi.

Facebook (FB), yang memiliki platform pesanan popular itu, hari Jumaat lalu mengumumkan bahawa ia telah disiarkan secara langsung dengan ciri baru itu setelah bertahun-tahun rintangan peraturan menghalangnya daripada menjadikan perkhidmatan ini tersedia secara meluas di India.

National Payments Corporation of India, sebuah organisasi yang bekerjasama dengan Reserve Bank of India, mengesahkan dalam satu kenyataan pada hari Khamis lepas bahawa pihaknya telah memberikan persetujuan untuk WhatsApp melancarkan perkhidmatan tersebut kepada lebih banyak pengguna, bermula dengan jumlah pengguna hingga 20 juta akaun.

- Advertisement -

Syarikat itu telah menguji alat tersebut di India sejak 2018 sehingga 1 juta pengguna. Negara ini adalah pasaran terbesar WhatsApp, dengan 400 juta pengguna.

“Saya gembira hari ini bahawa WhatsApp telah diluluskan untuk melancarkan pembayaran di seluruh India,” kata CEO Mark Zuckerberg dalam satu kenyataan video. “Sekarang anda dapat mengirim wang kepada teman dan keluarga melalui WhatsApp semudah mengirim pesanan teks.”

Ciri ini sudah tersedia pada versi terbaru aplikasi dalam 10 bahasa India. Facebook menyatakan bahawa sesiapa yang ingin menggunakan perkhidmatan tersebut perlu memiliki akaun bank dan kad debit dengan pemberi pinjaman yang membolehkan pengguna melakukan transaksi di pelbagai aplikasi di India.

- Advertisement -

WhatsApp tidak menyembunyikan cita-citanya untuk mula memberikan lebih banyak perkhidmatan kepada pengguna di India.

Ia pertama kali mengumumkan rancangan untuk memasuki pembayaran dalam talian lebih dari tiga tahun yang lalu dan pada tahun 2018, melantik pengasas bersama sebuah syarikat pembayaran digital, Abhijit Bose, sebagai ketua India pertama, yang menandakan hasrat untuk meningkatkan rancangannya di ruang angkasa.

Langkah terbaru Facebook juga berlaku kerana syarikat itu melabur banyak wang di India. Pada bulan April, mereka memasukkan $ 5.7 bilion ke Jio Platforms, syarikat teknologi yang dikendalikan oleh jutawan India Mukesh Ambani.

Jio Payments Bank, yang beroperasi di bawah payung Reliance Industries Ambani, adalah salah satu rakan kongsi dalam usaha pembayaran baru WhatsApp.

– Rishi Iyengar menyumbang kepada laporan ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img