spot_img
spot_img

Bajet lulus, ahli parlimen tolak mandat rakyat – Tun M

spot_img

KUALA LUMPUR, 26 Nov – Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan rasa tidak puas hati terhadap ahli-ahli Parlimen, termasuk sebahagian besar dari blok Pembangkang, di Parlimen hari ini yang tidak berdiri menentang kelulusan Belanjawan 2021.

Dia menyalahkan mereka yang berada dalam kerajaan sebagai korup setelah didakwa mendapat faedah daripada pentadbiran Tan Sri Muhyiddin Yassin, dan mengatakan bahawa anggota parlimen pembangkang yang tidak menentang RUU itu, menyokong kerajaan Muhyiddin dengan tindakan mereka.

“Kerajaan yang dibina dari sogokan demi sogokan kepada anggota Parlimen dan kerajaan yang korup disokong oleh ahli Parlimen dan juga kebanyakan ahli Parlimen Pembangkang ini tanpa rasa bersalah bahawa mereka sekarang telah mengkhianati janji mereka kepada rakyat.

- Advertisement -

“Inilah yang terjadi di Parlimen hari ini,” kata mantan perdana menteri dari Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) dalam sebuah pernyataan.

“Bagi saya dan Parti Pejuang, termasuk beberapa anggota parlimen lain, kami tegas dalam pendirian untuk tidak mendukung lulus Belanjawan,” tambahnya.

Dr Mahathir berkata selainnya, tiga anggota Parlimen Pejuang yang lain telah berdiri untuk menyokong undi blok yang tidak menyokong: Datuk Seri Mukhriz Mahathir (Jerlun), Datuk Amiruddin Hamzah (Kubang Pasu), dan Datuk Shahruddin Salleh (Sri Gading).

- Advertisement -

Pemimpin pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, dia mengarahkan penggubal undang-undang di pihaknya untuk membenarkan Belanjawan 2021 melalui peringkat dasar kerana dia tidak mahu dilihat sebagai menyekat bantuan dan konsesi yang diumumkan oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Dr Mahathir juga mengatakan bahawa orang ramai tidak boleh menutup sebelah mata pada rasuah dan membasmi rasuah itu adalah satu-satunya cara untuk menyelamatkan negara.

Dia menambah bahawa pemberi rasuah dan penjenayah menggunakan wang untuk membeli undi dan memilih ahli parlimen mereka untuk membentuk kerajaan hari ini.

“Apabila mereka yang tidak mempunyai prinsip dan kualiti bersedia mengorbankan mandat rakyat untuk kepentingan peribadi mereka sendiri untuk membentuk kerajaan, maka negara itu akan dijual untuk memenuhi kerakusan mereka,” katanya.

Hanya 13 ahli parlimen yang berdiri menuntut pengundian blok untuk meluluskan RUU untuk menyetujui Belanjawan hari ini, menyebabkan bajet diluluskan.

Belanjawan sekarang akan masuk ke peringkat jawatankuasa, kerana peruntukan khususnya akan diperdebatkan dan diundi.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img