TERKINI
KEWANGAN TEKNOLOGI

Perlu bijak dengan tawaran diskaun online

November 26, 2020 12:04 pm – aiman adzhar

Harga barangan dan perkhidmatan online nampaknya akan dikurangkan secara besar-besaran – anda mungkin dihasut dan dipromosi untuk lebih baik bertindak pantas.

Akhir November adalah masa paling sukar dalam tahun ini bagi para pembeli online untuk menolak “tawaran” dalam talian, kerana peruncit menghidangkan para pengunjung online dengan banyak persembahan serta barangan produk sempena Black Friday (27 Nov).

Pada hari-hari sebelum mania diskaun, kebanyakan laman web dengan apa-apa yang dijual mengatakan bahawa mereka telah menurunkan harga dengan gila-gila.

Walau apa pun, terdapat banyak tawaran hebat di luar sana, tetapi para pakar mengatakan bahawa anda memerlukan pemikiran yang baik untuk mengatasi ribuan transaksi secara online.

Perbandingan harga yang tidak realistik

Jumlah penjimatan yang dikatakan oleh penjual yang akan anda tertarik untuk membeli biasanya berdasarkan perbandingan dengan harga runcit yang disyorkan oleh pengeluar. Tetapi cara perbandingan ini semata-mata adalah kurang tepat. Untuk mengetahui apa harga sebenar asalnya, anda perlu mencari dalam talian dan di platform lain untuk membuat perbandingan.

Badan pemerhati undang-undang online seperti yang ada di pusat nasihat pengguna Rhine-Westphalia Utara Jerman mengatakan bahawa peruncit akan sering menaikkan harga mereka beberapa hari sebelum promosi, hanya untuk menurunkannya lagi dan meraikannya sebagai potongan besar.

Untuk mengecilkan lagi pilihan anda dan supaya anda tidak membuat banyak kajian, peruncit juga akan mengeluarkan produk tertentu dari keluaran mereka pada awal promosi – dan kemudian tiba-tiba menambahkannya kembali pada akhir promosi.

Rata-rata, menurut pakar perlindungan pengguna, potongan harga pada pelbagai produk di hari kempen lebih kurang 20%, berbanding 50% yang sering diwar-warkan.

Menurut majalah kesedaran pengguna Britain, Which ?, lebih daripada separuh (61%) dari semua barangan penjualan Black Friday di UK lebih murah atau harga yang sama sebelum penjualan promsi itu bermula bermula.

Tekanan masa dan stok terhad

Masa promosi yang terhad atau carta menunjukkan stok berkurang semuanya dirancang untuk memberi tekanan kepada pelanggan untuk membeli dengan cepat sebelum berfikir.

Sekiranya anda tidak mempunyai masa untuk meneliti, maka anda tidak akan mengesyaki ada yang salah akan berlaku. Atas sebab ini, pakar runcit dalam talian mengatakan bahawa penting untuk memeriksa terlebih dahulu atau pulangan percuma.

Perkara yang tidak kelihatan adalah seperti tawar-menawar apabila anda menambahkan kos penghantaran. Anda juga perlu memeriksa jenis masa penghantaran yang diharapkan. Jika tidak, anda boleh menunggu selama-lamanya untuk pengecas telefon yang amat murah dari China.

Anda juga disarankan untuk tidak melakukan pembayaran pendahuluan atau transfer bank terus di laman web yang tidak anda kenal, kerana ini mungkin merupakan tawaran palsu. Pembayaran melalui invois atau debit langsung lebih selamat.

Akhirnya, setelah anda selesai membeli-belah, padamkan sejarah web yang anda layari, history cookies anda untuk menyukarkan pihak peruncit membuat profil komprehensif mengenai tingkah laku pembelian anda. – dpa

Artikel ini diolah oleh BestPay. Syarikat teknologi digital yang menawarkan sistem pembayaran secara online, platform e-dagang, penghantaran produk dan pemasaran yang dijamin 100% selamat #4P . Sesuai bagi semua peniaga-peniaga samaada yang telah lama atau baru bermula dari rumah. Hubungi untuk info lanjut 01123437911 atau layari www.best-pay.com.my

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid