spot_img
spot_img

Buang semua polisi luar Trump dalam tong

spot_img

WILMINGTON, Del., (25 Nov): Presiden baru Joe Biden mengatakan pada hari Selasa lepas bahawa Amerika Syarikat akan sekali lagi berada di pentas global, mengubah arah unilateral Presiden Donald Trump. Biden berjanji untuk bekerjasama dengan sekutu Amerika.

Memperkenalkan dasar luar negaranya dan pasukan keselamatan negara, mantan naib presiden parti Demokratik itu memberi isyarat bahawa dia berniat setelah mengambil alih jawatan pada 20 Januari untuk menjauhkan Amerika Syarikat dari nasionalisme “Amerika Utama” yang dipelopor oleh Trump.

Trump dari parti Republik dulu telah mengecewakan banyak sekutu A.S., di Eropah dan di tempat lain, dengan pendekatan pentingkan diri sendiri terhadap pakatan NATO dan hubungan perdagangan, meninggalkan perjanjian antarabangsa dan hubungan tidak baik dengan sekutu.

- Advertisement -

Biden mengatakan pasukannya, yang akan dibantu Antony Blinken sebagai pencalonannya untuk setiausaha negara A.S., akan membuang polisi lama Trump yang dianggap sebagai “pemikiran lama dan perangai yang tidak berubah” dalam pendekatannya terhadap hubungan luar negeri.

“Ini adalah pasukan yang mencerminkan kenyataan bahawa Amerika kini kembali, bersedia memimpin dunia, tidak berundur, sekali lagi duduk di puncak dunia, bersedia untuk menghadapi musuh kita dan tidak menolak sekutu kita, bersedia untuk membela nilai-nilai kita, “kata Biden pada majlis itu di kampung halamannya di Wilmington, Delaware.

Dunia jauh berubah sejak parti Demokrat terakhir memerintah dari Rumah Putih empat tahun lalu. China semakin meningkat dan berani, Rusia telah berusaha untuk menegaskan lebih jauh pengaruhnya, pengaruh A.S. telah berkurang ketika ia menarik diri dari berbagai persetujuan, dan kuasa moral Amerika telah terganggu akibat tidak kestabilan domestik.

- Advertisement -

Biden juga telah melantik Jake Sullivan sebagai penasihat keselamatan negara, Linda Thomas-Greenfield sebagai duta A.S. untuk PBB, Alejandro Mayorkas sebagai setiausaha keselamatan tanah air dan John Kerry sebagai utusan dalam isu-isu berkaitan iklim. Mereka muncul bersama Biden dan menyokong mesejnya.

Dasar luar A.S. di bawah pentadbiran Biden cenderung mengambil pendekatan multilateral dan diplomatik yang bertujuan memperbaiki hubungan Washington dengan sekutu utama A.S. dan menempuh jalan baru dalam isu-isu seperti perubahan iklim.

Biden mengatakan dia telah dihubungi dengan sekitar 20 pemimpin dunia “betapa mereka menantikan Amerika Syarikat menegaskan kembali peranan bersejarahnya sebagai pemimpin global.”

Janjinya untuk menguatkan kerjasama, termasuk di rantau Asia Pasifik, memulihkan kemerosotan hubungan dua hala antara Amerika Syarikat dan China, dua kuasa ekonomi dunia, yang kini dianggap sebagai perbandingan dengan Perang Dingin.

Tahun terakhir pemerintahan Trump ini diwarnai dengan sering China dan Amerika balas-membalas dalam menangani wabak coronavirus, Amerika mengkritik kebebasan di Hong Kong dan isu-isu wilayah di Laut China Selatan.

Walaupun China tidak mungkin mencari kaedah yang lembut walaupun dengan Biden, diplomat dan penganalisis mengharapkan nada yang lebih baik dan meningkatkan usaha untuk memperkuat pakatan sekutu lain untuk menentang Beijing.

Dalam ucapannya, Biden mengatakan bahawa bekerja dengan sekutu akan membantu menjaga keamanan Amerika tanpa terlibat dalam “konflik ketenteraan yang tidak perlu.” Dia merujuk pada perang terpanjang di negara itu – konflik Afghanistan – ketika Trump memilih untuk mengurangkan kekuatan A.S.

Biden bergerak pantas untuk mengumpulkan pasukannya dan membuat pilihan Kabinet setelah mengalahkan Trump dalam pilihan raya 3 November. Trump telah melancarkan tuntutan undang-undang yang sengit untuk mencuba membatalkan keputusan pilihanraya Presiden, dengan mendakwa pemilihan itu dicuri darinya melalui penipuan yang meluas.

Biden mendesak Senat untuk memberi hak kepada calon-calonnya yang memerlukan pengesahan oleh dewan untuk “pendengaran segera” dan menyatakan harapan dia dapat bekerjasama dengan parti Republikan “dengan niat baik untuk majukan negara ini.”

“Mari kita mulakan kerja itu … untuk menyembuhkan dan menyatukan Amerika dan juga dunia,” tambah Biden.

Sebilangan senator Republikan, bagaimanapun, menunjukkan mereka mungkin bersedia untuk menghalangi pelantikan Kabinet Biden. Marco Rubio, ahli Jawatankuasa Hubungan Luar Negeri, menulis di Twitter bahawa pemilihan Kabinet Biden “akan menjadi peralihan kuasa Amerika yang sopan & teratur.”

Trump telah mengatakan bahawa dia tidak akan pernah mengakui keputusan pilihan raya tetapi setelah berminggu-minggu lamanya, pemerintahannya pada hari Isnin lalu akhirnya memberi lampu hijau untuk pemindahan kuasa secara rasmi. Proses itu ditangguhkan walaupun Biden muncul sebagai pemenang dan pemimpin dunia banyak mengiktiraf Biden sebagai presiden baru.

Dalam erti kata lain bahawa Trump telah menerima kekalahan pemilihannya, Rumah Putih memberi peluang kepada Biden untuk mula menerima taklimat perisikan harian presiden.

Pengkritik mengatakan penolakan Trump untuk menerima keputusan pilihanraya melemahkan kemampuan negara untuk memerangi wabak yang semakin meningkat yang telah membunuh sekitar 259,000 orang Amerika dan meninggalkan berjuta-juta lagi tanpa pekerjaan.

Pennsylvania menjadi negara penting pada hari Selasa lepas untuk mengesahkan bahawa Biden telah menang. Mahkamah Agung Nevada pada hari Selasa juga mengesahkan Biden telah memenang.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img