spot_img
spot_img

40 produksi terima RM13.9juta dari FINAS

spot_img

PUTRAJAYA (24 Nov): Sebanyak 40 syarikat produksi telah menerima surat tawaran dana sebanyak RM13.927 juta dari Dana Kandungan Digital (FINAS) Perbadanan Pembangunan Filem Nasional (DKD) di bawah Pelan Tindakan Ekonomi Segera Industri Kreatif (PELAKSANA).

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah berkata DKD bertujuan untuk membantu mengukuhkan industri kreatif yang terjejas akibat wabak Covid-19.

Dia mengatakan objektifnya adalah untuk menjana semula ekonomi industri kreatif negara melalui kerjasama dengan sektor swasta yang melibatkan stesen televisyen dan penyiaran tempatan, dan meningkatkan pemilikan kandungan hak cipta di kalangan penerbit tempatan untuk penjanaan keuntungan masa depan.

- Advertisement -

“Saya harap semua penerima DKD dapat menghasilkan karya kreatif yang berkualiti, serta menghidupkan semula industri ini, sejajar dengan tujuan bersama kami untuk melangkah ke pentas antarabangsa,” katanya ketika dalam upacara penyerahan surat tawaran PELAKSANA DKD dalam talian disini hari ini.

Turut hadir ialah pengerusi FINAS Zakaria Abdul Hamid dan ketua pegawai eksekutifnya Dr Ahmad Idham Ahmad Nadzri.

Saifuddin berkata, Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) melalui FINAS selalu menyokong dan menolong pemain industri, terutama melalui inisiatif PELAKSANA, untuk memastikan industri kreatif terus berkembang, walaupun dipengaruhi oleh wabak Covid-19.

- Advertisement -

Oleh yang demikian, katanya setiap pemain industri harus memanfaatkan kesempatan yang diberikan untuk mengembangkan industri perfileman negara.

Sementara itu, Saifuddin berharap melalui Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) yang akan dilancarkan tahun depan, kerajaan akan memperuntukkan RM550 juta untuk DKD untuk meningkatkan industri kreatif termasuk filem, muzik dan animasi.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img