spot_img
spot_img

PLKN mungkin dihidupkan semula – Ismail Sabri

spot_img

KUALA LUMPUR, 24 Nov – Kerajaan sedang mengkaji untuk menghidupkan semula Program Latihan Khidmat Negara (PLKN), seperti yang disampaikan di Parlimen hari ini.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, program itu telah membantu membentuk semangat patriotisme di kalangan rakyat Malaysia yang telah menjalani latihan sebelum dibubarkan di bawah pemerintahan Pakatan Harapan sebelum ini.

“Terima kasih Ahli Parlimen Pontian atas cadangan untuk menghidupkan kembali PLKN yang telah dihapuskan oleh kerajaan sebelumnya pada tahun 2018,” katanya di Dewan Rakyat, merujuk kepada Datuk Seri Ahmad Maslan yang juga setiausaha agung Umno.

- Advertisement -

“Oleh kerana program ini terbukti membentuk semangat patriotisme di kalangan pemuda, kementerian akan mengusulkan kepada Kabinet agar program itu dapat dijalankan semula,” tambah Ismail Sabri dalam perbahasan penutup Rang Undang-Undang Belanjawan 2021.

Menteri kanan itu mengatakan bahawa kerana Akta Perkhidmatan Nasional 1952 telah meletakkan PLKN di bawah Kementerian Pertahanan, ia akan menyusun kertas kerja agar program tersebut dapat disampaikan kepada Kabinet untuk persetujuan.

Pada bulan Julai lalu, rakan menteri Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof mengatakan bahawa kerajaan merancang untuk memperkenalkan program untuk memupuk semangat patriotisme untuk menggantikan PLKN dan Biro Tata Negara (BTN).

- Advertisement -

Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggung jawab atas fungsi khas itu mengatakan struktur untuk program yang dicadangkan itu sedang diselesaikan dan akan dibentangkan kepada Kabinet tidak lama lagi.

Mohd Redzuan juga mengatakan bahawa ia akan menggabungkan sukatan pelajaran dan latihan PLKN dan BTN yang terdiri daripada patriotisme, Perlembagaan, kebangsaan dan perpaduan antara kaum.

Pentadbiran PH telah menghapuskan PLKN yang menganggapnya “penuh dengan kurikulum dan silibus yang meragukan”.

Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul, yang sebelum ini menyokong kerajaan PH, mengatakan mereka yang terlibat dalam PLKN hanya ingin menjana wang daripada program ini.

“Mereka yang terlibat hanya ingin menjana wang dari PLKN. Itulah sebabnya saya mencadangkan kami memberikannya kepada tentera, ”kata Johari pada bulan Ogos.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img