spot_img
spot_img

Pemain industri sawit diseru rebut dana Mida

spot_img

KUALA LUMPUR, 23 Nov – Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida) menyeru pemain industri minyak sawit Malaysia untuk memohon Dana Strategik Pelaburan Domestik Industri4WRD (DISF).

Pengarah eksekutif pembangunan pembuatan (sumber) Mohamad Ismail Abu Bakar berkata, Mida komited untuk membantu syarikat-syarikat terutama dalam rantaian nilai hiliran.

“Beberapa bidang yang kami sasarkan adalah oleokimia, produk berasaskan makanan seperti minyak masak, dan fitonutrien yang dapat dijadikan suplemen,” katanya dalam taklimat mengenai insentif dan hibah yang tersedia untuk industri minyak sawit Malaysia yang diadakan hampir hari ini.

- Advertisement -

Ia dianjurkan oleh Persatuan Penapisan Minyak Sawit Malaysia (Poram).

Industry4WRD DISF telah diperkenalkan dalam Anggaran 2019 untuk membantu syarikat yang telah menjalani program Penilaian Kesediaan Industry4WRD untuk berhijrah ke Industry Revolution 4.0 (IR4.0).

Penilaiannya adalah untuk menilai kemampuan dan kesediaan mereka dalam teknologi IR4.0.

- Advertisement -

“Syarikat mesti menggunakan sekurang-kurangnya salah satu ciri teknologi IR4.0 seperti pengkomputeran awan (cloud), analisis data besar (big data) dan kecerdasan buatan (artificial intelligent),” katanya, sambil menambah bahawa 40 peratus daripada pemberian itu akan ditanggung oleh syarikat dan selebihnya akan diberi subsidi oleh kerajaan.

Mohamad Ismail berkata, pemberian dana itu adalah untuk aktiviti penyelidikan dan pembangunan, latihan serta mendapatkan standard dan perakuan antarabangsa.

Dia menambah bahawa syarikat juga mesti memiliki pemilikan ekuiti Malaysia sekurang-kurangnya 60 peratus untuk layak.

Syarikat boleh mengemukakan permohonan sehingga 31 Disember 2021, katanya. – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img