spot_img
spot_img

Pasaran saham Asia meningkat ekoran Vaksin Covid19

spot_img

SHANGHAI, 23 Nov (Reuters) – Saham Asia meningkat pada hari Isnin semalam, mendorong indeks serantau ke paras tertinggi ketika pelabur menaruh harapan mereka untuk kebangkitan ekonomi terhadap penemuan vaksin koronavirus, bahkan ketika dunia bersaing dengan peningkatan jumlah kes dan penundaan terhadap rangsangan AS yang baru .

Pelabur Eropah berkongsi pandangan yang lebih cerah dalam perdagangan awal, dengan pasaran hadapan Euro Stoxx 50 serantau memperoleh 0.29%, niaga hadapan DAX Jerman 0.26% lebih tinggi dan niaga hadapan FTSE naik 0.21%.

Optimism tinggi para pelabur muncul setelah pegawai tinggi berusaha dengan cepat akan pembangunan vaksin di A.S. yang mengatakan pada hari Ahad lalu bahawa vaksin pertama dapat diberikan kepada pekerja kesihatan A.S. dan seterusnya pada pertengahan Disember.

- Advertisement -

Walaupun latar belakang yang suram mempercepat jangkitan COVID-19 di Amerika Syarikat, ramalan itu membantu meningkatkan harapan bahawa masalah yang melumpuhkan ekonomi global akan hampir berakhir.

“Dengan vaksin yang sedang berjalan dan kerosakan ekonomi yang disebabkan oleh virus akan meningkat, kita masih mendapat sokongan besar dari bank pusat dan kerajaan. Dan itu adalah titik manis ekonomi yang semestinya akan menyaksikan peningkatan ekonomi yang ketara. , “kata Michael McCarthy, ketua strategi pasar CMC Markets di Sydney.

“Sangat menarik bahawa pelabur bersedia untuk fokuskan perhatian pada aspek itu. Ia memerlukan sedikit kesabaran, termasuk melihat peningkatan kadar jangkitan yang kita lihat sekarang. Tetapi mempunyai optimis harapan yang tinggi.”

- Advertisement -

Jumlah kes COVID-19 A.S. mencapai 12 juta jangkitan pada hujung minggu lalu dan lebih daripada 255,000 orang telah mati.

Indeks MSCI bagi saham Asia Pasifik di luar Jepun meningkat 0.71% pada hari Isnin, melonjak melepasi rekod tertinggi sebelumnya pada hari Jumaat.

Seoul Kospi meningkat 1.83% kerana prospek pendapatan optimis untuk saham syarikat gergasi Korea Selatan mendorong kenaikan.

Pasaran Jepun ditutup untuk percutian, tetapi niaga hadapan Nikkei meningkat 0.27% kepada 25.815.

Indeks serantau juga mendapat dorongan dari saham Australia yang naik 0.34% ketika negara itu mengurangi beberapa sekatan COVID-19. Sebilangan besar negara tidak melihat jangkitan atau kematian baru dalam beberapa minggu.

Cip biru China bertambah 1.54%.

Penganalisis mengatakan mereka masih berhati-hati terhadap keuntungan kerana bantuan kewangan dan fiskal untuk ekonomi A.S. masih sukar difahami.

Setiausaha Perbendaharaan A.S. Steven Mnuchin mengatakan pada hari Khamis bahawa program pinjaman pandemik di Federal Reserve akan berakhir pada 31 Disember, menjadikan pentadbiran Trump yang tidak seiring dengan bank pusat dan berpotensi menambahkan tekanan kepada ekonomi.

“Perbincangan hanya akan dimulakan dan mungkin akan memakan masa jika perselisihan politik baru-baru ini mengenai saiz dan besarnya perbelanjaan fiskal menjadi petunjuk,” kata penganalisis di ANZ dalam satu catatan.

Niaga hadapan e-mini A.S. untuk S&P 500 meningkat 0.27% pada 3.564 pada hari Isnin selepas saham A.S. merosot pada hari Jumaat disebabkan gabungan penurunan ekonomi AS dan peningkatan kadar jangkitan coronavirus.

Purata Perindustrian Dow Jones turun 0.75%, S&P 500 turun 0.68% dan Nasdaq Composite berakhir 0.42%.

Di pasaran mata wang, kenaikan yen mengatasi kebimbangan pelabur. Dolar turun 0.12% kepada 103.73 sementara euro naik 0.18% pada hari ke $ 1.1874.

Indeks dolar, yang menjejaki dolar AS berbanding sekumpulan enam saingan utama matawang, turun ke 92.250.

Pasaran komoditi lebih menaik, dengan pedagang optimis pemulihan permintaan kepada minyak mentah mendorong kenaikan minyak.

Penanda aras global minyak mentah Brent meningkat 0.58% kepada $ 45.22 setong dan minyak mentah A.S. naik 0.28% lebih tinggi kepada $ 42.54 setong.

Emas meningkat 0.19% kepada $ 1,874.06 per auns.

(Pelaporan oleh Andrew Galbraith; Penyuntingan oleh Richard Pullin)

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img