TERKINI
Dalam Negara Undang-Undang

Berhati-hati dengan applikasi palsu KWSP

November 24, 2020 4:32 pm – Bukan Che Ta

KUALA LUMPUR, 24 Nov – Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memberi amaran di laman Facebook mereka bahawa terdapat beberapa aplikasi i-Sinar palsu. Aplikasi ini dibuat untuk menjadi mangsa pengguna yang tidak berhati-hati yang ingin mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai inisiatif i-Sinar.

Aplikasi palsu termasuk “Dana Saya”, dan beberapa aplikasi “i-Sinar Online”. Applikasi palsu ini tiada di Apple App Store. Ia juga tidak dapat ditemui mereka melalui Google – yang mungkin bermaksud bahawa aplikasinya telah dikeluarkan, atau hanya diedarkan sebagai fail APK melalui sms atau whatsapp.

“Aplikasi mudah alih ini telah dibuat oleh mereka yang ingin mengambil kesempatan terhadap ahli KWSP yang ingin mengetahui tentang i-Sinar,” tulis wakil KWSP.

Di bawah inisiatif i-Sinar, ahli boleh membuat permohonan untuk mengeluarkan sejumlah RM60,000 dari Akaun 1 yang dikeluarkan dalam jangka masa 6 bulan. Kemudahan pendahuluan ini akan menguntungkan 2 juta anggota yang terjejas dengan anggaran nilai keseluruhan RM14 bilion.

Pada masa ini, KWSP tidak menerima permohonan untuk inisiatif i-Sinar. KWSP juga menyebut bahawa mereka tidak akan memilih pihak ketiga untuk sebarang urusan KWSP.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid