spot_img
spot_img

Masih tidak berundur walaupun tewas di Mahkamah Pennsylvania

spot_img

WASHINGTON (Reuters) – Setelah kekalahan pengadilan di Pennsylvania, Presiden Donald Trump menghadapi lebih banyak tekanan dari rakan-rakan parti Republikannya sendiri untuk menghentikan usaha Trump bagi membatalkan pilihan raya presiden A.S. dan mengaku kalah kepada calon Presiden parti Demokrat Joe Biden.

Sejak Biden diisytiharkan sebagai pemenang dua minggu yang lalu, Trump telah melancarkan sejumlah tuntutan mahkamah dan melancarkan kempen tekanan untuk membatalkan negeri-negeri yang telah mengesahkan jumlah suara mereka di peti undi.

Setakat ini, usaha Trump gagal di mahkamah di Georgia, Michigan dan Arizona.

- Advertisement -

Pada hari Sabtu, Matthew Brann, seorang hakim persekutuan parti Republikan yang dicalonkan oleh mantan Presiden Barack Obama, menolak tuntutan di Pennsylvania, dengan menulis bahawa kes itu adalah “hujah undang-undang yang tegang tanpa merit dan tuduhannya spekulatif.”

Trump perlu untuk menghilangkan kelebihan 81,000 undi Biden di Pennsylvania. Negeri ini akan mula mengesahkan keputusannya pada hari Isnin.

Peguam Trump bersumpah untuk membuat rayuan cepat, tetapi peguam yang menentangnya di mahkamah mengatakan bahawa dia sudah kehabisan masa.

- Advertisement -

“Percubaan lebih lanjut oleh Presiden Trump untuk menggunakan mahkamah persekutuan untuk mengira semula hasil pilihan raya 2020,” kata Kristen Clarke, presiden Jawatankuasa Peguam untuk Hak Sivil di bawah Undang-Undang.

Beberapa rakan Republikan Trump di Kongres kini berbeza pendapat.

Senator Republikan Pat Toomey mengatakan keputusan itu menutup peluang untuk kemenangan sah di Pennsylvania dan meminta Trump untuk akur dengan keputusan pilihan raya.

Liz Cheney, anggota pasukan kepemimpinan Republik di Dewan Perwakilan, sebelumnya meminta Trump untuk menghormati “proses pilihan raya negara” jika dia tidak berjaya di mahkamah.

RUJUKAN TRUMP DIPERCAYAI

Biden mendapat 6 juta lebih banyak undi daripada Trump dalam pilihan raya 3 November lalu, dan juga menang 306-232 dalam sistem Pemilihan negeri-demi-negeri yang menentukan siapa yang akan mengangkat sumpah jawatan Presiden pada 20 Januari.

Dia telah menghabiskan beberapa minggu terakhir untuk bersiap sedia memegang jawatan, walaupun pemerintahan Trump menolak untuk memberikan dana dan perlindungan keselamatan untuk Biden melakukannya.

Pengkritik mengatakan penolakan Trump untuk mengakui mempunyai implikasi serius terhadap keselamatan negara dan dalam memerangi coronavirus, yang telah membunuh hampir 255,000 orang Amerika.

Untuk terus memegang jawatan, Trump walau apa cara sekalipun perlu membatalkan keputusan pilihan raya sekurang-kurangnya di tiga negeri besar – perkara yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam sejarah A.S.

Keterangan di Georgia hanya mengesahkan kemenangan Biden di sana, dan pegawai mengesahkan keputusannya pada hari Jumaat. Kempen Trump mengatakan pada lewat Sabtu bahawa ia akan meminta pengiraan semula.

Di Wisconsin, pegawai pilihan raya telah mengkritik sukarelawan Trump kerana memperlambat pengiraan semula sebahagian yang tidak diharapkan dapat membatalkan kemenangan Biden.

Dengan ulang kira undi dan tuntutan mahkamah, Trump kini menekan badan legislatif negara pimpinan Republikan untuk membuang jumlah undi dan menyatakannya dia sebagai pemenang.

“Mudah-mudahan Mahkamah dan / atau Badan Perundangan memiliki … BERANI untuk melakukan apa yang harus dilakukan untuk menjaga integriti Pilihan Raya negara dan Amerika Syarikat itu sendiri,” tulisnya di Twitter setelah keputusan Pennsylvania.

Pada hari Jumaat lalu, dia memanggil dua orang Republikan terkemuka di badan perundangan Michigan ke Rumah Putih. Selepas pertemuan itu, mereka mengatakan bahawa mereka tidak melihat bukti yang akan mendorong mereka untuk campur tangan. Biden mendahului Trump di Michigan dengan 154,000 undi.

Pegawai pilihan raya di seluruh negara mengatakan tidak ada bukti penipuan undi yang ketara, dan pemerintahan Trump sendiri telah menyebut pilihan raya itu “paling selamat dalam sejarah Amerika.”

Tetapi tuduhan Trump terus membakar di sebelah parti Republikan dengan keras. Separuh daripada Republikan percaya pilihan raya itu dicuri dari Trump, menurut tinjauan Reuters / Ipsos, dan penyokong telah mengadakan demonstrasi di seluruh negara untuk memprotes hasilnya.

(Laporan oleh Andy Sullivan; Suntingan oleh Lincoln Feast.)

Hak Cipta 2020 Thomson Reuters.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img