spot_img
spot_img

Kenapa Vaksin Koronavirus China mendapat sambutan dunia

spot_img

Ada banyak berita akhir-akhir ini mengenai kemajuan vaksin COVID-19 dari dua firma farmaseutikal terbesar Amerika, Pzifer dan Moderna. Tidak mengejutkan bahawa media arus perdana bersikap seolah-olah ini adalah satu-satunya dua pilihan vaksin yang ada di dunia dan memberi mereka liputan istimewa. Namun, sama dengan kemajuan yang telah dicapai oleh syarikat-syarikat ini, sejumlah perusahaan China juga maju dengan ujian klinikal tahap ketiga vaksin koronavirus.

Ini termasuk SinoVac, CanSino dan SinoPharm. Walaupun mereka belum mempromosikan hasilnya untuk memasarkan produk mereka seperti kedua-kedua syarikat dari AS di atas, namun syarikat dari China telah dilaporkan bahawa ujian terhadap vaksin ini telah memberikan hasil yang positif, tidak memberikan kesan buruk dan kerana metodologi yang berbeza, tidak memerlukan pembekuan pada suhu yang melampau untuk memudahkan pengedaran seperti syarikat dari AS.

Walaupun terdapat bias (berat sebelah) media, vaksin ini adalah produk yang akan diterima oleh kebanyakan orang di dunia, terutama di luar dunia barat, di mana syarikat-syarikat yang ditubuhkan akan monopoli. Sudah, banyak negara telah memesan sejumlah besar vaksin China untuk mempelbagaikan pilihan mereka dari kebergantungan barat dan mengatasi rintangan iklim, dan untuk daya saing mereka.

- Advertisement -

Ada juga beberapa insiatif yang disumbangkan melalui program bersubsidi, seperti COVAX melalui WHO. Negara-negara yang telah memesan vaksin buatan China sejauh ini termasuk Indonesia, negeri Sao Paulo di Brazil (walaupun ada gangguan dari kerajaan pusat), Mexico, Malaysia (sumbangan deposit), Turki dan Filipina. Ruang lingkup negara-negara untuk menerima sumbangan dari Beijing juga cenderung meningkat ketika China mempererat kerjasama multilateralnya untuk memerangi COVID-19.

Mengatasi Prasangka

Adalah rugi kerana ada beberapa suara di barat yang tidak memandang serius kejayaan China pada COVID-19. Ini berpunca dari gabungan prasangka memandang rendah pada budaya dan politik. Pertama, sebilangan orang barat berprasangka mempercayai bahawa produk China lebih rendah atau tidak berkualiti, terutama di kawasan sensitif seperti perubatan di mana dunia mengaitkan wabak COVID-19 dari China dan dengan memandang “rendah budaya” atau  tegas bermain “permainan menyalahkan” China. Ini juga mempengaruhi konsep ketidakpercayaan politik dan ideologi; idea produk China sekali lagi “tidak berkualiti” kerana peraturan yang lemah dan dianggap tidak jujur .

- Advertisement -

Namun, dalam praktikalnya, vaksin China ini telah diberikan lampu hijau oleh pengawal selia pihak ketiga yang bebas di setiap negara yang telah mengadili dan memperolehnya; seperti Malaysia. Tidak ada negara yang membeli produk tersebut tanpa terlebih dahulu memberikannya kelulusan peraturan. Ini adalah logik dan akal. Sementara Presiden Brazil Jair Bolosanaro berusaha menggunakan peluang pembicaraan Sinophobic  untuk mengganggu perbicaraan SinoVac di negaranya, pengawal selia pihak ketiga Brazil memberikan jalan keluar untuk mereka kembali kerana tuduhan terhadapnya tidak berasas dan dipolitikkan.

Mengapa Vaksin China Penting

Oleh itu, walaupun ada yang berusaha memburukkan pencapaian China ini, vaksin China merupakan pilihan yang popular kerana ia mampu dimiliki dan dapat diedarkan dengan kapasiti yang lebih besar dan lebih berkesan. Sesuai bagi negara yang mempunyai sumber yang sedikit dan keadaan yang lebih sukar, ini sangat penting. Ambil contohnya, Indonesia. Negara pulau terbesar itu telah memesan lebih dari 430 juta dos dari tiga syarikat utama China.

Mari kita pertimbangkan keadaan di sebalik pilihan Indonesia. Pertama, negara itu mempunyai sumber dan pembangunan yang terhad. Kedua, mempunyai lebih daripada 267 juta penduduk. Ketiga, ia mempunyai iklim tropika yang panas dan lembap sepanjang tahun. Oleh itu, bagaimana Indonesia bukan sahaja tidak mampu, tetapi untuk mengedarkan produk Amerika yang mahal di mana harus disimpan di bawah -70 ℃? China adalah satu-satunya pilihan yang realistik.

Oleh itu, banyak negara yang menghadapi masalah kewangan, penduduk dan iklim yang serupa cenderung melihat vaksin China sebagai pilihan yang jelas. Itu tidak bermaksud China akan menjadi satu-satunya negara yang mereka berurus niaga, kerana banyak negara mempunyai lebih dari satu rakan kongsi.

Namun, vaksin China memiliki keunggulan kompetitif dalam harga dan kapasiti untuk menghasilkan dalam kuantiti yang banyak, yang memungkinkan negara-negara membangun memilih ia untuk jalan keluar dari wabak secepat mungkin. Tidak seperti firma Amerika, China bukan hanya mengenai perniagaan dan keuntungan semata-mata; China juga berjanji akan menyumbangkan berbilion-bilion vaksin. Malaysia telah mendaftar untuk menjadi penerima pertama di bawah program WHO COVAX dan, tentu saja, akan ada lebih banyak lagi.

Dengan ini, abaikan perkara pembicaraan Sinofobik, vaksin China telah mendapat momentum antarabangsa dan semakin banyak negara beratur untuk membelinya. Walaupun pencapaian Moderna dan Pzifer dipuji secara meluas, pada akhirnya syarikat-syarikat ini hanya menyelesaikan sebahagian dari teka-teki dalam mengakhiri krisis COVID-19. Tidak semua orang mempunyai keistimewaan atau infrastruktur untuk membelinya. Oleh itu, pencapaian SinoVac, CanSino dan SinoPharm akan memainkan peranan penting dalam membuat pilihan bagi berbilion manusia di seluruh dunia.

Catatan editor: Tom Fowdy adalah penganalisis hubungan politik dan antarabangsa Britain dan lulusan universiti Durham dan Oxford. Dia menulis mengenai topik yang berkaitan dengan China, DPRK, Britain dan A.S. Artikel itu mencerminkan pendapat pengarang, dan tidak semestinya pandangan CGTN.

(Sekiranya anda ingin menyumbang dan mempunyai kepakaran khusus, sila hubungi kami di 01123437911)

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img