spot_img
spot_img

Vaksin Covid19 diedarkan sebelum Krismas tahun ini

spot_img

(19 Nov): Pfizer Inc dan BioNTech dapat memperoleh kebenaran yang cepat dari kerajaan A.S. dan Eropah untuk vaksin COVID-19 mereka bulan depan setelah hasil percubaan akhir menunjukkan bahawa ia mempunyai kadar kejayaan 95% dan tidak ada kesan sampingan yang serius, kata pembuat ubat itu pada hari Rabu semalam.

Keberkesanan vaksin didapati konsisten di semua peringkat umur dan etnik yang berbeza – tanda yang baik, memandangkan penyakit ini telah menyerang golongan tua dan kumpulan tertentu termasuk orang kulit hitam.

Pentadbiran Makanan dan Dadah A.S. boleh memberikan penggunaan kecemasan pada pertengahan Disember, kata Ketua Eksekutif BioNTech Ugur Sahin kepada Reuters TV. Kelulusan bersyarat di Kesatuan Eropah dapat dijamin pada separuh kedua bulan Disember, tambahnya.

- Advertisement -

“Sekiranya semuanya berjalan lancar, saya dapat membayangkan bahawa kita mendapat persetujuan pada separuh kedua bulan Disember dan memulakan penghantaran sebelum Krismas, tetapi hanya jika semuanya berjalan dengan positif,” katanya.

Tahap kejayaan vaksin yang dikaji dan dikembangkan oleh pembuat ubat A.S. dan rakannya, Jerman BioNTech jauh lebih tinggi daripada yang dikatakan oleh pengawal selia. Para pakar mengatakan itu adalah pencapaian yang signifikasi dalam perang untuk mengakhiri wabak tersebut.

Dari 170 sukarelawan yang dijangkiti COVID-19, menawarkan diri dalam percubaan Pfizer, yang melibatkan lebih dari 43,000 orang, 162 telah menerima plasebo dan bukan vaksin, yang bermaksud vaksin itu 95% berkesan. Dari 10 orang yang menghidap COVID-19 yang teruk, seseorang dari mereka4 telah menerima vaksin.

- Advertisement -

“Yang pertama dalam sejarah umat manusia: kurang dari satu tahun dari mulanya virus hingga percubaan klinikal skala besar vaksin, apalagi berdasarkan teknik baru,” kata Enrico Bucci, ahli biologi di Temple University di Philadelphia . “Hari ini adalah hari yang istimewa.”

Sahin BioNTech mengatakan kebenaran penggunaan kecemasan A.S.dan Eropah akan dipohon pada hari Jumaat ini.

Sebuah jawatankuasa penasihat FDA secara sementara merancang untuk bertemu pada 8-10 Disember untuk membincangkan vaksin itu, kata sumber yang mengetahui keadaan itu, walaupun tarikhnya boleh berubah. FDA tidak melayan permintaan untuk memberi komen.

Analisis percubaan terakhir dilakukan seminggu setelah hasil awal menunjukkan vaksin lebih berkesan daripada 90%. Moderna Inc pada hari Isnin mengeluarkan data awal vaksinnya yang menunjukkan keberkesanan 94.5%.

“Kami sekarang mempunyai dua vaksin yang selamat dan sangat berkesan yang boleh disahkan oleh Pentadbiran Makanan dan Dadah dan siap diedarkan dalam beberapa minggu akan datang,” kata Setiausaha Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia A.S. Alex Azar.

Vaksin Moderna kemungkinan akan dibenarkan dalam masa tujuh hingga 10 hari sejak Pfizer menerima kelulusan di Eropah, kata pegawai A.S., dengan setiap negeri bersiap sedia untuk memulakan pengedarannya dalam masa 24 jam.

Hasil yang lebih baik dari yang dijangkakan dari kedua vaksin itu, keduanya dikembangkan dengan teknologi messenger RNA (mRNA) baru, telah menimbulkan harapan untuk mengakhiri wabak yang telah membunuh lebih dari 1.3 juta orang dan mendatangkan malapetaka terhadap ekonomi dan kehidupan seharian.

Berita ini sangat disambut gembira dengan masih lagi virus itu berleluasa di seluruh dunia, mencatat rekod untuk jangkitan baru dan kemasukan ke hospital hampir setiap hari.

Kejayaan Pfizer-BioNTech didapati mempunyai keberkesanan 94% pada orang yang berusia lebih dari 65 tahun, kumpulan yang berisiko tinggi.

“Ini adalah bukti yang kami perlukan untuk memastikan bahawa orang yang paling terkesan dilindungi,” kata Andrew Hill, rakan penyelidik lawatan kanan di jabatan farmakologi Universiti Liverpool.

Saham global meningkat ketika hasil percubaan mengatasi kebimbangan mengenai kadar jangkitan yang melambung tinggi. Saham Pfizer naik 1.6% sementara BioNTech melonjak 3.8% di Amerika Syarikat. Saham Moderna jatuh 3.6%.

Pelabur telah menganggap pembangunan vaksin sebagai perlumbaan antara syarikat, walaupun kemungkinan ada permintaan global untuk vaksin itu, sebanyak yang dapat dihasilkan untuk masa depan, dapat diramalkan.

Pfizer mengatakan pihaknya akan membuat sebanyak 50 juta dos vaksin tahun ini, cukup untuk melindungi 25 juta orang, dan kemudian menghasilkan hingga 1,3 bilion dos pada tahun 2021.

Beberapa kumpulan seperti pekerja kesihatan akan diutamakan di Amerika Syarikat dan Britain untuk diberi vaksin, beberapa bulan sebelum pelancaran skala besar dimulakan di kedua-dua negara itu.

Pada hari Rabu, Pfizer mengatakan telah menawarkan untuk memberi Brazil berjuta-juta dos pada separuh pertama tahun 2021. Ia juga mempunyai perjanjian dengan Kesatuan Eropah, Jerman dan Jepun di mana pengedarannya akan bermula tahun depan.

Mike Ryan, pakar kecemasan Organisasi Kesihatan Dunia, mengatakan sekurang-kurangnya 4-6 bulan sebelum tahap vaksinasi berlaku di seluruh dunia.

Kejayaan Pfizer-BioNTech adalah rumit kerana keperluan untuk menyimpannya pada suhu ultra-sejuk -70 darjah Celsius. Namun, ia dapat disimpan dalam pendinginan normal hingga lima hari, atau hingga 15 hari dalam kotak penghantaran termal.

Vaksin Moderna dapat disimpan hingga enam bulan pada suhu -20C walaupun dijangka stabil selama 30 hari pada suhu peti sejuk biasa 2 hingga 8 darjah Celsius (36 ° -46 ° F).

Pfizer mengatakan bahawa vaksin boleh diterima dengan baik dan kesan sampingannya adalah ringan hingga sederhana, dan cepat hilang. Satu-satunya kesan buruk yang dialami oleh sukarelawan adalah keletihan (3.8%) dan sakit kepala (2%) selepas dos kedua. Orang dewasa yang lebih tua cenderung melaporkan serius yang lebih sedikit dan lebih ringan.

“Ini adalah hasil yang luar biasa, dan data keselamatan direkodkan hasil yang baik,” kata David Spiegelhalter, seorang profesor dan pakar dalam komunikasi risiko dan bukti di University of Cambridge.

Dari puluhan pembuat ubat dan kumpulan penyelidikan yang berlumba-lumba untuk mengembangkan vaksin COVID-19, data peringkat akhir seterusnya kemungkinan berasal dari AstraZeneca Plc dengan University of Oxford pada bulan November atau Disember. Johnson & Johnson mengatakan ia berada di landasan tepat untuk menyampaikan data tahun ini.

Pengesahan vaksin untuk kanak-kanak akan memakan masa lebih lama. Hanya Pfizer yang mula memberi vaksin kepada sukarelawan di bawah usia 18 tahun dan seawal usia 12 tahun. Moderna dan J&J mengatakan mereka berharap dapat segera memulakan ujian vaksin pada orang yang lebih muda.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img