spot_img
spot_img

Malaysia bayar deposit RM94juta

spot_img

Di bawah pengaturan Pembelian Pilihan Kemudahan COVAX, Malaysia dapat memutuskan vaksin Covid-19 mana yang akan dibeli, tetapi berisiko mengalami kelewatan untuk mendapatkan dos di fasa awal sekiranya hanya satu atau dua vaksin yang diluluskan yang tersedia dan kuantiti terhad.

KUALA LUMPUR, 19 Nov – Kerajaan akan membayar RM94.08 juta terlebih dahulu untuk membeli vaksin Covid-19 dari rancangan COVAX global untuk merangkumi 10 peratus penduduk Malaysia.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin memberitahu Parlimen hari ini bahawa Malaysia telah memilih pengaturan Pembelian Pilihan di bawah Kemudahan COVAX, yang diketuai oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), yang akan menelan belanja Malaysia sebanyak AS $ 22,656.200 untuk pembayaran dan risiko pendahuluan -kongsi jaminan.

- Advertisement -

“Pada masa ini, Kementerian Kesihatan dan GAVI sedang memuktamadkan bilakah untuk menandatangani perjanjian ini,” kata Khairy ketika ditanya di Dewan Rakyat. GAVI, pakatan vaksin, adalah salah satu penyelaras Kemudahan COVAX.

Ketika ditanya dari mana datangnya pembayaran RM94 juta untuk COVAX, pejabat Khairy memberitahu media: “Kami mempunyai dana yang ada yang dapat digunakan untuk menampung pembayaran deposit – disahkan oleh MOF (Kementerian Kewangan).

CodeBlue sebelumnya melaporkan bahawa pengaturan Pembelian Pilihan Kemudahan COVAX adalah kira-kira tiga kali lebih murah dalam kos deposit keseluruhan daripada perjanjian Pembelian Komitmen, dan membolehkan peserta memutuskan vaksin mana yang akan dibeli .

- Advertisement -

Namun, COVAX telah memberi amaran kepada negara-negara peserta bahawa di bawah pengaturan Komitmen Pembelian , “memutuskan untuk tidak membeli calon tertentu dapat menunda waktu hingga peserta menerima dos, terutama pada fasa awal di mana mungkin hanya ada satu atau dua vaksin yang disetujui yang tersedia dan kuantiti mungkin terhad ”.

Sebaliknya, pengaturan Pembelian Komitmen, membolehkan peserta untuk memilih calon vaksin hanya berdasarkan harga. COVAX telah menetapkan harga semua termasuk AS $ 10.55 setiap dos, atau US $ 21.10 untuk memberi vaksin satu orang pada rejimen dua dos. Ini bermaksud vaksin Covid-19 dari COVAX akan menelan belanja Malaysia sekitar RM86 setiap orang.

Perbandingan kelebihan antara pengaturan Pembelian Pilihan dan Pembelian Berkomitmen, menurut COVAX, menunjukkan kos pendahuluan yang relatif rendah, dengan risiko pembiayaan yang lebih rendah dan pembayaran selebihnya secara langsung berkaitan dengan dos, di bawah pengaturan Pembelian Komitmen.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img