spot_img
spot_img

Kemenangan Joe Biden suatu kemenangan bagi perdagangan global ?

spot_img

Keputusan pilihan raya presiden AS 2020 belum selesai tetapi kemungkinan akan memihak kepada calon Parti Demokrat, Joe Biden, yang mempunyai 253 undi pilihan – 17 lagi kurang daripada 270 yang diperlukan untuk menang – dan sudah terbukti menang di Pennsylvania, Georgia, Arizona dan Nevada.

Presiden Biden akan melihat Rumah Putih kembali ke parti Demokrat setelah empat tahun tetapi Kongres akan terus berpecah – Senat atau majlis tertinggi kemungkinan masih dikuasai oleh Parti Republikan sementara Demokrat akan mengekalkan majoriti di majlis terendah, Dewan Rakyat.

Sekiranya Biden dilantik sebagai presiden AS ke-46 pada 20 Januari tahun depan, ia pasti akan menandakan kemenangan untuk perdagangan global, kerana dia lebih senang bekerjasama dengan negara lain daripada Presiden AS, Donald Trump sekarang.

- Advertisement -

Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna bahawa pentadbiran Biden bersedia untuk menguburkan permusuhan dagang dengan China, kata para pakar.

“Dalam kontek besar, mereka masih anti kepada China; sama ada presiden berwarna merah atau biru (Demokrat atau Republikan), terdapat sikap yang keras terhadap China pada umumnya. Oleh itu, walaupun di bawah kepimpinan Biden, ketegangan dengan China, termasuk di bidang perdagangan, kemungkinan akan berlanjutan, ”kata ahli ekonomi OCBC Bank, Wellian Wiranto.

Sepanjang perang perdagangan, yang dimulai pada tahun 2018, AS telah mengenakan tarif pada produk China bernilai AS $ 550 bilion, dan China sebagai pembalasan telah menurunkan tarif barang AS bernilai 185 bilion dolar AS. Kedua kuasa besar tersebut mencapai kesepakatan perdagangan “Tahap Satu” yang ditandatangani pada bulan Januari, yang menyaksikan AS memotong beberapa tarifnya terhadap barang-barang China sebagai pertukaran untuk China yang berjanji akan membeli lebih banyak barang pertanian, tenaga dan barang buatan Amerika.

- Advertisement -

Wiranto berpendapat bahawa apa yang mungkin berbeza untuk hubungan AS-China di bawah pentadbiran Biden adalah pendekatan yang diambil.

“Biden cenderung untuk mengejar pendekatan yang lebih baik daripada taktik yang tidak menentu yang dilakukan oleh Trump. Atas dasar itu, ia mungkin positif untuk perdagangan global, ”katanya.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Penyelidikan EMIR, Datuk Wira Dr Rais Hussin Mohamed Ariff mengatakan bahawa presiden Biden akan membatalkan “pendirian yang membawa bencana perdagangan dan pengenaan tarif tinggi terhadap import China” oleh pentadbiran Trump.

“[Tindakan Trump] memberi kesan yang signifikan pada rantaian bekalan global dalam hubungannya dengan Asia-Pasifik dalam bentuk reshoring dan onshoring. Kesan penyerapan semula tidak pernah dirasakan di seluruh Asean, dengan Vietnam sebagai penerima faedah utama. Malaysia telah memperoleh keuntungan juga, tetapi tidak sebanyak yang diharapkan.

Onshoring dimaksudkan untuk mengembalikan pekerjaan pembuatan ke AS tetapi dengan mengorbankan Asean. Kami akan melihat lebih banyak pendekatan multilateral di bawah Biden daripada pendekatan unilateral di bawah Trump, ”katanya.

Rais menambahkan bahawa pemutusan hubungan yang dilihat di sektor teknologi akibat perang perdagangan juga akan dibalikkan oleh presiden Biden.

“[Pelonggaran] perang perdagangan antara AS dan China di bawah Biden juga akan membawa kepada hubungan dua hala yang lebih baik antara kedua-dua negara – yang akan bermanfaat bagi rangkaian rantaian bekalan yang lebih luas, terutama untuk Malaysia dan Asean,” katanya.

Stephen Olson, seorang penyelidik di Yayasan Hinrich dan mantan perunding perdagangan antarabangsa yang pernah berkhidmat dalam pasukan AS untuk rundingan Perjanjian Perdagangan Bebas Amerika Utara (Nafta), mengatakan Biden yang baru terpilih akan segera menghadapi tiga persoalan berkaitan dengan hubungan dengan China: Apa yang harus dilakukan dengan tarif hukuman yang ditetapkan oleh Trump, apa yang harus dilakukan dengan perjanjian Tahap Satu dan bagaimana untuk bergerak lebih luas dalam perdagangan dengan China?

“[Kita dapat] mengharapkan tarif dan kesepakatan Tahap Satu tetap berlaku, setidaknya pada awalnya. Memandangkan semua perundingan keras mengenai China selama kempen, tidak ada perlindungan politik untuk meredakan tarif secara tiba-tiba – dan alasan yang kurang penting untuk melakukannya, memandangkan kekurangan pelaksanaan.

“Mengakhiri perjanjian, bagaimanapun, tidak akan memusuhi hubungan, dengan sedikit keuntungan yang jelas. Dan dengan anggapan ekonomi China terus pulih dengan kuat, kelajuan pembelian China terhadap barang Amerika semestinya meningkat pada saat Biden mengangkat sumpah – lebih banyak lagi alasan untuk mengekalkan Fasa Satu, ”kata Olson dalam catatannya.

Untuk jangka masa panjang, Olson berpendapat bahawa Biden pada dasarnya akan meneruskan senarai rungutan yang sama seperti Trump, tetapi tidak bulat-bulat seperti Trump, dia akan berusaha membina  penyatuan dalam koordinasi rapat dengan Kesatuan Eropah, Jepun, Australia dan lain-lain.

“Biden akan cenderung bekerja melalui saluran Organisasi Perdagangan Dunia. Pada akhirnya, pendekatan Biden boleh menjadi lebih mencabar bagi Beijing, ”katanya.

Sekiranya pentadbiran Biden melaksanakan pakej rangsangan besar yang meningkatkan ekonomi AS dan tanpa dasar meneruskan dari pentadbiran Trump, ini dapat meningkatkan prestasi ekonomi dunia.

“Memandangkan kemungkinan pendekatannya yang lebih stabil dan kemungkinan untuk melibatkan pakar-pakar dalam bidangnya, termasuk dalam kebijakan pentadbiran terhadap Asia, kami mungkin akan mendapat keuntungan dari penglibatan di peringkat yang lebih tinggi.

Kebangkitan semula TPP?

Ada juga kemungkinan kebangkitan semula Perkongsian Trans-Pasifik di bawah pentadbiran Biden. Pada hari ketiga setelah mengangkat sumpah sebagai presiden, Trump menandatangani perintah menarik AS dari TPP, perjanjian perdagangan yang merupakan gagasan mantan presiden AS Barack Obama, dan yang juga merupakan sebahagian dari Malaysia.

Selepas penarikan itu, Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP), perjanjian perdagangan bebas antara Kanada dan 10 negara di Asia-Pasifik – Australia, Brunei, Chile, Jepun, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru , Singapura dan Vietnam – mula dirancang.

“Walaupun Biden akan mempertimbangkan masuk semula AS ke dalam perjanjian itu, tidak ada yang akan terjadi tidak lama lagi. Inisiatif perdagangan utama tidak begitu tinggi dalam agendanya.

“Bagaimanapun, ia memerlukan 11 anggota yang ada untuk menampung kebimbangan AS, terutama mengenai perlindungan untuk pekerja AS. Mungkin ada inisiatif untuk melakukannya, tetapi terhad, ”kata Olson Hinrich.

Wiranto bersetuju. “Biden telah menyatakan keterbukaan untuk bergabung kembali dengan TPP, walaupun dengan syarat-syarat yang dirundingkan perlu dikaji semula, termasuk perlindungan pekerja untuk memperhatikan unsur-unsur progresif dalam Parti Demokratnya. Ini mungkin tidak akan menjadi agenda keutamaan baginya pada saat ini, kerana keperluan mendesak yang lebih penting seperti mengekang wabak dan menghidupkan kembali ekonomi, ”katanya.

Rais EMIR Research berpendapat bahawa pentadbiran Biden dapat membuka jalan bagi China untuk berunding untuk memasuki CPTPP dan AS kembali.

“Mengingat sejarahnya yang menyokong perjanjian perdagangan bebas seperti Nafta, Biden hampir pasti akan menyokong keanggotaan AS dalam CPTPP . Apa yang baru di bawah Biden boleh jadi sektor tenaga hijau – yang mungkin menghasilkan era baru kerjasama AS-Sino di bidang ini kerana yang terakhir ini juga merupakan pelopor dalam teknologi yang boleh diperbaharui, “katanya.

Kesannya terhadap dolar AS

Sebenarnya terdapat sedikit pertembungan antara presiden Demokratik dan dolar AS yang lebih lemah, kata Terence Wu, ahli strategi FX di OCBC Bank.

“Selama pasaran masih tertumpu pada AS, kami berpendapat prospek dolar AS cenderung ke arah negatif. Kepimpinan Kongres dan Biden yang berpecah kemungkinan menyebabkan secara tidak langsung bahawa mungkin masih ada beberapa halangan dalam hal rangsangan fiskal, dan ketika akhirnya, skala rangsangan mungkin juga terbatas. Ini bererti bahawa kita tidak mungkin memiliki pakej rangsangan besar dan luas yang dapat mengekalkan pertumbuhan di AS di luar pandemik untuk bertahan, dan ini adalah negatif bagi dolar AS.

“Ekuiti telah mengambil pendekatan berhati-hati untuk situasi ini – ini menunjukkan bahawa sentimen risiko keseluruhan difahami, meninggalkan sedikit permintaan untuk dolar AS sebagai mata wang pilihan utama,” tambahnya.

Biden telah menciptaa dalam sejarah AS dengan mengumpulkan lebih banyak undi daripada calon presiden lain, tetapi persoalannya, apakah itu cukup untuk menjaminnya sebagai presiden, dan juga, tanpa bantahan undang-undang dari pentadbiran Trump.

Bagi seluruh dunia pula, masih ada persoalan tambahan: Adakah pentadbiran Biden akan memilih untuk mengembalikan agenda globalisasi, yang secara praktikalnya tidak ada dalam pentadbiran Trump, atau meneruskan polisi dari Trump?

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img