spot_img
spot_img

Trump tidak benar Biden terima taklimat Presiden

spot_img

WASHINGTON / WILMINGTON, Del. (13 Nov): Lebih banyak anggota parlimen Republikan mengatakan pada hari Khamis semalam bahawa pentadbiran Trump harus membenarkan Joe Biden untuk menerima taklimat perisikan, dengan secara tidak langsung parti Demokrat akan segera menduduki Rumah Putih walaupun presiden Trump menolak untuk mengakuinya.

Sebilangan besar pegawai dan penggubal undang-undang Republikan secara terbuka menyokong usaha Presiden Donald Trump untuk membatalkan keputusan pilihan raya melalui tuntutan mahkamah di setiap negeri, berikutan dakwaan Trump mengenai penipuan undi yang meluas.

Audit pengiraan tangan di lebih daripada enam daerah di negeri Arizona, di mana Biden terus menerajui di tengah-tengah pengiraan undi yang berterusan, hanya mendapati terdapat sedikit perbezaan, menurut setiausaha pejabat negeri itu. Pengauditan melibatkan kiraan tangan dari sampel undi secara rawak.

- Advertisement -

Biden telah bergerak maju dengan persiapan untuk memerintah dan berbincang dengan Pope Francis ketika rakan-rakannya di parti Demokrat di Kongres mengecam pemilihan “shenanigans” dari parti Republikan dan mendesak tindakan terhadap pandemi koronavirus.

Dengan beberapa negeri yang masih mengira undi, Biden telah memenangi cukup banyak negeri-negeri utama untuk mengatasi 270 undi pilihan raya yang diperlukan untuk menentukan presiden berikutnya. Biden juga memperoleh undi popular dengan lebih daripada 5.2 juta undi, atau 3.4 mata peratusan.

Semakin banyak senator Republikan, termasuk John Cornyn, Ron Johnson, James Lankford, Chuck Grassley dan Lindsey Graham, mendesak pentadbiran Trump untuk membenarkan Biden mengakses taklimat perisik harian presiden.

- Advertisement -

Pemilihan presiden secara tradisional menerima taklimat seperti itu dari komuniti perisik untuk mengetahui ancaman yang dihadapi Amerika Syarikat sebelum memegang jawatan.

“Saya tidak melihatnya sebagai cadangan yang berisiko tinggi. Saya rasa ia adalah sebahagian daripada peralihan. Dan, jika sebenarnya dia menang pada akhirnya, saya rasa pentadbiran perlu dapat peralihan dengan lancar,” Cornyn kepada wartawan. Namun, dia enggan mengatakan bahawa Biden telah menang.

Republikan Dewan Perwakilan tertinggi, Kevin McCarthy, menentang idea itu.

“Dia bukan presiden sekarang. Saya tidak tahu apakah dia akan menjadi presiden pada 20 Januari nanti,” kata McCarthy, menolak untuk mengakui kekalahan Trump.

Sekumpulan 150 bekas pegawai AS – termasuk beberapa dari pentadbiran Trump – mengatakan taklimat perisikan penting untuk memastikan kelangsungan kerajaan.

Dua pemimpin tertinggi Demokrat di Kongres – Speaker Dewan Negara Nancy Pelosi dan pemimpin Demokrat Senat Chuck Schumer – pada hari Khamis menolak penolakan pentadbiran Trump untuk terlibat dengan pasukan peralihan Biden.

Para pemimpin Demokrat juga mendesak Parti Republikan untuk bergabung dengan mereka dalam bersama-sama untuk mengatasi wabak Covid19 dan memulihkan kembali ekonomi yang terjejas.

“Parti Republikan harus menghentikan tindakan mereka tentang pilihan raya yang telah kalah dan menumpukan perhatian mereka pada isu langsung yang akan dihadapi – memberikan bantuan kepada sebuah negara yang hidup melalui krisis kesihatan dan ekonomi kini,” kata Schumer.

Biden, yang akan menjadi presiden Roman Katolik kedua di Amerika, setelah John F Kennedy pada tahun 1960-an, berbincang dengan Pope pada hari Khamis, mengucapkan terima kasih atas “berkat dan doa,” kata pasukan peralihannya.

Biden menekankan bahawa dia ingin bekerjasama dalam isu-isu termasuk merawat orang miskin, menangani perubahan iklim dan menyambut pendatang dan pelarian.

Pandemik adalah fokus utama

Biden telah fokus untuk merancang pentadbirannya, dengan perhatian yang diharapkan akan beralih ke pemilihannya untuk jawatan Kabinet utama sebelum menjawat jawatan. Dia dijadualkan bertemu secara peribadi dengan penasihat peralihan pada hari Jumaat, kata pasukannya, seperti yang dilakukannya pada hari Khamis.

Dia menamakan penasihat Ron Klain pada hari Rabu lalu sebagai ketua kakitangan Rumah Putih, pelantikan utama pertamanya. Klain, yang memimpin tindak balas kerajaan AS terhadap Ebola pada tahun 2014, diharapkan dapat mengambil peranan utama dalam pendekatan Biden terhadap pandemik yang semakin meningkat yang telah membunuh lebih dari 242,000 orang Amerika, dengan catatan 142,000 kes Covid-19 baru didaftarkan pada hari Rabu lalu.

Trump, yang menolak cadangan kesihatan awam mengenai pemakaian topeng dan jarak sosial, dimasukkan ke hospital akibat Covid-19 bulan lalu. Banyak rakan Trump telah dijangkiti, dengan penasihat rapatnya Corey Lewandowski pada hari Khamis menjadi yang terbaru.

Kempen Trump telah mendakwa banyak tuntutan mahkamah yang mencabar jumlah undi di setiap negeri. Pakar undang-undang mengatakan tuntutan itu tidak banyak kemungkinan mengubah hasilnya, dan pegawai pilihan raya negeri mengatakan mereka tidak melihat bukti adanya penyelewengan serius atau penipuan.

Sebagai tanda lemahnya sokongan terhadap usaha Trump untuk menuntut kononnya berlaku penipuan pilihan raya yang meluas, Gabenor Ohio, Mike DeWine, seorang Republikan yang menyokong Trump, mengatakan kepada CNN pada hari Khamis bahawa “kita perlu menganggap bahawa bekas naib presiden (Joe Biden) itu sebagai presiden terpilih.”

The Las Vegas Review-Journal, yang dimiliki oleh penderma Republikan utama Sheldon Adelson, menyiarkan sebuah editorial dengan menyatakan tidak ada bukti penipuan dan mengatakan Trump “berusaha untuk tangguh yang tidak dapat dielakkan.”

Karl Rove, wakil ketua staf Rumah Putih kepada bekas Presiden Republikan George W Bush, menulis di Wall Street Journal bahawa “setelah hari-harinya di mahkamah berakhir, presiden harus melakukan peranannya untuk menyatukan negara dengan memimpin peralihan damai dan membiarkan rungutan-rungutan pilihanraya ini berlalu”.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img