spot_img
spot_img

Pasaran saham melonjak dalam sektor Vaksin Covid19

spot_img

LONDON (10 Nov): Berita mengenai penemuan dalam perlumbaan untuk mencari vaksin Covid-19 mencetuskan salah satu hari perdagangan paling hebat sejak puncak krisis pandemik, menurut data awal yang dianalisis oleh Reuters, dengan hampir US $ 2 trilion bertukar tangan pada Isnin.

Pedagang memberi tumpuan kepada pasaran yang lebih berisiko di pasaran ekuiti, pertukaran asing dan bon setelah Pfizer Inc mengeluarkan data positif mengenai percubaan vaksinnya, sementara beralih dari tempat selamat seperti stok teknologi, yen Jepun dan bon bertaraf tinggi.

Di Amerika Syarikat, perdagangan bernilai hampir AS $ 500 bilion melalui pasaran saham pada hari Isnin, salah satu hari paling sibuk sejak Mac, ketika penyebaran virus coronavirus dikhuatiri menggegarkan pasaran kewangan. Eropah menyaksikan US $ 120 bilion diperdagangkan, menurut data Refinitiv.

- Advertisement -

Saham yang bernilai, biasanya syarikat yang lebih sensitif terhadap kitaran ekonomi, mencatat prestasi terbaik sehari berbanding rakan sejawat mereka yang fokus pada pertumbuhan yang pernah ada di Amerika Syarikat, selepas berita Isnin mengenai vaksin yang berkesan terhadap koronavirus.

Kecenderungan serupa juga diperhatikan di pasaran bon dan mata wang di mana jumlahnya sesuai dengan perdagangan panik yang dilihat semasa kehancuran pasaran pada bulan Mac dan dua kali ganda dari bulan April ketika wabak koronavirus menular ke pasaran.

Jumlah perolehan untuk 33 pasangan mata wang di CLS, peneroka utama perdagangan di pasaran mata wang, berjumlah AS $ 627 bilion pada hari Isnin. Purata perolehan harian adalah AS $ 707 bilion pada bulan Mac dan AS $ 380 bilion pada bulan April.

- Advertisement -

Perolehan pasaran bon juga melonjak. Hampir 170,000 kontrak bertukar tangan pada kontrak niaga hadapan bon Jerman bulan depan yang popular, 1.5 kali daripada purata tahun ini, menurut data Refinitiv.

Jumlah perolehan bon kerajaan Jerman pada hari Isnin berjumlah hampir 9 bilion euro (AS $ 10,63 bilion), lebih tinggi daripada purata sejak awal Oktober, menurut data Marketaxess, sebuah platform perdagangan utama.

“Jumlah dagangan kira-kira tiga kali ganda daripada jumlah purata harian 30 hari dalam bentuk tunai dan sangat aktif di ruang niaga hadapan,” kata Jimmy Conway, ketua strategi perdagangan ekuiti EMEA di Citibank.

(US $ 1 = 0.8470 euro)

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img