spot_img
spot_img

Boleh berniaga di mana-mana sahaja dalam WP

spot_img

KUALA LUMPUR, 10 Nov – Penduduk KL, Putrajaya dan Labuan boleh berniaga bebas di mana-mana lokasi di dalam Wilayah Persekutuan mulai minggu depan, kata Tan Sri Annuar Musa.

Free Malaysia Today melaporkan menteri Wilayah Persekutuan mengatakan bahawa elaun perniagaan sementara akan diberikan dari 15 November hingga 15 April tahun depan.

Annuar berkata, keputusan itu dibuat setelah kementeriannya bertemu dan berbincang dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Perbadanan Putrajaya dan Perbadanan Labuan untuk cara-cara untuk membantu rakyat Malaysia mencari nafkah di tengah-tengah perintah kawalan pergerakan berterusan yang dikenakan kerana Covid-19.

- Advertisement -

Peniaga akan dibenarkan menjual apa sahaja kecuali barangan seludup, katanya.

“Saya mengisytiharkan semua wilayah persekutuan sebagai kawasan perdagangan bebas, di mana setiap orang boleh berniaga, asalkan mereka mengikuti garis panduan bertulis yang akan dikeluarkan oleh ketiga-tiga pihak berkuasa wilayah persekutuan,” kata Annuar dalam satu acara di Taman Desa.

Dia menambah mereka yang berminat mesti terlebih dahulu menghubungi pihak berkuasa tempatan masing-masing dan memberikan maklumat mengenai rancangan mereka mengenai apa yang ingin mereka jual dan di mana mereka akan menjalankan perniagaan.

- Advertisement -

“Ini supaya pihak berkuasa dapat melakukan pemeriksaan dan memastikan perniagaan tidak menghalang lalu lintas.

“Peniaga juga mesti memohon lesen penjaja statik sementara, yang akan dipersetujui secara automatik sepanjang tempoh enam bulan,” kata Annuar.

Katanya, kerajaan masih perlu memberi lesen peniaga kerana kementerian dan pihak berkuasa perlu menyimpan rekod semua peniaga.

“Kami memerlukan data mereka untuk jangka panjang. Ini dengan syarat perniagaan mereka tidak menimbulkan aduan orang ramai, tidak menyekat kawasan perumahan orang ramai, menduduki tempat letak kereta tanpa kebenaran atau menyebabkan sampah.

“Saya sangat menyokong semua peniaga dan dewan perwakilan penduduk untuk memberikan kerjasama mereka kepada pihak berkuasa, untuk memastikan program ini dapat dilaksanakan dengan lancar,” kata Annuar.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img