spot_img
spot_img

Biden dijangka menang, Trump ambil tindakan mahkamah

spot_img

WILMINGTON, Del./WASHINGTON (5 Nov): Wakil Calon Presiden Demokrat Joe Biden pada hari Rabu semalam meramalkan kemenangan ke atas Presiden Donald Trump setelah memenangi dua negari AS yang kritikal, sementara penyandangnya dari parti Republikan menuduh  undi kali ini penuh penipuan, mahukan keadilan dan menuntut pengiraan semula dalam pemilihan yang belum dapat diputuskan walaupun selepas sehari pengundian ditutup.

Sambil mengisytiharkan kemenangan, Biden melancarkan laman web untuk peralihan ke Rumah Putih yang dikuasai oleh Demokrat. Pasukannya menyebutnya buildbackbetter.com dan menyatakan “Pentadbiran Biden-Harris dapat bekerja terus pada Hari Pertama.”

Ketika Trump menghabiskan sebahagian besar harinya untuk merungut di Twitter, Biden berjanji untuk menjadi kerajaan yang bersatu sekiranya berjaya.

- Advertisement -

“Apa yang menyatukan kita sebagai orang Amerika jauh lebih kuat daripada apa pun yang dapat memisahkan kita,” kata Biden, yang muncul bersama naibnya Kamala Harris, di negeri asalnya di Delaware pada hari Rabu.

Pada masa ini, tidak termasuk Wisconsin, di mana Trump dari parti Republikan telah menuntut pengiraan semula, Edison Research memberikan kemenangan kepada Biden 243 hingga 213 ke atas Trump dalam undi Electoral College, yang sebahagian besar didasarkan pada populasi negara.

Seorang bekas naib presiden yang bekerja dalam sektor awam selama lima dekad, Biden, 77, disiarkan oleh rangkaian televisyen yang mempunyai peluang besar menang di negari-negeri Midwestern Michigan dan Wisconsin, meningkatkan harapannya untuk mendiami Rumah Putih pada 20 Januari.

- Advertisement -

Trump, 74, yang memenangi kedua-dua negeri di atas pada tahun 2016, kini mempunyai peluang tipis untuk meneruskan tahun kedua sebagai Presiden. Dia berharap untuk tidak menjadi presiden AS yang hanya berkuasa sepenggal sejak George H.W. Bush pada tahun 1992.

Trump telah lama berusaha untuk merosakkan kredibiliti proses pengundian sekiranya dia kalah. Sejak Selasa, dia secara palsu menyatakan kemenangan, menuduh Demokrat berusaha mencuri pilihan raya tanpa bukti dan berjanji akan memenangi pilihanraya di mahkamah.

Pakar pilihan raya AS mengatakan penipuan sangat jarang berlaku.

Kempen Trump berjuang untuk menjaga peluangnya tetap diteruskan dengan tuntutan pengiraan di Wisconsin serta tuntutan mahkamah di Michigan dan Pennsylvania untuk menghentikan pengiraan undi. Setiausaha Negara Michigan Jocelyn Benson mengatakan tuntutan pasukan trump itu sebagai “sembrono”.

Trump juga meminta Mahkamah Agung AS untuk mengizinkan pasukannya untuk bergabung dalam tuntutan mahkamah yang belum selesai yang diajukan oleh Republikan Pennsylvania mengenai apakah undi pos dari negara di medan perang harus diizinkan walaupun lambat tiba.

Langkah-langkah ini merupakan usaha yang luas untuk menandingi keputusan pengiraan undi yang masih belum diputuskan sehari setelah berjuta-juta orang Amerika mengikuti pilihanraya semasa wabak koronavirus meningkatkan dalam kehidupan seharian.

Semasa berjuang untuk menghentikan pengiraan undi di negeri-negeri di mana Trump khuatir dia kalah, Trump menghentam organisasi berita yang menjangkakan kekalahannya di Arizona dan Nevada, dua negeri yang dia fikir dia harus menang. Trump menuduh berlaku penipuan dalam undi pos di situ.

“Merdia menyebelahi suara Biden di seluruh tempat … di Pennsylvania, Wisconsin, dan Michigan. Ini sangat buruk bagi Negara kita! ” Trump menyiarkan di Twitter.

Biden mengatakan setiap undi mesti dikira. “Tidak ada yang akan menjauhkan demokrasi kita dari kita, tidak sekarang, tidak pernah,” katanya.

Pengundian berakhir pada Selasa malam, tetapi banyak negari secara rutin memerlukan waktu berhari-hari untuk menyelesaikan pengiraan semula, ditambah pula dari lonjakan bantahan secara nasional kerana adanya pandemi koronavirus.

Negeri-negeri lain yang dipertandingkan, termasuk Arizona, Georgia, Nevada dan North Carolina, masih mengira undi, dan menyebabkan keputusan pilihan raya nasional tidak dapat dipastikan.

Kesan pandemik

Kempen panas dari kedua-dua pihak yang berlaku di tengah wabak yang membunuh lebih 233,000 orang di AS dan menyebabkan berjuta-juta lagi pengangguran. Negara ini juga telah bergelut dengan rusuhan selama berbulan-bulan yang melibatkan tunjuk perasaan atas perkauman dan kekejaman polis.

Amerika Syarikat mencatat rekod satu hari untuk kes koronavirus baru pada hari Rabu dengan sekurang-kurangnya 102.591 jangkitan baru, dan hospital di beberapa negeri melaporkan peningkatan jumlah pesakit, menurut laporan Reuters.

Penyokong kedua-dua calon menyatakan kemarahan, kekecewaan dan ketakutan dengan sedikit kejelasan mengenai bila pilihan raya akan diselesaikan.

Trump memegang kedudukan tipis di North Carolina, sementara undinya berkurang di Georgia, dan Biden mendahului di Arizona. Sekiranya Biden menang di Arizona, Biden akan menjadi calon presiden Demokrat kedua yang memenangi negeri ini dalam 72 tahun. Trump dari Republikan memenanginya pada tahun 2016.

Penyokong Trump di Arizona berkumpul di Capitol, pusat pentadbiran negeri untuk mengadakan demonstrasi untuk presiden Trump. Penunjuk perasaan yang membungkus dengan bendera Amerika melaungkan, “kira semula undi!” dan “hentikan mencuri!”

Di Pennsylvania, pengaruh Trump menurun menjadi sekitar 164,000 undi ketika para pegawai Trump secara beransur-ansur berusaha melalui bantahan, yang dilihat cenderung memberi manfaat kepada Biden. Pengurus kempen Trump Bill Stepien memanggil presiden sebagai pemenang di Pennsylvania. Biden pula mengatakan bahawa dia merasa “sangat bagus” tentang peluangnya di negeri ini.

Dalam undian popular di seluruh negara, Biden pada hari Rabu berada di kedudukan yang unggul di hadapan Trump, dengan 3.5 juta lebih banyak undi. Trump memenangi pilihan raya 2016 dengan menewaskan calon Demokrat Hillary Clinton setelah memenangi negeri-negeri pertempuran yang penting walaupun dia memperoleh sekitar tiga juta lebih banyak undi di seluruh negara.

Pakar undang-undang telah mengingatkan pilihanraya dapat juga dibantah dalam proses pengadilan dari negeri ke negeri atas beberapa masalah, termasuk adakah negeri dapat kira peti undi yang tiba lewat yang dikirimkan selepas hari pemilihan. Kedua-dua kempen mengumpulkan pasukan peguam untuk bersiap sedia menghadapi sebarang pertikaian.

Sekiranya menang, Biden akan menghadapi pertempuran yang sukar untuk memerintah kerajaan, dengan Parti Republikan terus mengawal Senat AS dan kemungkinan akan menyekat sebahagian besar agenda perundangan Biden,  yang termasuk memperluas penjagaan kesihatan dan memerangi perubahan iklim.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img