spot_img
spot_img

Belum ada perbincangan tangguh PRK Batu Sapi – Faizal Azumu

spot_img
GOPENG: Belum ada sebarang perbincangan antara Muafakat Nasional (MN) yang terdiri daripada UMNO, PAS dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) bersama parti-parti lain dalam Gabungan Rakyat Sabah (GRS) selain dengan pembangkang di negeri itu agar menangguhkan Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Batu Sapi.
Timbalan Presiden Bersatu Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu bagaimanapun tidak menolak kemungkinan perlunya perbincangan tersebut diadakan, sekiranya jumlah kes positif jangkitan pandemik COVID-19 terus meningkat di kawasan itu.
“Namun, saya kira kalau ada keperluan untuk perkara itu (perbincangan) jika kes positif meningkat, kita (PRK) boleh merumitkan usaha untuk merawat pesakit, katil hospital tidak cukup…kita perlu cari jalan untuk berbincang tentang perkara itu,” katanya pada media di Pusat Tranformasi Luar Bandar (RTC) Gopeng di sini, hari ini.
Pada Selasa, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan PRK Batu Sapi tetap perlu diadakan selaras Perkara 54 Fasal (1) Perlembagaan Persekutuan, dan mesyuarat khas mengenainya akan diadakan pada 13 Okt depan bagi membincangkan tarikh-tarikh penting.
Terdahulu, Pengerusi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memaklumkan yang BN mengambil keputusan untuk tidak menyertai PRK Parlimen Baru Sapi jika ia diadakan.
Beliau berkata keputusan itu dibuat untuk mengelakkan pandemik COVID-19 daripada terus menular, sebagaimana yang dialami ketika Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah baru-baru ini.
“Pada hemat BN, kesejahteraan dan kesihatan rakyat hendaklah menjadi keutamaan,” katanya dalam kenyataan malam ini.
Sehubungan itu, beliau berkata BN menyerahkan kepada kebijaksanaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk memutuskan tempoh berkempen dan kesesuaian tarikh pengundian yang akan dilaksanakan kelak.
Semalam, Ketua Pemuda Barisan Nasional (BN) yang juga Ketua Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menyarankan supaya BN dan Perikatan Nasional (PN) tidak meletakkan calon bagi PRK Parlimen Batu Sapi, selepas mengambil kira penularan COVID-19.
Sumber-AWANI

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img