spot_img
spot_img

Sapura Energy kembali kontroversi dengan tuduhan rasuah

spot_img

Syarikat minyak dan gas Sapura Energy Bhd (SEB) kembali menjadi perhatian berita lagi. Rabu lalu, terdapat berita mengenai polis Brazil dan Belanda yang mengeluarkan puluhan waran penggeledahan sebagai sebahagian daripada siasatan rasuah terhadap usaha sama (JV) antara SEB dan Seadrill Ltd di Brazil.

Siasatan rasuah diberi nama Car Wash, kerana siasatan dan penemuan awal dilakukan di tempat mencuci kereta di Brasilia. Lebih dari 400 individu sedang disoal siasat dan ribuan waran telah dikeluarkan untuk mengesan dana antara AS $ 2 bilion hingga AS $ 13 bilion, yang melibatkan Petróleo Brasileiro SA atau Petrobras milik negara Brazil.

Pada bulan November 2011 dan Jun 2013, syarikat JV SEB dengan Seadrill di Brazil, Sapura Navegação Marítima SA (SNM), dianugerahkan dua kontrak utama oleh Petrobras bernilai AS $ 4.1 bilion untuk membina dan mengoperasikan enam kapal penyokong pemasangan paip (PLSV) untuk kerja luar pesisir di Brazil. Tiga daripada PLSV dari kontrak yang diberikan pada 2011 adalah dengan pajakan lima tahun dengan pilihan untuk kontrak piagam lima tahun lagi, sementara tiga baki dari kontrak yang diberikan pada tahun 2013 adalah pada pilihan kontrak lapan ditambah lapan tahun.

- Advertisement -

Polis Belanda mungkin terlibat kerana SNM telah membina lima dari enam kapal di IHC Merwede Holding BV di Belanda, sementara satu kapal dibina di Brazil.

Menurut laporan, pendakwa persekutuan di Brazil melakukan 25 penggeledahan, yang tertumpu di Rio de Janeiro dan São Paulo, sementara polis Belanda juga melakukan pencarian sebagai sebahagian dari penyelidikan selari terhadap tiga kontrak, bernilai AS $ 2.7 bilion, yang ditandatangani antara SEB dan Petrobras di 2011, yang melibatkan pembinaan dan penyewaan tiga PLSV.

Sebagai tindak balas kepada berita itu, SEB mengatakan dalam sebuah pengumuman, “Sapura dan kumpulan perusahaannya dengan tegas membantah penglibatannya dalam bentuk rasuah atau rasuah dalam urusan perniagaannya di Brazil dan di tempat lain di dunia… Dalam penyelidikan sebelumnya oleh pihak berkuasa Brazil pada 2016 dan 2017, syarikat itu dibebaskan dari segala tuduhan rasuah atau kesalahan rasuah. ”

- Advertisement -

Seorang pegawai SEB yang bercakap dengan The Edge selepas berita itu diberitahu mengatakan SEB tidak pernah terlibat dalam amalan rasuah.

Seorang pegawai minyak dan gas (O&G), bagaimanapun, mengatakan, “Jika hanya penyiasat dari Brazil, itu akan menjadi masalah, tetapi setelah Belanda terlibat, itu lebih selamat dan adil.”

Ini kerana pihak berkuasa Brazil dianggap lemah, Belanda, seperti pasukan polis lain di Eropah, dilihat lebih ketat dan berintegriti.

Pegawai itu juga menekankan bahawa syarikat minyak nasional Petroliam Nasional Bhd (Petronas) akan membuat siasatan dengan teliti. “Mungkin juga ada kesan lain (jika SEB bersalah melakukan rasuah) … Siemens [misalnya] didenda lebih dari US $ 1 bilion kerana rasuah,” katanya.

Berikutan pendakwaan terhadap amalan rasuah oleh AS dan Jerman, konglomerat Jerman itu harus membayar denda, denda dan pelupusan keuntungan lebih dari AS $ 1.6 bilion, termasuk AS $ 800 juta kepada pihak berkuasa. Sekatan kewangan adalah yang terbesar yang pernah dikenakan sejak Akta Amalan Rasuah Asing Amerika diluluskan pada tahun 1977.

Juga diperhatikan bahwa pada tahun 2011, SEB bergabung dengan Kencana Petroleum Bhd, dan dikenal sebagai SapuraCrest Petroleum Bhd.

Beberapa eksekutif O&G telah menyatakan bahawa mungkin ia sekdar berita yang keluar sekarang kerana tawaran untuk lebih banyak pekerjaan kemungkinan akan berlaku tidak lama lagi di Brazil.

Terdapat juga keraguan ketika berita penyiasatan itu muncul segera setelah SEB mengumumkan bahawa presiden dan CEOnya, Tan Sri Shahril Shamsuddin akan mengundurkan diri pada bulan Mac setelah memimpin syarikat itu selama 25 tahun, di mana ia membangunnya dari awal.

Menggantikannya adalah personaliti O&G lain yang terkenal, Datuk Mohd Anuar Taib, yang sebelumnya bersama Shell dan Petronas. Dia kini menjadi ketua pegawai operasi dan CEO SEB yang berkuatkuasa pada 1 Oktober sebagai sebahagian daripada program peralihan enam bulan.

Walaupun alasan yang disebutkan untuk meninggalkan Shahril adalah kerana dia berusia 60 tahun, ada perbincangan mengenai keputusan antara dia dan pemegang saham utama Permodalan Nasional Bhd (PNB), yang  memiliki 39,43% kepentingan ekuiti di SEB.

Terdapat spekulasi pergeseran antara Shahril dan PNB, terutama ketika bekas CEO PNB dan ketua SEB Jalil Rasheed pergi setelah lapan bulan berkhidmat pendek di PNB. Selama masa itu, ada beberapa kekeliruan mengenai tauliah dan kelulusan akademik Jalil, yang menyebabkan dia terpaksa pergi.

PNB masuk ke SEB dua tahun lalu selepas tawaran tunai RM4 bilion, terbitan hak untuk lima untuk tiga saham yang boleh ditolak pada harga 30 sen sesaham, waran bebas yang boleh dilepaskan dan terbitan hak yang boleh ditolak sehingga 2.39 bilion saham keutamaan boleh tukar yang boleh ditebus secara Islamik (RCPS -i) pada 41 sen seunit berdasarkan dua RCPS-i untuk lima saham yang ada.

Shahril dan ahli keluarganya, sementara itu, mempunyai pegangan saham 13.91%. Ada kebimbangan kerana Shahril diketahui telah secara pribadi menjamin beberapa pinjaman SEB, dan pada saat pinjaman itu diambil, syaratnya adalah dia harus tetap sebagai CEO dan memegang saham sekitar 10%.

Apa yang berlaku sejak itu tidak jelas. Walaupun SEB dikatakan akan membiayai semula hutangnya pada akhir tahun, ada juga perbincangan mengenai penawaran tunai kepada pelabur yang lain.

Untuk enam bulan yang berakhir pada 31 Julai 2020, SEB memperoleh keuntungan bersih sebanyak RM37.95 juta daripada pendapatan RM2.57 bilion.

Pada akhir bulan Julai tahun ini, wang tunai dan setara tunai berjumlah RM731.91 juta, dan komitmen hutang jangka panjang dan pendek masing-masing berjumlah RM7.2 bilion dan RM3.34 bilion.

Untuk meletakkan perspektif, kos kewangan SEB selama enam bulan adalah RM258.46 juta, dan kerugian terkumpul berjumlah RM4.43 bilion pada akhir bulan Julai.

Shahril selalu mengatasi keraguan dan kritikan terhadap prestasi kumpulannya dengan menyebut kerugian yang dialami oleh syarikat gergasi O&G antarabangsa seperti TechnipFMC plc dari Perancis, Saipem SpA dari Itali dan Subsea 7 SA yang berdaftar di Luxembourg kerana penurunan harga O&G.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img