spot_img
spot_img

Lazada pesat tumbuh akibat PKP

spot_img

Lazada telah menyaksikan pertumbuhan yang ketara pada tahun 2020, akibat dari banyak inisiatif yang memperkasakan rakan dagang (brand partners) jenama seperti peralatan, data dan wawasan untuk menambahkan “pengguna baru” dan meningkatkan penjualan walaupun sewaktu PKP dan Covid19 melanda.

Purata urus niaga harian di platform e-dagang terkemuka di negara ini telah meningkat hampir 80% berbanding sebelum Perintah Kawalan Pergerakan. Didorong oleh infrastruktur teknologi Alibaba dan jaringan logistik yang mantap, Lazada terus menjadi rakan e-dagang pilihan di rantau ini untuk jenama antarabangsa dan tempatan kerana reputasinya memberikan pertumbuhan perniagaan dan pengalaman pelanggan yang berkualiti. Festival membeli-belah Lazada yang sangat dinanti-nantikan juga menjadi pendorong utama pertumbuhannya.

“Oleh kerana pengguna sudah biasa berada di rumah, festival kempen membeli-belah seperti Jualan Big Brands 9.9 dan festival membeli-belah tahunan 11.11 yang akan datang mungkin mempunyai nilai yang lebih besar untuk pemasaran dan jenama. Acara 24 jam di Lazada ini disusun untuk memberikan yang menarik dan menarik pengalaman membeli-belah yang menampilkan inovasi Shoppertainment platform yang disokong oleh teknologi dan penyelesaian digital Lazada, “kata Leo Chow, CEO Lazada Malaysia.

- Advertisement -

Semasa Kempen Penjualan Jenama Besar 9.9 yang baru-baru ini diselesaikan, semakin banyak jenama yang mengambil bahagian di LazMall melaporkan kenaikan angka penjualan, apabila pembeli semakin terbiasa dengan tawaran istimewa semasa kempen bulanan.

Eric Lim, Ketua Pegawai Eksekutif jenama perkakas elektrik tempatan Perrysmith, mengatakan bahawa dia berjaya menjual pembersih vakum dan penyaman udara 10 kali lebih banyak semasa kempen daripada pada hari biasa.

“Pesta membeli-belah Lazada, seperti Kempen 9.9, membuat banyak publisiti sebelum hari kempen itu sendiri, dengan pemasaran media sosial yang kuat dan pemasaran papan iklan di luar rumah untuk meningkatkan penjualan kami,” kata Lim.

- Advertisement -

“Lazada mempromosikan acara itu dan mendorong lalu lintas ke kedai jenama yang mengambil bahagian satu minggu sebelum kempen, salah satu elemen terpenting yang membantu perniagaan saya semasa kempen. Ini membantu kami meningkatkan kesedaran mengenai jenama Perrysmith di kalangan pembeli kami sebelum penjualan.”

Gergasi teknologi Huawei juga merupakan salah satu jenama penyertaan utama dalam Kempen Penjualan Jenama Besar 9.9. Jenama telefon pintar global berjaya menjual purata 45 unit Huawei Mate Pro 30 setiap 10 saat. Liu He, pengarah besar HUAWEI Consumer Business Group, mengatakan prestasi penjualan semasa kempen itu pasti sesuai dengan harapan syarikat.

“Pesta membeli-belah dalam talian seperti 9.9 dan 11.11 adalah peluang yang baik untuk kami kembalikan kepada pelanggan kami. Tawaran promosi kami membolehkan mereka menjimatkan lebih banyak ketika menikmati produk kami,” kata Liu.

“Sumber di tempat Lazada seperti sepanduk (banner) laman utama dan alat pengurusan kempen, serta pendedahan jenama di media sosial Lazada dan kemampuan digital di luar rumah adalah beberapa alat yang membantu memberikan hasil untuk kami selama kempen 9.9.”

Edwin Wang, Ketua Pegawai Eksekutif Signature Market, juga melihat pengunjung dan pesanan di kedai makanan ringan dalam taliannya hampir tiga kali ganda dalam tempoh kempen 9.9 berbanding dengan dua bulan yang lalu.

“Peluang pemasaran, terutama tarikan traffic dan penyelesaian iklan oleh Lazada, adalah faktor utama kejayaan perniagaan kami. Publisiti yang dihasilkan oleh kempen dan idea penjualan besar juga mendorong pelanggan untuk menambahkan lebih banyak ke troli mereka semasa kempen,” kata Wang.

“Selain peningkatan hasil penjualan, keterlihatan jenama kami juga meningkat. Terima kasih atas sokongan yang diberikan oleh Lazada, kami berjaya menjual 10,000 set produk kami melalui kempen dan rancangan live streaming” Chief Discount Officer “baru-baru ini. Lazada juga bekerjasama dengan kami untuk mengembangkan perjanjian pakej eksklusif, yang menarik lebih banyak pengguna untuk kami. “

Siaran langsung (live straming) adalah arus perdana baru

Permintaan untuk alat streaming langsung Lazada meningkat semasa wabak ini kerana pembeli cenderung untuk membeli-belah di luar rumah untuk mengekang penyebaran wabak Covid-19. Chow menjelaskan bahawa penstriman langsung telah membolehkan jenama berhubung secara langsung dengan pengguna, terutama semasa wabak, dan telah menjadi jalan yang berkesan untuk meningkatkan penjualan.

Pada bulan April, LazLive melaporkan peningkatan 45% bulan ke bulan dalam jumlah dagangan kasar di seluruh Asia Tenggara, dan terus menghasilkan pertumbuhan GMV 17 kali tahun ke tahun pada bulan Jun, menurut Chow.

“LazLive adalah alat berharga untuk jenama dan penjual kami untuk berinteraksi dengan pengguna di bawah kolektif baru kami yang normal. Melalui LazLive, pelanggan dapat memperoleh demonstrasi produk terperinci dan mengadakan perbincangan langsung dengan peniaga mengenai pembelian sebarang produk. Ini adalah cara yang baik untuk jenama untuk membina kepuasan pelanggan, “kata Chow.

“Penonton juga dapat menyukai, memberi komen, berkongsi pautan dan bahkan mengirim emotikon dalam suapan siaran langsung. Perbualan masa nyata ini juga menambah kepuasan ketika membeli produk, menegaskan kembali pembelian produk.”

Untuk Kempen Penjualan Jenama Besar 9.9 baru-baru ini, Lazada melancarkan program streaming langsung inovatif terbarunya, “Chief Discount Officer Show“, yang dihoskan oleh Ketua Pegawai Diskaun yang baru dilantik, personaliti televisyen terkenal Ain Edruce.

Dalam rancangan itu, Ain Edruce berinteraksi dengan penonton, membantu pembeli menavigasi platform e-dagang, merundingkan dan mendapatkan tawaran produk terbaik bagi pihak pembeli dan peniaga, dan mempromosikan item produk yang sesuai dengan keperluan dan kehendak penonton.

Acara ini memperoleh 580,000 tontonan dan mencatat lebih daripada 72,000 pertunjukan dalam masa kurang dari empat jam penyiarannya. Ia berakhir pada 8 September dengan lebih daripada 97,000 klik produk. Semua produk dari jenama yang mengambil bahagian dalam rancangan habis terjual.

“Kejayaan penting dalam pertunjukan ini membuka jalan baru dalam perdagangan aliran langsung di Malaysia. Inisiatif baru ini adalah sebahagian daripada usaha berterusan kami untuk membantu rakan perniagaan kami berhubung dengan pengguna melalui teknologi inovatif kerana tingkah laku dan amalan dibentuk semula di seluruh negara dalam ‘ baru normal ‘, “kata Chow.

Meningkatkan pengalaman pelanggan dengan LazMall

Menurut Chow, LazMall adalah penyumbang penting dalam pertumbuhan platform e-commerce. Ia adalah pusat membeli-belah maya terbesar di rantau ini dengan lebih daripada 18,000 jenama tersenarai, peningkatan sembilan kali ganda sejak dilancarkan pada 2018.

“LazMall memainkan peranan penting dalam strategi perniagaan Lazada secara keseluruhan kerana jenama tempatan dan antarabangsa ingin meningkatkan kehadiran dan pertumbuhan mereka melalui pendekatan omnichannel di Asia Tenggara. Kami sentiasa melabur dalam perkhidmatan infrastruktur utama dan pengalaman pengguna untuk menyokong dan melengkapkan rakan kongsi jenama kami. Pada masa ini , lebih daripada 80% Jenama Pengguna Paling Berharga Forbes berada di LazMall. Dengan memperkukuhkan perjalanan perdagangan dalam talian pengguna, kami menyediakan jenama dengan lebih banyak peluang untuk mempelbagaikan dan meningkatkan titik sentuh pengguna mereka, “kata Chow.

“Syarikat seperti Estée Lauder, Adidas, P&G, Unilever, Dyson, Philips, serta jenama tempatan seperti Sen Heng, Russell Taylor, Tealive, Old Town White Coffee, Julie’s, Golden Screen Cinemas, Bonia dan Lewre, semuanya telah menandatangani , dan memperluas kehadiran mereka di Lazada semasa wabak tersebut. Banyak jenama asing telah memilih LazMall sebagai pintu masuk mereka ke pasar e-dagang Asia Tenggara untuk menjangkau pengguna di seluruh rantau ini.

LazMall mengalami peningkatan yang ketara dan merancang semula masa untuk acara penjualan 9.9 baru-baru ini. Pusat membeli-belah maya kini menampilkan penampilan baru serta ciri yang disempurnakan, seperti direktori jenama yang ditingkatkan, keupayaan pengguna untuk mengikuti jenama untuk tawaran dan kemas kini diskaun, dan cadangan jenama untuk pembeli.

Chow mengatakan bahawa ciri-ciri baru ini bertujuan untuk meningkatkan pengalaman membeli-belah pengguna dan memperkuat perjalanan pelanggan dari hujung ke hujung untuk jenama, membantu mereka mencari peluang pertumbuhan baru dalam “digital normal” yang baru.

Jenama juga akan dapat memanfaatkan infrastruktur logistik dan kemampuan pemenuhan Lazada untuk meningkatkan perjalanan pelanggan secara keseluruhan di LazMall. Jenama di platform dapat mengintegrasikan program kesetiaan mereka ke dalam platform LazMall dan memanfaatkan infrastruktur teknologi Lazada untuk carian, cadangan dan streaming langsung LazLive.

“LazMall kini memasuki tahun kedua dan jumlah jenama yang menyertai platform kami dan mengembangkan perniagaan mereka dalam talian meningkat tiga kali ganda. Dengan terus meningkatkan perkhidmatan kami, kami bertujuan untuk memperdalam kepercayaan pelanggan kami dan memberikan pengalaman membeli-belah premium yang terbaik untuk pengguna kami, “kata Chow.

Dengan peningkatan dan ciri baru-baru ini dan kejayaan yang luar biasa dalam Pameran Ketua Pegawai Diskaun, Chow optimis bahawa Lazada akan meneruskan lintasan pertumbuhannya. Dia menjelaskan bahawa usaha Lazada yang berterusan dalam inovasi dan sokongan teknologi canggihnya terus menimbulkan minat di kalangan jenama yang ingin bekerjasama dengan mereka.

“Kempen 9.9 kami tahun ini menawarkan lebih dari 100 tawaran berjenama eksklusif. Dan rakan jenama ini sejak itu telah menyaksikan pertumbuhan yang luar biasa di platform. Kami akan terus membolehkan jenama dan penjual untuk mendigitalkan perniagaan mereka agar lebih gesit, menawarkan kecekapan yang lebih tinggi dan premium pengalaman pelanggan yang berkualiti, “kata Chow.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img