spot_img
spot_img

Pasaran teknologi kesihatan akan terus ke hadapan

spot_img

KUALA LUMPUR, 26 Sept – Kenaikan harga sarung tangan yang mendadak, yang mendapat keuntungan dari krisis kesihatan, telah meletakkan pasaran saham Malaysia pada kedudukan yang kuat dan mendorongnya untuk menjadi salah satu bursa paling tahan lasak di Asia.

Tetapi tekanan juga terdapat dari setiap sudut.

Pasaran saham mengalami kemunduran dalam beberapa minggu kebelakangan ini disebabkan oleh kebimbangan yang meningkat mengenai pasaran tempatan.

- Advertisement -

Data Bloomberg menunjukkan bahawa penjualan asing dalam saham Malaysia meningkat minggu lalu, dengan aliran keluar mencapai AS $ 5 bilion setakat ini tahun ini – kadar terpantas sejak 2015.

Walaupun stok berkaitan penjagaan kesihatan tetap menjadi kegemaran pelabur runcit tempatan dan asing, kaunter kewangan telah mengalami kemunduran dengan penurunan dari minggu ke minggu.

Pelabur runcit mengeluarkan wang

- Advertisement -

Terdapat dua jenis pelabur di pasaran ekuiti: pelabur institusi (syarikat-syarikat kerajaan, dana pencen, dana amanah) dan pelabur runcit atau individu.

Walaupun pelabur institusi cenderung memberikan sokongan untuk pasaran tempatan semasa kemerosotan untuk keuntungan jangka panjang, pelabur runcit lebih cenderung melabur untuk keuntungan jangka pendek.

Menurut data untuk Isnin hingga Khamis, aliran keluar runcit sebanyak RM217.9 juta dicatat sementara aliran keluar dana asing berjumlah RM225.6 juta.

Penjualan besar disaksikan di kaunter pasaran ACE pada hari Khamis dan Jumaat ketika langkah politik tempatan menimbulkan gelombang kejutan di seluruh negara.

Namun, semalam, kaunter terpilih melantun untuk menaikkan penanda aras FTSE Bursa Malaysia KLCI sebanyak 8.34 mata kepada 1,509.14. Lantunan, terutama didorong oleh Hartalega dan Top Glove, datang walaupun 19 kaunter berakhir dengan warna merah.

Seorang penganalisis mengatakan dalam beberapa minggu mendatang, beberapa aspek penting perlu dipantau kerana bursa tempatan dijangka berada dalam keadaan tidak stabil yang berterusan.

“Dengan moratorium pembayaran balik pinjaman yang berakhir pada 30 September ini, stok perbankan dijangka mengalami kemerosotan di tengah kebimbangan mengenai kenaikan pinjaman tidak berbayar sesuai dengan prestasi bank global.

“Ini juga akan menghasilkan tunai oleh pelabur runcit, terutama pada saham modal kecil dan sederhana,” katanya.

Dia menambah bahawa kestabilan politik tempatan juga memainkan peranan penting dalam meningkatkan keyakinan pelabur terhadap pasaran, terutama untuk Sekuriti Kerajaan Malaysia.

“Kestabilan di pasaran tempatan penting kerana berita yang tidak menguntungkan akan meningkatkan keuntungan di pasaran modal,” katanya.

Prestasi pasaran secara keseluruhan

Di FBM KLCI, bursa tempatan kini menghadapi rintangan segera di 1,520 dengan tahap sokongan dilihat pada 1,480.

“Indeks kekuatan relatif (RSI) telah menunjukkan kedudukan yang berlebihan pada saham FBM KLCI walaupun kaunter sarung tangan menjadi pemacu utama indeks,” katanya.

Dia menambah bahawa saham perbankan tempatan, yang dipimpin oleh bank besar seperti Maybank yang menyaksikan permodalan pasarannya menyusut menjadi RM79.58 bilion, mengalami serangkaian penurunan berterusan sejak Covid-19 menggegarkan pasaran global, sejajar dengan saham perbankan asing.

“Namun, jika dibandingkan dengan bank asing, institusi kewangan tempatan terselamat dari kejutan yang melampau kerana kedudukan kewangan mereka yang kuat,” katanya.

Bagi kaunter yang berkaitan dengan penjagaan kesihatan, mereka terus menarik minat yang kuat dari pelabur domestik dan asing kerana kebimbangan Covid-19 tetap tinggi dan optimis kepada vaksin sedang dalam fasa percubaan.

Mengenai kaunter berkaitan dengan tenaga, dia mengatakan mereka tetap tidak stabil kerana harga minyak tetap rendah pada permintaan yang lebih rendah.

“Prospek untuk sektor pengangkutan dan penerbangan tetap kabur kerana sekarang diletakkan di bawah garis masa yang tidak diketahui, iaitu ketika sempadan global akan dibuka semula selepas Covid-19,” katanya.

Pada penutupan semalam, penanda aras minyak mentah Brent berada pada AS $ 41,90 setong.

Melangkah ke hadapan

Sama seperti pasaran global akan terus dipengaruhi oleh perkembangan Covid-19 – dari kes jangkitan hingga pembangunan vaksin – bursa tempatan akan mengikutinya.

Selain Covid-19, perang teknologi Washington-Beijing yang sedang berlangsung akan terus memberi tekanan pada saham teknologi kerana indeks penanda aras tempatan mengesan pergerakan Nasdaq.

Pilihan raya AS yang akan datang telah membuat para pelabur tetap bersiap sedia. Pasaran baru muncul juga menunggu untuk melihat arah ekonomi seterusnya yang akan diambil oleh Gedung Putih.

Dari segi domestik, keputusan FTSE Russell untuk mengekalkan Malaysia dalam senarai tontonannya telah memberikan ruang bernafas jangka pendek untuk menarik pelabur.

Namun, pasar kemungkinan akan tetap tidak stabil hingga setelah Belanjawan 2021 dibentangkan pada 6 November dan setelah ketidakpastian politik mengenai kemungkinan pemilihan awal ditiadakan. – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img