spot_img
spot_img

Bukan untuk parti, tetapi diri sendiri

spot_img

KUALA LUMPUR (23 Sept): Pendakwaan kes di mahkamah bekas menteri wilayah persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa tertuduh mengaku semasa pemeriksaan balas bahawa tidak ada anggota Majlis Tertinggi Umno yang mengetahui mengenai derma tersebut, yang didakwanya dia memperoleh untuk tujuan parti itu.

Timbalan Pendakwa Raya Julia Ibrahim mengatakan ini menunjukkan bahawa wang yang dimasukkan ke dalam akaun bank syarikat yang dikendalikan oleh Tengku Adnan adalah untuknya dan bukan untuk Umno dan dia menerimanya untuk kepentingannya sendiri.

“Bukan untuk Umno kerana tidak ada anggota Majlis Tertinggi parti yang mengetahuinya.

- Advertisement -

“Pendakwaan berjaya membuktikan mens rea,” kata Julia.

Frasa Latin mens rea menunjukkan niat atau pengetahuan tertuduh untuk melakukan kesalahan, yang merupakan sebahagian daripada jenayah.

Julia mengatakan demikian dalam penghujahan pendakwaan di akhir kes pembelaan yang melibatkan Tengku Adnan, yang juga bendahari Umno.

- Advertisement -

Hari ini adalah hari kedua pengajuan di akhir kes pembelaan setelah Hakim Mahkamah Tinggi, Mohamed Zaini Mazlan memerintahkan Tengku Adnan untuk membela diri pada Oktober 2019.

Dilaporkan bahawa Tengku Adnan, yang merupakan anggota Parlimen Putrajaya, didakwa atas kapasiti sebagai penjawat awam dengan menerima wang sebanyak RM2 juta untuk dirinya dari Pengarah Urusan Aset Kayamas Sdn Bhd, Tan Sri Chai Kin Kong pada 14 Jun 2016 melalui Hong Cek Leong Islamic Bank milik Aset Kayamas.

Dilaporkan bahawa cek itu kemudian dimasukkan ke dalam akaun CIMB Bank Bhd Tadmansori Holdings Sdn Bhd di mana Tengku Adnan mempunyai kepentingan, ketika diketahui bahawa Aset Kayamas mempunyai kaitan dengan tugas rasminya.

Menurut laporan berita, kesalahan itu didakwa dilakukan di cawangan Pusat Bandar Damansara CIMB Bank di sini pada 14 Jun 2016.

Dilaporkan bahawa Tengku Adnan didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan, yang memperuntukkan hukuman penjara hingga dua tahun atau denda, atau kedua-duanya, jika disabit kesalahan.

Dilaporkan bahawa Mohamed Zaini mengatakan walaupun mahkamah menerima resit yang diberikan kepada Chai sebagai bukti, pihaknya harus menolak bukti tersebut kerana pihak pendakwa telah menunjukkan bahawa tidak ada pembayaran dari Tengku Adnan kepada Umno.

Mohamed Zaini berkata: “Saya telah menganalisis dan mempertimbangkan keterangan dari Chai dan pegawai penyiasat SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) Muhammad Saad Bordani.”

“Oleh itu, saya berpendapat bahawa resit itu bukan bukti bahawa Umno telah menerima RM2 juta dari Aset Kayamas,” kata Mohamed Zaini.

Hari ini, peguam Tengku Adnan, Datuk Tan Hock Chuan dalam keterangan pembelaan mengatakan bahawa pihak pendakwaan tidak tahu bagaimana parti politik berfungsi.

Menurut Tan, urus niaga kononnya, seperti yang dipersetujui oleh semua pihak, berlaku semasa pilihan raya kecil Kuala Kangsar dan Sungai Besar.

Tan mengatakan bahawa Tengku Adnan telah mengatakan bahawa dia (Tengku Adnan) harus mengumpulkan dana untuk Umno termasuk melalui sumbangan.

“Dia (Tengku Adnan) mengatakan bahawa dia akan selalu mengeluarkan resit rasmi walaupun Umno (Wilayah Persekutuan) tidak mencetak buku resit.

“Anak guam saya mengatakan dia akan meminta buku resit dari ibu pejabat Umno untuk mengeluarkan resit kepada penderma,” kata Tan.

Tan mengatakan bahawa sementara pihak pendakwaan mendakwa bahawa dua resit yang tertulis nombor 376241 dan 376244 hilang dari buku resit Umno, pihak pendakwa tidak memberi bukti untuk menjelaskan mengapa kedua-dua resit ini hilang dari buku resit.

Tan mendakwa bahawa resit dengan nombor 376241 adalah untuk RM2 juta dari Chai.

Menurut Tan, kegagalan pihak pendakwa mengutip bukti untuk menjelaskan mengapa kedua-dua resit itu hilang dari buku resit Umno “menyokong kenyataan bahawa buku resit Umno dapat diakses oleh banyak pihak dan resit itu digunakan secara rawak”.

Tan mengatakan bahawa atas sebab-sebab ini, pengajuan pembelaan menunjukkan bahawa pihak pendakwaan gagal membuktikan kesnya tanpa keraguan yang munasabah, oleh itu, Tengku Adnan harus dibebaskan.

Mohamed Zaini mengatakan hari ini dia akan menyampaikan keputusannya pada 17 Nov 2020.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img