spot_img
spot_img

Peluang pekerjaan meningkat – Tok Pa

spot_img

KUALA LUMPUR (11 Sept): Pasaran buruh Malaysia meningkat pada bulan Julai, dengan kadar pengangguran menurun untuk bulan kedua berturut-turut, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Beliau berkata data dari Jabatan Perangkaan Malaysia hari ini menunjukkan bahawa kadar pengangguran turun kepada 4.7% untuk bulan itu daripada 4.9% pada bulan Jun dan 5.3% pada bulan Mei.

“Jumlah pengangguran pada bulan Julai adalah 745.100, penurunan 28.200 orang berbanding bulan sebelumnya,” kata Mustapa dalam satu kenyataan hari ini.

- Advertisement -

Dia mengatakan pekerjaan di sejumlah sektor ekonomi telah meningkat sejak bulan Jun, yang paling ketara dalam sektor perkhidmatan seperti penginapan, aktiviti makanan dan minuman, seni, hiburan dan rekreasi, pengangkutan, dan aktiviti berkaitan teknologi maklumat dan komunikasi seperti e -dagang dan e-hailing.

“Keadaan pasaran buruh yang semakin baik telah disokong oleh pemulihan aktiviti ekonomi.

“Indeks Pengeluaran Perindustrian (IPI), yang merangkumi tiga sektor utama, iaitu perlombongan, pembuatan, dan elektrik, mencatat pertumbuhan positif 2.1% tahun ke tahun (yoy) pada Julai 2020 setelah menguncup selama empat bulan berturut-turut sejak Mac tahun ini , “katanya.

- Advertisement -

Kenaikan IPI didorong oleh indeks pembuatan, yang meningkat sebanyak 2.9%, Mustapa menambah.

Walau bagaimanapun, indeks perlombongan dan indeks elektrik masing-masing mencatatkan penurunan 3% dan 5.1%.

Selain itu, nilai penjualan sektor pembuatan mengekalkan pertumbuhan positif pada bulan Julai 2020, meningkat 1.9% y-o-y menjadi RM119.3 bilion daripada RM117 bilion sebelumnya.

Pertumbuhan ini terutama disebabkan oleh peningkatan produk makanan, minuman, dan tembakau, yang meningkat 24,9%, produk pengangkutan dan pembuatan lain (14,3%), dan peralatan elektrik dan elektronik (8,4%).

“Pencapaian ini lebih baik daripada pengecutan 8.4% pada bulan Jun 2020 dan merupakan nilai penjualan tertinggi sejak Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan kerana pandemi Covid-19.

“Pemulihan pasaran tenaga kerja dan kegiatan ekonomi sejajar dengan keputusan kerajaan untuk secara perlahan membuka kembali ekonomi sejak Mei untuk memungkinkan lebih banyak perniagaan beroperasi. Sekarang, hampir semua aktiviti ekonomi telah disambung semula,” katanya.

Pakej rangsangan ekonomi kerajaan – Pakej Rangsangan Ekonomi 2020, Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, dan Rancangan Pemulihan Ekonomi Nasional – juga mempercepat proses pemulihan ekonomi negara, kata Mustapa.

“Walaupun pasaran buruh pulih, kerajaan sedar dan prihatin bahawa jumlah pengangguran (745.100) masih lebih tinggi dibandingkan dengan rata-rata 494.000 orang untuk periode 2016-2019.

“Tambahan lagi, masih ada 104.300 orang (908.900 orang pada bulan Jun 2020) yang masih belum bekerja. Mereka tidak dikategorikan sebagai penganggur kerana mereka masih mempunyai pekerjaan dan akhirnya akan kembali bekerja,” katanya.

Mustapa menekankan bahawa kerajaan akan terus menumpukan perhatian pada usaha mempercepat pemulihan ekonomi negara untuk mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan sehingga lebih banyak orang dapat kembali bekerja.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img