spot_img
spot_img

Oracle akan bekerjasama dengan TikTok di Amerika Syarikat setelah Microsoft kehilangan tawaran

spot_img

Washington, D.C. / New York (Perniagaan CNN) TikTok dan Oracle akan menjadi rakan perniagaan di Amerika Syarikat – perjanjian yang bertujuan untuk memuaskan kebimbangan keselamatan nasional pentadbiran Trump, menurut orang yang mengetahui perkara itu.

Perbincangan mengenai penjualan bermula ketika Presiden Donald Trump mengeluarkan perintah eksekutif bulan lalu untuk melarang TikTok dan mensyaratkan operasi ASnya dipisahkan dari syarikat induknya yang berpangkalan di Beijing, ByteDance.

Hakikat persetujuan antara TikTok dan Oracle masih belum jelas, tetapi ia tidak digambarkan sebagai penjualan langsung. Berita mengenai Oracle datang sejurus Microsoft mengumumkan bahawa ia tidak akan membeli operasi TikTok AS dari ByteDance-nya.

- Advertisement -

“Kami yakin cadangan kami akan baik untuk pengguna TikTok, sambil melindungi kepentingan keselamatan negara,” kata Microsoft (MSFT) dalam catatan blognya.

“Untuk melakukan ini, kami akan membuat perubahan besar untuk memastikan perkhidmatan memenuhi standard tertinggi untuk keselamatan, privasi, keselamatan dalam talian, dan memerangi maklumat yang tidak jelas, dan kami membuat prinsip-prinsip ini jelas dalam pernyataan bulan Ogos kami.”

ByteDance belum menjawab permintaan komen. TikTok tidak segera menanggapi permintaan komen.

- Advertisement -

Trump dan ahli politik AS yang lain mengatakan aplikasi itu mengancam keselamatan negara. TikTok telah menolak tuduhan itu dan menggugat pemerintahan Trump atas salah satu perintah itu, dan menyebutnya “dipolitikkan dengan berat.”

Beberapa penganalisis telah menggambarkan usaha Microsoft untuk TikTok sebagai “rampasan kuasa” yang berpotensi untuk firma yang berpusat di Washington – peluang untuk mendapatkan salah satu platform media sosial yang paling pesat berkembang di dunia ketika TikTok mungkin putus asa untuk membuat perjanjian.

Satu perjanjian juga boleh merangkumi syarikat gergasi runcit Amerika: Walmart (WMT) juga turut serta dalam rundingan dengan Microsoft mengenai kesepakatan yang berpotensi.

Peruncit itu mengatakan ia berminat bagaimana TikTok dapat meningkatkan aksesnya kepada pengguna.

Walmart pada hari Ahad memberitahu CNN Business bahawa ia “terus berminat dalam pelaburan TikTok dan meneruskan perbincangan dengan kepemimpinan ByteDance dan pihak lain yang berminat.”

“Kami tahu bahawa setiap perjanjian yang diluluskan mesti memenuhi semua peraturan dan keselamatan negara,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan.

Clare Duffy, Donie O’Sullivan dan Sherisse Pham menyumbang kepada laporan ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img