TERKINI
Luar Negara Politik

Derma $100 juta untuk pilihanraya Presiden

September 14, 2020 9:38 am – Zulkiflee Azmee

NEW YORK (14 Sept): Michael Bloomberg, yang menghabiskan $ 1 bilion wangnya sendiri untuk bersaing sebagai calon presiden 2020, telah gagal tetapi akan menyuntik sekurang-kurangnya $ 100 juta untuk membantu kempen Demokrat Joe Biden menentang Presiden Donald Trump di Florida.

Keputusan jutawan itu muncul pada saat kritikal dalam 51 hari terakhir perlumbaan, dengan tinjauan menunjukkan persaingan di negeri sengit dan tidak ada kelebihan kewangan untuk presiden sekarang kerana pengundian akan dijalankan akhir bulan ini.

Kelebihan awal kewangan Trump berbanding bekas Naib Presiden Biden telah merugikan Trump setelah kempen Republikan membelanjakan dengan bebas dan pengumpulan dana Demokrat melonjak setelah mereka memilih calon Presiden.

“Mike Bloomberg komited untuk membantu mengalahkan Trump, dan itu akan terjadi di negeri-negeri yang sengit,” kata penasihat Bloomberg, Kevin Sheekey, yang menambahkan bahawa perbelanjaan bekas Datuk Bandar New York “itu bermaksud Demokrat dan kempen Biden dapat melabur bahkan dengan lebih banyak di negeri-negeri utama lain seperti Pennsylvania, yang akan menjadi penting bagi kemenangan Biden. “

Bahkan sebelum pengunguman Bloomberg, kedua-dua kempen menjangkakan Florida akan menjadi negari termahal untuk berkempen. Ia akan menjadi hadiah terbesar di antara negeri-negeri yang kompetitif pada Hari Pilihan Raya, dengan menawarkan 29 daripada 270 undi Kolej Pemilihan yang diperlukan untuk menang.

Pengundian melalui negeri melalui pos di Florida bermula pada 24 September, dan Biden merancang lawatan pertama pasukannya ke Florida musim pilihan raya umum pada hari Selasa.

Trump memenangi negeri itu dengan 113,000 undi dalam pilihan raya 2016 yang berjaya, atau 1.2 mata peratusan. Sejak itu, dia telah menjadikan negeri ini sebagai kediamannya dan sering berkunjung.

Jejak pendapat baru-baru ini menunjukkan Biden dengan margin yang sangat tipis di sana, mendapat tempat dengan pengundi yang lebih tua tetapi ketinggalan dari segi sokongan sebelumnya daripada orang Latin. Orang yang berumur lebih dari 65 tahun merangkumi satu dari lima penduduk negeri ini dan orang Latin terdiri dari satu dari empat orang.

Kempen pemilihan semula Trump dan Jawatankuasa Nasional Republik pada hari Rabu mengatakan bahawa mereka mengumpulkan dana antara $ 210 juta pada bulan Ogos, jauh lebih rendah daripada hasil pemecahan rekod Biden sebanyak $ 364.5 juta untuk bulan itu yang merangkumi konvensyen televisyen kedua pihak.

Pengumpulan dana yang kuat mungkin telah membolehkan Biden menghapus sepenuhnya defisit panjang dalam penggalangan dana terhadap Trump. Sebelum penghitungan penggalangan dana pada bulan Ogos, kempen Trump melaporkan mempunyai wang tunai $ 300 juta, berbanding dengan $ 294 juta Biden. Tidak ada kempen yang melaporkan angka yang lebih baru. Angka tersebut juga tidak termasuk wang yang dibelanjakan oleh kumpulan luar.

Para calon telah menempah $ 58 juta iklan untuk disiarkan antara Selasa lalu dan pilihan raya 3 November, lebih banyak daripada negeri tunggal lain, menurut Advertising Analytics LLC, sebuah firma data pasaran.

Presiden Republikan, yang mengikuti Biden dalam tinjauan pendapat nasional, mengatakan kepada wartawan minggu lalu bahawa dia akan mengeluarkan wang dari harta tanah dan kekayaan lesen jenama sendiri, jika diperlukan.

“Saya fikir Mini Mike telah melalui politik Demokrat,” kata Trump di Twitter pada hari Ahad. “Simpan NYC sebagai gantinya.”

Demokrat bimbang bahawa bantuan yang dijanjikan Bloomberg untuk parti itu tidak akan dapat dicapai setelah dia meninggalkan kempen utama presidennya sendiri. Ada yang marah dengan Bloomberg mendapat slot ucapan utama di konvensyen Demokrat pada bulan Ogos dan mengatakan bahawa perbelanjaannya setakat ini tidak banyak untuk meningkatkan pencalonan atau peluang parti.

Seorang pembantu Bloomberg mengatakan bahawa wang itu akan digunakan untuk membantu membawa orang ke pemilihan yang menyokong Biden dan berkomunikasi dengan pengundi Latino, khususnya.

“Ini akan memaksa Republikan dan kempen Trump mengalihkan lebih banyak sumber daya terhad mereka ke Florida,” kata pembantu itu.

Bloomberg tidak akan menjadi satu-satunya penyumbang luar yang mencurahkan wang ke dalam pilihanraya Presiden. America First Action Inc, sebuah kumpulan yang menyokong Trump, mengatakan minggu lalu bahawa ia akan membelanjakan $ 12.7 juta untuk iklan baru di Florida yang menentang Biden.

Unite the Country Inc, kumpulan serupa yang menyokong Biden, mengatakan minggu lalu bahawa ia melancarkan $ 1,3 juta dalam iklan digital yang disasarkan bertujuan untuk meyakinkan pengundi Latino di Florida Selatan.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid