spot_img
spot_img

Kenalpasti tingkah laku pelabur kewangan

spot_img

Ketika pasaran global jatuh pada bulan Mac karena wabak Covid19, beberapa pelabur membuat keputusan untuk menarik semua pelaburan mereka sementara yang lain memasukkan lebih banyak wang pelaburan daripada yang mereka anggarkan ke pasaran.

Kecenderungan membuat keputusan ini dapat dijelaskan dengan mengenal pasti keperibadian kewangan seseorang, faktor penting yang harus dipertimbangkan ketika membina strategi pelaburan, menurut Greg Davies, ketua sains tingkah laku untuk Oxford Risk Research & Analysts Ltd. yang berpangkalan di UK.

Ditubuhkan pada tahun 2002 oleh ahli akademik yang mengkhususkan diri dalam sains keputusan dari Universiti Oxford, syarikat ini membina alat kewangan tingkah laku untuk membantu mengekalkan kesejahteraan kewangan pelabur. Sebagai contoh, perisian Behavioral Alpha-nya merangkumi ujian keperibadian kewangan yang memberi profil kepada pelabur dan memberikan nasihat yang relevan.

- Advertisement -

Alat ini digunakan oleh institusi kewangan di seluruh dunia, menurut Davies. Baru-baru ini, Standard Chartered melancarkan “Kajian Keperibadian Pelabur” menggunakan alat Oxford Risk kepada pelabur di Singapura, Hong Kong dan Taiwan.

“Kewangan tradisional hanya mementingkan keperibadian anda, iaitu kesediaan jangka panjang anda untuk menukar risiko dan pulangan. Tetapi kita tahu bahawa tingkah laku pelabur bukan hanya mengenai perkara itu. Ini juga mengenai bias yang anda miliki, emosi dan reaksi anda terhadap pasaran, “kata Davies.

Sebagai contoh, pelabur boleh mengambil risiko tinggi untuk mendapat pulangan yang lebih tinggi dalam jangka panjang. Tetapi pelabur itu juga dapat diganggu oleh kerisauan dalam jangka pendek, disebabkan oleh turun naik pasaran. Sekiranya demikian, penasihat mungkin perlu menolong pelabur itu semasa waktu buruk di pasaran.

- Advertisement -

“Bagaimana jika kita dapat membina alat yang mengukur dimensi yang berbeza dari keperibadian kewangan seseorang dan benar-benar memahami bagaimana satu pelabur berbeza dari yang lain? Kemudian kita dapat membina penyelesaian yang lebih disesuaikan dengan keperibadian pelabur, ”kata Davies.

Dimensi personaliti kewangan lain yang diukur oleh alat ini adalah tahap penglibatan. Sebilangan pelabur lebih selesa secara emosional dengan portfolio mereka jika mereka merasa mereka membuat keputusan, sementara yang lain mahu penasihat atau pengurus pelaburan menanggung beban emosi membuat keputusan pelaburan.

Sementara itu, pelabur yang sangat impulsif perlu mengambil langkah-langkah untuk mencegah mereka daripada bereaksi terhadap pergerakan jangka pendek di pasaran. Mereka yang mempunyai keyakinan rendah dalam membuat keputusan kewangan mungkin memerlukan lebih banyak pegangan dari penasihat dan komunikasi pelaburan biasa.

“Ada juga teknik-teknik yang dapat diukur untuk mengetahui apakah orang lebih suka pengurusan aktif atau pelaburan pasif. Kami membina alat penilaian keperibadian kewangan ini berdasarkan data yang dikumpulkan dari ribuan subjek eksperimen. Pelabur akan menjawab soal selidik dan melihat skor mereka mengenai dimensi keperibadian kewangan yang berbeza, ”kata Davies.

“Tujuan saya di Oxford Risk adalah untuk membantu orang melakukan yang lebih baik untuk mengelak mereka lakukan dengan teruk, iaitu membuat keputusan pelaburan dan kewangan. Untuk mencapai matlamat ini, kita perlu memahami keperibadian pelabur, apa yang menghalang mereka membuat keputusan yang baik, dan kemudian membina alat praktikal untuk membantu mereka membuat keputusan yang lebih baik. “

Syarikat itu melancarkan versi ujian percuma secara percuma pada bulan Mac untuk orang ramai. Kit Kecemasan Pasaran mengukur enam dimensi utama keperibadian kewangan seseorang dan memberikan cadangan berdasarkan hasilnya.

Mempopularkan kewangan tingkah laku

Davies memulakannya dalam bidang ini pada tahun 2006, ketika dia menubuhkan pasukan ekonomi dan kewangan tingkah laku di Barclays Bank di UK. Menurutnya, ini adalah pasukan pertama di dunia, sebagai tingkah laku kewangan ketika itu hanya beralih dari topik akademik untuk diterapkan dalam pengaturan komersial.

Kewangan tingkah laku mengkaji pengaruh psikologi terhadap tingkah laku pelabur atau penganalisis, menurut Institut Kewangan Korporat.

Sebelum ini, Davies telah menamatkan PhD dalam bidang kewangan tingkah laku di University of Cambridge. Dia tinggal bersama Barclays selama satu dekad sebagai ketua kewangan tingkah laku. Pasukannya mengembangkan kerangka kerja dan alat untuk meningkatkan tingkah laku kewangan, termasuk penilaian keperibadian kewangan, penyelesaian pelaburan berdasarkan matlamat dan teknik pengoptimuman portfolio.

“Sekiranya anda membina dana kuantitatif, anda perlu menyedari siapa anda membangunnya dan apa yang mereka sayangi. Oleh itu, pasukan kuantitatif dan tingkah laku bekerjasama rapat. Kekuatan sebenar kolaborasi ini berasal dari penggunaan gabungan data mengenai pelaburan dan orang, ”kata Davies.

Nasib baik, pasukannya tidak diberhentikan ketika krisis kewangan melanda pada tahun 2008, seperti ketika sedang melancarkan produk baru, kata Davies. Selepas krisis, bank menyedari betapa pentingnya kewangan tingkah laku dalam membantu pelabur membuat keputusan yang baik pada masa-masa buruk.

“Masa itu mengingatkan saya tentang pandemi Covid-19. Pada masa krisis, orang benar-benar mula memperhatikan mengapa emosi dan sains tingkah laku penting dalam kewangan, ”katanya.

Davies dan rakan perniagaannya mengambil alih Oxford Risk pada tahun 2017, bertujuan untuk terus mengembangkan alat untuk membantu pelabur membuat keputusan kewangan yang lebih baik.

“Masalah yang kami hadapi di Barclays adalah bahawa walaupun kami menemukan semua dimensi keperibadian kewangan yang dapat kami ukur, tidak ada teori yang ada mengenai apa yang harus dilakukan dengan hasilnya. Oleh itu, kami menghabiskan beberapa tahun ke depan untuk mencari cara mengubah portfolio dengan sewajarnya dan berkomunikasi dengan orang-orang setelah memahami keperibadian mereka, ”kata Davies.

“Kami mempunyai banyak jawapan untuk soalan ini sekarang, dan kami dapat mengukur hingga 15 dimensi keperibadian kewangan seseorang. Untuk setiap dimensi, kami tahu banyak tentang apa yang harus dicadangkan kepada individu tertentu ketika membina portfolio mereka, serta jenis produk apa yang sesuai untuk mereka dan cara berkomunikasi dengan mereka. “

Masa depan digital dan akaun peribadi

Oxford Risk bekerja terutamanya dengan institusi kewangan dan penasihat dan pengurus kekayaan. Ini memilih jalan ini daripada memasarkan secara langsung kepada pelabur kerana penasihat kewangan mempunyai lebih banyak kepakaran mengenai jenis produk apa yang sesuai dengan pelanggan mereka, kata Davies.

Alat penilaian personaliti kewangan syarikat telah dilancarkan di lokasi pengurusan kekayaan Barclays di peringkat global sejak 2007, tambahnya. Pelanggan Oxford Risks kebanyakannya berada di UK, walaupun ia juga mempunyai pelanggan di Singapura, Afrika Selatan dan Eropah.

Buat masa ini, penggunaan alat ini masih agak mudah: Penasihat memberi cadangan kepada pelabur berdasarkan hasil soal selidik.

“Kami berusaha untuk memasukkan langkah keperibadian ini ke dalam hubungan pelanggan atau sistem pemilihan produk syarikat, sehingga prosesnya dapat sepenuhnya automatik dan memberikan penyelesaian yang diperibadikan kepada pelanggan,” kata Davies.

Keupayaan ini sesuai dengan trend global pilihan pelabur untuk platform digital dan pelaburan pasif. Davies percaya alat profil keperibadian kewangan Oxford Risk dapat melengkapkan trend ini.

“Seiring berjalannya waktu, keadaan kewangan anda berubah dan itu bermakna anda mungkin perlu mengubah portfolio anda, yang juga perlu mengimbangi secara berkala. Anda mungkin cenderung mengabaikan keperluan ini sehingga timbul krisis dan anda menjadi sangat tertekan, iaitu ketika anda cenderung membuat keputusan buruk. Alat kami akan mencegahnya, walaupun pada platform pelaburan pasif dan automatik, ”katanya.

Sebagai contoh, pelabur yang sangat risau semasa kemerosotan mungkin tergoda untuk menarik pelaburannya dari platform penasihat robo. Sekiranya sistem platform mengetahui keperibadian pelabur, ia boleh mendorong pelabur untuk tidak membuat keputusan impulsif semasa pasaran tidak stabil.

“Penasihat robot juga dapat melihat sama ada anda masuk ke portfolio anda lebih kerap daripada biasa. Oleh kerana ia mengetahui keperibadian anda, ia juga akan memperhatikan perubahan tingkah laku anda untuk mengesan sama ada anda mengalami tekanan, ”kata Davies.

Manfaat lain dari menggunakan alat ini ialah ia dapat mengikuti pelabur sepanjang perjalanan mereka.

“Salah satu masalah industri penasihat ialah ia sangat maju. Tidak banyak usaha dilakukan untuk mengemas kini portfolio anda apabila keadaan anda berubah. Penyelesaian digital tidak hanya menyediakan perkhidmatan peribadi pada peringkat pembinaan portfolio awal tetapi juga secara dinamik melalui peringkat kehidupan anda [semasa anda menjalani ujian secara berkala atau ketika memantau perubahan tingkah laku anda], ”kata Davies.

Selain alat penilaian personaliti kewangan, Oxford Risk juga mengembangkan alat untuk profil risiko, mengenal pasti portfolio serta pelaburan yang bertanggungjawab dan berkesinambungan.

“Kami juga membina alat yang melebihi pelaburan untuk kesejahteraan kewangan. Melabur hanyalah satu titik akhir. Terdapat juga simpanan, pengurusan hutang dan insurans, semuanya melibatkan keputusan kewangan yang kompleks, ”kata Davies.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img