spot_img
spot_img

Siapa yang harus memakai topeng muka atau penutup muka? – Soal Jawab

spot_img

S: Apakah jenis topeng muka dan penutup muka?

J: Terdapat tiga jenis topeng atau penutup muka:

  • Topeng kain, bandana atau jenis penutup bukan perubatan lain (seperti topeng debu dari kedai DIY)
  • Topeng perubatan (kadang-kadang dipanggil topeng pembedahan)
  • Alat pernafasan perubatan yang dirancang untuk menyaring zarah virus (contohnya alat pernafasan N95)

S: Siapa yang harus memakai topeng muka perubatan?

- Advertisement -

J: Peraturan mengenai siapa yang harus memakai jenis topeng atau penutup muka yang berbeza-beza di seluruh dunia. Periksa garis panduan tempatan anda untuk mendapatkan nasihat.

Walau bagaimanapun, kebanyakan garis panduan mengesyorkan agar topeng perubatan digunakan terutamanya oleh pekerja kesihatan dan mereka yang merawat orang dengan jangkitan yang diketahui atau dengan gejala virus itu sendiri.

Inilah yang Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengesyorkan:

  • Topeng perubatan harus dipakai oleh pekerja penjagaan kesihatan, orang dengan gejala COVID-19 dan orang yang merawat orang dengan gejala COVID-19.
  • Topeng perubatan harus dipakai oleh orang berusia lebih dari 60 tahun atau dengan keadaan kesihatan yang mendasari di tempat yang sesak di mana jarak fizikal satu meter atau lebih sukar dan COVID-19 tersebar luas.
- Advertisement -

S: Siapa yang harus memakai topeng atau penutup muka bukan perubatan?

J: Periksa panduan tempatan anda untuk mendapatkan nasihat. Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengesyorkan:

  • Topeng kain dan bukan perubatan atau penutup muka harus digunakan oleh orang yang tidak mempunyai gejala COVID-19, di mana jarak fizikal satu meter atau lebih sukar dan COVID-19 tersebar luas.

Ini mungkin termasuk orang yang berkhidmat di kedai atau restoran, pekerja sosial atau sesiapa sahaja di tempat yang sibuk.

S: Di mana anda harus memakai topeng muka atau penutup?

J: Periksa panduan tempatan anda untuk mendapatkan nasihat. Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengesyorkan setiap orang harus memakai topeng bukan perubatan di kawasan sibuk di mana sukar untuk menjaga jarak sekurang-kurangnya satu meter. Ini termasuk:

  • Pengangkutan awam
  • Kedai dan tempat kerja
  • Di mana sahaja orang ramai berkumpul

Di AS, yang Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit mengesyorkan bahawa ‘orang memakai penutup muka kain di tempat awam ketika berada di sekitar orang di luar rumah mereka, terutama ketika langkah-langkah menjauhkan sosial yang lain sukar dijaga.’

Dalam England dan Scotland, topeng atau penutup muka adalah wajib di pengangkutan awam.

Pengecualian dibuat untuk kanak-kanak di bawah 11 tahun (England) atau 5 (Scotland), orang kurang upaya atau kesukaran bernafas.

S: Bagaimana topeng muka atau penutup muka berfungsi?

J: Topeng bukan perubatan berfungsi dengan memerangkap beberapa zarah yang anda hirup, batuk atau bersin, yang mungkin membawa zarah virus.

Ini bermaksud bahawa jika anda dijangkiti SARS-CoV-2, virus yang menyebabkan COVID-19, anda akan menyemburkan lebih sedikit zarah virus ke udara dan orang-orang akan cenderung menghirupnya.

Anda boleh dijangkiti dan menyebarkan SARS -CoV-2 tanpa mengalami sebarang gejala.

S: Apakah bukti penggunaan topeng atau penutup muka?

A: A mengkaji semula daripada 172 kajian menunjukkan topeng muka, termasuk alat pernafasan N95, boleh mengakibatkan ‘pengurangan risiko jangkitan besar’, hingga 85% peluang lebih rendah (peluang 3.1% dengan topeng muka dibandingkan dengan peluang 17.4% tanpa topeng muka).

Tetapi kesimpulan ini lebih kuat bagi alat pernafasan dan para penyelidik mengatakan bahawa mereka mempunyai tahap kepastian ‘rendah’ mengenai hasilnya.

Walau bagaimanapun, sebilangan doktor berpendapat kita harus menggunakan topeng atau penutup muka di masyarakat, kerana topeng tidak mungkin berbahaya jika digunakan dengan betul dan apa-apa yang membantu mengurangkan penularan kemungkinan merupakan perkara yang baik.

Q: Adakah topeng melindungi anda dari coronavirus?

J: Alat pernafasan perubatan, yang dipasang rapat dan terbuat dari kain yang menyaring zarah virus kecil, dirancang untuk melindungi orang yang memakai topeng dari jangkitan.

Walau bagaimanapun, penutup muka atau penutup muka bukan perubatan lebih berfungsi untuk melindungi orang lain jika anda mempunyai virus daripada melindungi orang yang memakainya.

Mereka tidak menyaring semua zarah virus semasa anda bernafas, dan anda mungkin mempunyai celah di sekitar topeng yang membiarkan zarah masuk. Kita lebih cenderung dilindungi jika banyak orang menggunakan topeng.

S: Bagaimana anda harus menggunakan topeng muka bukan perubatan?

J: Ini adalah nasihat WHO:

  • Bersihkan tangan anda terlebih dahulu dengan sabun dan air atau pembersih alkohol
  • Angkat topeng bersih anda dan pastikan ia tidak rosak atau kotor
  • Letakkan di atas muka anda, menutup hidung, mulut dan dagu
  • Jangan menyentuh topeng semasa anda memakainya
  • Bersihkan tangan anda sebelum menanggalkan topeng anda dengan elastik atau ikat
  • Bersihkan tangan anda semula setelah menanggalkan topeng anda
  • Basuh topeng pada suhu tinggi selepas setiap hari penggunaan

Ingat bahawa topeng sahaja tidak melindungi anda daripada COVID-19. Anda juga harus kerap mencuci tangan dan menjauhkan diri dari orang lain secara sosial sebanyak mungkin.

Analisis olehEIU Healthcare, dengan sokongan Reckitt Benckiser

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img