spot_img
spot_img

Peranti Sebenar vs Emulator: Mana Yang Perlu Anda Gunakan Dan Bila?

spot_img

Emulator dan simulator telah wujud selama bertahun-tahun dan pengembang di seluruh dunia menggunakan keajaiban teknologi ini untuk menguji aplikasinya.

Namun, dalam ekosistem iOS dan Android sekarang yang jauh berbeda dari lingkungan pembangunan beberapa tahun yang lalu, masih merupakan idea yang baik untuk menggunakan Emulator atau simulator?

Sebelum melangkah ke hadapan mari jelaskan perbezaan antara emulator dan simulator.

- Advertisement -

Biasanya istilah-istilah ini digunakan secara bergantian dalam banyak kesempatan tetapi di dunia pembangunan, makna sebenarnya membawa perbezaan besar.

Emulator digunakan untuk meniru peranti sebenar, perisian dan perkakasannya.

Sebaliknya tugas simulator adalah menyediakan persekitaran perisian untuk menjalankan aplikasi. Ia hanya meniru bahagian perisian pada peranti.

- Advertisement -

Emulator boleh mensimulasikan perisian dan perkakasan tetapi simulator hanya dapat melakukan ini dengan bahagian perisian.

Emulator boleh menjalankan kod tanpa pengubahsuaian sementara simulator mempunyai batasan di kawasan ini kerana berdasarkan perkakasan yang mereka gunakan, mereka mungkin memerlukan kod yang diubah untuk menjalankannya dengan lancar.

Emulator boleh membantu dalam mencari corak tingkah laku yang tidak normal dalam aplikasi tetapi simulator tidak boleh kerana penguji tidak akan mengetahui sama ada tingkah laku yang tidak dijangka ini disebabkan oleh simulator atau kerana terdapat bug dalam aplikasi itu sendiri.

Emulator sangat perlahan jika dibandingkan dengan simulator kerana sifat tugasnya. Dalam banyak kes, prestasi simulator membuat perbezaan besar.
Emulator sukar dikonfigurasi dan dikekalkan berbanding dengan simulator.

Emulator hanya tersedia untuk platform tertentu dan mereka mempunyai had yang lebih banyak daripada simulator.


Simulator memberikan hasil untuk analisis tetapi kerana tarikh yang tidak lengkap, selalu ada kemungkinan banyak bug akan diabaikan.
Jadi, Peranti Sebenar Adakah Alternatif yang Lebih Baik, Betul?

Peranti sebenar menyediakan persekitaran sebenar dan itulah kelebihan terbesar menggunakan peranti sebenar untuk tujuan ujian.

Dengan menggunakan peranti sebenar, pembangun atau penguji dapat melihat tingkah laku sebenar aplikasi yang akan dilihat oleh pengguna akhir pada perantinya.

Peranti sebenar menggunakan semua perkakasan seperti GPS, rangkaian, Bluetooth dan banyak lagi dalam masa nyata yang menjadikannya lebih mudah (dan dalam beberapa kes mungkin) bagi pembangun untuk mencari tingkah laku aplikasi yang tidak dijangka.

Pengujian pada peranti sebenar memberi kesan yang besar pada keseluruhan pengalaman pengguna.

Kelemahan terbesar menggunakan peranti sebenar untuk tujuan pengujian juga menjadikannya sangat sukar dan mahal bagi pemaju untuk menggunakannya sebagai platform ujian.

Terdapat beribu-ribu model peranti Android yang berbeza (walaupun model peranti iOS jauh lebih rendah daripada itu tetapi masalahnya juga ada di platform iOS) dan ujian pada beberapa model bukan sahaja mengecewakan dan memakan masa tetapi juga mahal.

Sudah tentu anda juga harus mempertimbangkan sumber yang dibelanjakan untuk penyelenggaraan peranti sebenar.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img