spot_img
spot_img

Mahkamah Tinggi membebaskan tiga lelaki dalam kes pembunuhan di stesen minyak JB

spot_img
Yip Kah Hou (in front) and Gan Jia Ji are escorted by police after the charges were read to them at the Johor Baru Magistrate’s Court, January 11, 2018. ― Picture by Ben Tan

JOHOR BARU, 6 Sept – Tiga lelaki yang didakwa atas tuduhan membunuh seorang lelaki di sebuah stesen minyak di Taman Pelangi, di sini, tiga tahun lalu dibebaskan dan dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Pesuruhjaya Kehakiman Shahnaz Sulaiman membebaskan Gan Jia Ji, 22, Yip Kah Hou, 26 dan Woon Kian Hui, 25, setelah mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap ketiga-tiga mereka.

Shahnaz dalam keputusannya mengatakan ada beberapa alasan untuk keputusan mahkamah.

- Advertisement -

“Rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di stesen minyak terlalu kabur untuk menghubungkan ketiga-tiga tertuduh dengan kes itu.

“Sampel asid deoksiribonukleik (DNA) juga tidak sesuai dengan darah yang terdapat di lokasi, ini selain penyelidikan yang tidak dilakukan terhadap alibis,” katanya ketika membacakan penghakimannya.

Shahnaz berkata pihak pendakwaan juga gagal menghubungkan kereta BMW dengan pembunuhan itu.

- Advertisement -

Gan dan lima yang lain masih dituduh menyebabkan kematian Tan Aik Chai, 44, di sebuah stesen minyak pada jam 7.30 malam 17 Disember 2017, di sepanjang Jalan Sri Pelangi di Taman Pelangi di sini.

Yip dan Woon, bersama dengan dua yang lain masih bebas, dituduh bersubahat dengan Gan dan lima yang lain masih bebas pada masa dan tempat yang sama.

Gan didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan, sementara Yip dan Woon didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 109 dan Seksyen 34 akta yang sama, yang juga membawa mandatori hukuman mati jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya Suriani Ujang sementara Gan diwakili oleh Datin S.Freda, Che Azlin Farahannis Evani, Foo Fang Leong dan Veeranesh Babu.

Yip diwakili oleh peguam Chuah Shyue Chien sementara peguam Ram Karpal Singh dan Harshaan Zamani mewakili Wong.

Sebanyak 22 saksi dipanggil untuk memberi keterangan dalam perbicaraan yang bermula tahun lalu, di mana 42 pameran dihasilkan. – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img