spot_img
spot_img

Covid-19: Imigresen mengeluarkan senarai negara yang warganya dilarang memasuki M’sia

spot_img

PUTRAJAYA: Jabatan Imigresen membuat senarai negara yang warganya dilarang memasuki negara ini mulai Isnin (7 Sept).

Larangan itu, kerana jumlah kes Covid-19 yang tinggi, telah dikenakan kepada warga negara 23 negara – Amerika Syarikat, Brazil, India, Rusia, Peru, Colombia, Afrika Selatan, Mexico, Sepanyol, Argentina, Chile, Iran, Bangladesh dan Inggeris.

Juga terdapat dalam senarai adalah Arab Saudi, Pakistan, Perancis, Turki, Itali, Jerman, Iraq, Filipina dan Indonesia.

- Advertisement -

Senarai itu diterbitkan di laman Facebook rasmi Jabatan Imigresen.

Pada 3 September, pemerintah mengumumkan akan mengenakan larangan masuk ke atas warga negara yang mencatat lebih dari 150,000 kes Covid-19 mulai 7 September.

Menteri Kanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan akan menambahkan lebih banyak negara yang dianggap berisiko tinggi ke dalam senarai dan warganya akan dilarang memasuki negara ini.

- Advertisement -

Namun, untuk kes kecemasan atau yang melibatkan hubungan dua hala, pihak berkuasa akan membuat pengecualian dan akan membenarkan individu ini masuk.

Pemegang pas jangka panjang dari 23 negara tidak akan dibenarkan memasuki Malaysia, termasuk mereka yang memiliki status pemastautin tetap, peserta Rumah Kedua Malaysia dan ekspatriat dan pemegang pas lawatan profesional.

Juga dilarang masuk adalah pasangan warganegara Malaysia dan juga pelajar.

Beberapa pihak, termasuk dewan perdagangan antarabangsa, mendesak pemerintah untuk mempertimbangkan kembali larangan masuk secara menyeluruh, dengan alasan bahawa kebijakan terbaru mungkin mempengaruhi operasi perniagaan.

Persatuan Nasional Institusi Pendidikan Swasta (Napei) mengatakan, pemerintah seharusnya mencari jalan penyelesaian alternatif kerana langkah itu juga akan mempengaruhi ekonomi

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img