TERKINI
HIBURAN PANAS Pendapat TEKNOLOGI

Apa itu Flutter? Dan kenapa developer perlu belajarnya di 2020

September 7, 2020 1:57 pm – aiman adzhar

Tahun ini, aplikasi mudah alih terus menjadi semakin popular. Nasib baik ada banyak alat pengaturcaraan yang tersedia untuk pembangun yang ingin membuatnya. Di antara alat ini terdapat Flutter, yang kebelakangan ini membezakannya.

Apa itu Flutter?

Flutter adalah kerangka UI mudah alih sumber terbuka dan bebas yang dibuat oleh Google dan dikeluarkan pada bulan Mei 2017.

Dengan beberapa perkataan, ia membolehkan anda membuat aplikasi mudah alih asli dengan hanya satu pangkalan data.

Ini bermakna anda boleh menggunakan satu bahasa pengaturcaraan dan satu pangkalan data untuk membuat dua aplikasi yang berbeza (untuk iOS dan Android).

Flutter terdiri daripada dua bahagian penting:

SDK (Kit Pembangunan Perisian): Kumpulan alat yang akan membantu anda mengembangkan aplikasi anda. Ini termasuk alat untuk menyusun kod anda menjadi kod mesin asli (kod untuk iOS dan Android).

Kerangka Kerja (Perpustakaan UI berdasarkan widget): Koleksi elemen UI yang boleh digunakan semula (butang, input teks, slider, dan sebagainya) yang dapat anda sesuaikan untuk keperluan anda sendiri.

Untuk mengembangkan dengan Flutter, anda akan menggunakan bahasa pengaturcaraan yang disebut Dart. Bahasa itu dibuat oleh Google pada bulan Oktober 2011, tetapi bahasa ini telah bertambah baik sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Dart memfokuskan pada pengembangan front-end, dan anda boleh menggunakannya untuk membuat aplikasi mudah alih dan web.

Sekiranya anda mengetahui sedikit pengaturcaraan, Dart adalah bahasa pengaturcaraan objek yang ditaip. Anda boleh membandingkan sintaks Dart dengan JavaScript.

“Flutter adalah toolkit UI Google untuk membangun aplikasi yang indah dan disusun secara asli untuk mudah alih, web, dan desktop dari satu pangkalan data tunggal.” – Google, flutter.dev

Mengapa anda mesti belajar Flutter?

Saya memilih beberapa sebab mengapa saya suka Flutter dan mengapa saya mahu menggunakannya tahun depan. Saya akan memberikan maklumat dan maklum balas saya di bawah.

Flutter adalah kerangka moden, dan anda dapat merasakannya! Lebih mudah untuk membuat aplikasi mudah alih dengannya. Sekiranya anda telah menggunakan Java, Swift, atau React Native, anda akan melihat bagaimana Flutter berbeza.

Saya secara peribadi tidak pernah menyukai pembangunan aplikasi mudah alih sebelum saya mula menggunakan Flutter.

Apa yang saya gemari tentang Flutter ialah anda dapat membuat aplikasi asli yang asli tanpa banyak kod.

Penyusunan pantas: produktiviti maksimum

Terima kasih kepada Flutter, anda boleh mengubah kod anda dan melihat hasilnya dalam masa nyata. Ia dipanggil Hot-Reload. Hanya memerlukan sedikit masa selepas anda menyimpan untuk mengemas kini aplikasi itu sendiri.

Pengubahsuaian yang penting memaksa anda memuat semula aplikasi. Tetapi jika anda berfungsi seperti reka bentuk, dan mengubah saiz elemen, ini adalah dalam masa nyata!

Anda boleh belajar banyak dari dokumentasi Flutter, dan semuanya sangat terperinci dengan contoh mudah untuk kes penggunaan asas.

Setiap kali saya menghadapi masalah dengan salah satu widget dalam kod saya, saya dapat memeriksa dokumentasi dan jawapannya ada.

Senibina Dokumentasi Flutter

Masyarakat yang semakin meningkat
Flutter mempunyai komuniti yang kuat, dan ini hanya permulaan!

Seperti yang anda ketahui, saya suka berkongsi pengetahuan dan kandungan berguna mengenai pengaturcaraan di laman web saya.

Saya perlu tahu bahawa saya menggunakan teknologi yang penuh dengan potensi dengan banyak penyokong.

Semasa saya mula menggunakan Flutter, perkara pertama yang saya lakukan adalah mencari komuniti, dan yang mengejutkan saya … terdapat banyak tempat untuk bertukar maklumat mengenai Flutter.

Saya akan memberikan beberapa contoh tempat yang saya gemari setiap hari. Jangan ragu untuk menghantar saya mesej di Twitter dengan cadangan anda.

Flutter Awesome: Senarai hebat yang menyediakan perpustakaan dan alat Flutter terbaik. Laman web ini menerbitkan kandungan harian dengan banyak contoh, templat aplikasi, nasihat, dan sebagainya.

Flutter Awesome: Repositori GitHub (dihubungkan dengan Flutter Awesome) dengan senarai artikel, video, komponen, utiliti, dan sebagainya.
Itu semua widget !: Senarai aplikasi terbuka yang dibina dengan Flutter.

Flutter Community: Penerbitan Medium di mana anda boleh mendapatkan artikel, tutorial, dan banyak lagi. Disokong oleh Android Studio dan VS Code
Flutter boleh didapati di IDE yang berbeza. Dua editor kod utama untuk mengembangkan dengan teknologi ini adalah Android Studio (IntelliJ) dan VS Code.

Android Studio adalah perisian lengkap dengan semua yang sudah disatukan. Anda mesti memuat turun plugin Flutter dan Dart untuk memulakan.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid