spot_img
spot_img

Petronas tolak buang pekerja

spot_img

KUALA LUMPUR (4 Sept): Walaupun perniagaan Petroliam Nasional Bhd (Petronas) yang sangat mencabar kini, presiden dan ketua pegawai eksekutif (CEO) Tengku Muhammad Taufik Tengku Aziz telah menolak kemungkinan untuk memberhentikan pekerja-pekerjanya.

Oleh kerana syarikat minyak nasional itu merancang untuk mengurangkan kos sebagai sebahagian strategi untuk menangani pasaran semasa yang mencabar, kumpulan itu, bagaimanapun, mempertimbangkan pemotongan gaji, Tengku Muhammad Taufik memberitahu media pada taklimat hasil kumpulan itu hari ini.

Tidak ada keputusan konkrit mengenai garis masa dan kuantum, tambahnya.

- Advertisement -

“Saya ingin menekankan bahawa pekerja kami adalah aset kami yang paling berharga. Bukan niat saya untuk memilih pemberhentian kerja,” katanya sambil menambah bahawa kumpulan itu akan menghadapi masa-masa sukar di masa depan “sebagai sebuah keluarga”.

Sebelumnya, Tengku Muhammad Taufik menyebutkan bahawa Petronas berusaha untuk mengatur kembali sumber daya manusia, sejalan dengan strateginya untuk menyatukan kembali portfolio perniagaannya, yang meliputi pengembangan yang lebih cepat menjadi tenaga boleh diperbaharui.

Ini berlaku setelah kumpulan itu mengumumkan kerugian bersih RM21.03 bilion untuk suku kedua yang berakhir pada 30 Jun 2020 (2QFY20) berikutan permintaan lemah terhadap minyak dan penurunan besar – kerugian suku pertama sejak 4QFY15.

- Advertisement -

Pada bulan Mac 2016, Petronas melakukan latihan pemotongan pekerjaan yang melibatkan 1.000 kakitangan, ketika menawarkan skim pemisahan sukarela dan menghentikan pembaharuan kontrak untuk kakitangan yang tidak kritikal.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img