spot_img
spot_img

Penilaian saham MyEG dijangka meningkat kerana penglibatan tender kerajaan

spot_img

KUALA LUMPUR (2 Sept): Walaupun stok penjagaan kesihatan memikat perhatian pelabur di tengah-tengah wabak COVID-19 yang masih merebak, sebilangan penganalisis telah meluaskan fokus mereka ke saham lain dengan potensi kenaikan yang kuat.

Di antaranya adalah MyEG Services Bhd, penyedia perkhidmatan kerajaan elektronik.

Antara penilaian yang paling memberangsangkan adalah CGS-CIMB Securities Sdn Bhd, yang menjangkakan harga saham MyEG akan meningkat 25 peratus lagi dalam beberapa bulan akan datang, dengan sasaran RM1.80 pada aliran pendapatan berterusan yang berterusan dari perkhidmatan pekerja asingnya.

- Advertisement -

Terutama adalah bagaimana harga saham MyEG meningkat dua kali ganda dari paras rendah tahun ini iaitu 76.5 sen ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikenakan pada 18 Mac, kepada RM1.48 pada 20 Mei walaupun terdapat penurunan mendadak dalam pemprosesan kemasukan pekerja asing baru dan pembaharuan selama dua bulan ini.

Ia ditutup tiga sen lebih rendah semalam pada RM1.46.

CGS-CIMB juga melihat ke arah saham MyEG yang mungkin akan menembus ketinggian lima tahun RM2.90 sekiranya syarikat itu dilihat sebagai peneraju utama, memenangi sebahagian atau keseluruhan projek Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIISe) bernilai sekitar RM5 bilion.

- Advertisement -

Penganalisis lain yang positif terhadap MyEG termasuk MIDF Research, Kenanga Research dan Rakuten Trade Research, yang menunjukkan saham “berada di ambang kemungkinan menaik pantas”.

Walaupun tanpa NIISe, terdapat beberapa perkembangan positif baru-baru ini untuk MyEG, yang terbaru adalah penghapusan sebahagian daripada pembekuan pengambilan pekerja asing hingga akhir tahun berikutan pemanjangan perintah kawalan pergerakan pemulihan (PKPP).

Kerajaan sekarang membenarkan majikan mengambil semula pekerja asing yang kehilangan pekerjaan baru-baru ini tetapi masih menetap di Malaysia dengan izin kerja yang sah dalam sektor yang sama, sehingga memulihkan aliran pendapatan utama untuk MyEG.

CGS-CIMB lebih jauh menyatakan bahawa kumpulan MyEG telah menunjukkan peningkatan urus niaga pasaran perkhidmatan dalam talian untuk Jabatan Pengangkutan Jalan dan perkhidmatan yang berkaitan dengan Imigresen harus mengimbangi penurunan dalam proses perkhidmatan perekrutan.

Menariknya, MyEG baru-baru ini memulakan kolaborasi perkongsian data dengan Jabatan Tenaga Kerja untuk tujuan pemantauan dan penguatkuasaan yang berkaitan dengan pemeriksaan COVID-19 pekerja asing.

Ini akan meningkatkan potensi untuk MyEG memanfaatkan portal COVID-19 sehenti, yang merupakan saluran alternatif untuk majikan mendaftar dan mengatur ujian pekerja mereka dengan harga RM150 setiap ujian.

“Kami mengetahui bahawa MyEG telah menyelesaikan 100,000 ujian COVID-19 yang ditempah melalui portalnya.

“MyEG mensasarkan untuk melaksanakan 500,000 pemeriksaan ujian COVID-19 pada tahun 2020,” tambah CGS-CIMB.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img