spot_img
spot_img

Internet perlu dimasukkan sebagai bil utiliti

spot_img

KUALA LUMPUR (1 Sept): Pihak berkuasa tempatan perlu menganggap perkhidmatan telekomunikasi (telco) sebagai utiliti sama seperti elektrik dan air.

Semasa persidangan ketiga persidangan Invest Malaysia 2020 hari ini, Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) Dr Fadhlullah Suhaimi Abdul Malek mengatakan pihak berkuasa tempatan perlu mengutamakan akses dan perkhidmatan telekomunikasi untuk pembangunan.

Dia menjelaskan bahawa ini termasuk pemasangan kabel gentian optik, menara telco dan peranti di atas bumbung yang dapat meningkatkan perhubungan sambungan.

- Advertisement -

“Ketika perancangan seperti itu disuarakan, penyedia perkhidmatan dapat bersedia sebelum orang (masyarakat umum) menyertai membekalkan perkhidmatan untuk menyediakan kemudahan itu,” kata Fadhlullah.

Pengerusi memaklumkan kepada mereka yang hadir bahawa SKMM dan juga Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) mengadakan pertemuan dengan ketua-ketua menteri negeri untuk memastikan bahawa pihak berkuasa tempatan memahami keperluan untuk memperlakukan perkhidmatan telco sebagai utiliti.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Time dotCom Bhd, Afzal Abdul Rahim berkata syarikat telekomunikasi Malaysia perlu terus berusaha untuk memperluas liputan dan meningkatkan prestasi.

- Advertisement -

Sementara itu, bagi Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Telekom Malaysia Bhd (TM) Imri Mokhtar, perlu ada penilaian tahap hubungan semasa di negara ini untuk merapatkan jurang digital.

Mengenai 5G, Imri mengatakan teknologi generasi akan datang memberi peluang untuk berkolaborasi lebih dalam industri ini.

Walau bagaimanapun, Afzal berpendapat bahawa 5G juga menimbulkan ancaman, terutama bagi pemain fiber optik tradisional, kerana pengguna dapat dengan mudah memilih perkhidmatan 5G setelah mereka tersedia jika perkhidmatan fiber optik tidak memenuhi syarat.

Dia menyatakan bahawa walaupun ini memberi ancaman kepada pemain fiber optik tradisional, ini juga memberi dorongan untuk pemain tersebut menjadi lebih kompetitif.

Mengenai bagaimana kerajaan akan menguruskan pemberian lesen spektrum 5G, Fadhlullah mengatakan baki pelaburan adil yang ada untuk penyedia perkhidmatan dan jumlah pembayaran yang wajar untuk penggunaan spektrum itu akan dikekalkan.

Disunting oleh Surindran Murugiah The Edge

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img