TERKINI
Dalam Negara GAYA HIDUP HIBURAN

9 Destinasi Percutian Menarik Di Malaysia

September 1, 2020 4:24 pm – aiman adzhar

Cuti-cuti Malaysia bersama keluarga

Salah satu masa keluarga terbaik yang anda dapat ialah meluangkan masa dari jadual sibuk dari tempat kerja dan sekolah untuk bercuti!

Walaupun itu adalah hadiah, ia tidak perlu menelan biaya bom atau memerlukan perancangan yang sukar untuk perjalanan ke luar negara. Ia juga boleh menjadi spontan, menyenangkan dan santai.


Dengan banyak permata tersembunyi yang menunggu untuk dijumpai, teruskan membaca untuk mengetahui di mana anda boleh bercuti keluarga di Malaysia bergantung pada gaya perjalanan anda!

1. Kuala Lumpur

Tidak ada yang serupa dengan Kuala Lumpur, ibu kota Malaysia dengan latar langitnya dihiasi dengan pencakar langit seperti Menara KL yang ikonik dan Menara Berkembar Petronas.

Luangkan hari anda dengan membeli-belah di Segitiga Emas, kunjungi tangga pelangi di Batu Caves, temui cinta anda terhadap kehidupan laut di Aquaria KLCC dan dapatkan pemandangan bandar dari atas di dek Skybridge and Observation di Menara Berkembar Petronas .

Bagi keluarga yang mencari destinasi sehenti untuk semua perkara yang menyeronokkan dan menarik, Sunway Lagoon menawarkan air, hiburan, taman hidupan liar dan banyak lagi di satu tempat!

Terletak betul-betul di sebelah kompleks membeli-belah besar dan beberapa hotel, mudah untuk merancang perjalanan ke sana walaupun anda dari luar bandar.


Jangan risau untuk berkeliling Kuala Lumpur. Berkeliling dengan pengangkutan awam menjadi lebih mudah dengan KL Travel Pass dan jika anda bukan penggemar pengangkutan awam, anda juga boleh menyewa sewa kereta peribadi Kuala Lumpur.

2.Tanah Tinggi Genting

Walaupun bukan kota biasa yang biasa anda gunakan, Genting Highlands dinobatkan sebagai Kota Hiburan untuk alasan yang baik.

Walaupun nasib 20th Century Fox World yang dinanti-nantikan masih belum diketahui, anda boleh melihat taman tema dalaman terbarunya, Skytropolis Funland!


Sebelumnya dikenali sebagai Taman Tema Dalaman Dunia Pertama, taman tema dalaman yang baru diperbaharui ini mempunyai lebih daripada 20 perjalanan dan tarikan yang menarik.

Selain itu, anda juga dapat mengambil bahagian dalam dunia VR yang mengasyikkan dan menarik di The Void.


Naik Kereta Gantung Awana SkyWay Gondola atau bepergian dengan selesa bersama keluarga anda melalui sewa kereta peribadi ke Genting Highlands.

3.Johor

Sama ada anda suka kafe atau membeli-belah, Johor mempunyai semuanya!

Dengan pemandangan kafe hipster dan restoran yang sedap, anda pasti akan mendapat bahagian dari koma makanan.

Untuk mengatasi kalori tersebut, kunjungi Johor Premium Outlet (JPO) untuk mendapatkan tawaran hebat untuk barangan berjenama. Inilah masanya untuk berbelanja sehingga anda turun!

Bagi mereka yang mempunyai anak-anak (atau masih kanak-kanak), Legoland semestinya patut dikunjungi.

Walaupun perjalanan ke Perancis mungkin masih merupakan impian yang jauh, anda masih dapat merasainya di Little Paris di mana rumah kedai dan hiasan dibuat untuk kelihatan seperti jalan-jalan Paris!

4.Tanah Tinggi Cameron

Destinasi tanah tinggi kegemaran lain di Malaysia, Cameron Highlands adalah percutian angin sepoi-sepoi yang luar biasa dari kehangatan bandar!

Datang dan menginap di salah satu penginapan bergaya Tudor, nikmati stroberi segar di ladang, kagumi lavender mekar dengan ais krim.

Sekiranya anda seorang yang sporty, berjalanlah mendaki Gunung Brinchang untuk menjelajahi Mossy Forest!


Lawatan ke Tanah Tinggi Cameron tidak lengkap sehingga anda membuat lawatan ke Ladang Teh Boh yang indah.

Minum secawan atau dengan nada yang lazat sambil mengagumi lautan hijau yang megah.

Dengan pemandangan yang subur dan suhu yang menyegarkan, Cameron Highlands adalah destinasi percutian keluarga yang hebat.

5.Kundasang

Dipuji sebagai ‘Selandia Baru Sabah’, Kundasang terletak hanya beberapa kilometer dari Taman Nasional Kinabalu.

Dengan pemandangan Gunung Kinabalu yang berkabus sebagai latar belakang padang hijau di mana anda dapat melihat lembu berkeliaran bebas, ini adalah satu pemandangan untuk mata yang sakit.

Pemandangan ini dilambangkan oleh Desa Cattle Dairy Farm, di mana anda juga dapat menikmati gelato yang sangat sedap!

Di ladang, pengunjung dapat mengetahui tentang pemprosesan produk tenusu seperti susu segar dan keju semula jadi serta membelinya sebagai cenderahati.

6.Taman Negara Bako

Bagi mereka yang berhenti di Kuching, naik kapal dan belayar ke Bako National Park.

Ini adalah salah satu taman nasional tertua di Sarawak dan semasa anda mengikuti jalan setapak, anda akan dapat menikmati tumbuh-tumbuhan yang indah dan pelbagai, dengan air terjun dan pantai yang mengejutkan di beberapa tempat.

Pemandangan di Taman Negara Bako bahkan mungkin mengingatkan anda akan pemandangan di Krabi!

Jangan lepaskan peluang untuk menyapa rakan-rakan berbulu pot dan hidung panjang, juga dikenali sebagai monyet proboscis, yang tinggal di taman.Pencinta Pantai

7.Taman Negara Tunku Abdul Rahman

8.Pulau Manukan

Apabila bercakap tentang Sabah, melompat pulau segera muncul dalam fikiran.

Taman Negara Tunku Abdul Rahman yang terletak hanya 3km hingga 8km dari Kota Kinabalu dapat diakses dengan mudah melalui jeti bandar, Jesselton Point.

Rumah bagi 5 pulau – Pulau Gaya, Pulau Manukan, Pulau Sapi, Pulau Sulug dan Pulau Mamutik – taman laut ini mesti dikunjungi dan matahari terbenam cukup menakjubkan!

Walaupun Pulau Manukan dan Pulau Sapi adalah dua pulau yang paling terkenal, anda pasti tidak boleh salah.

9.Pulau Rawa

Pulau yang tidak cukup disebut adalah Pulau Rawa di Johor.

Pulau kecil ini yang masih relatif belum diterokai dan belum dikembangkan kadang-kadang disebut sebagai ‘Little Boracay’.

Dengan pasir putih halus dan perairan jernih, tidak ada gunanya
Send feedback

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid