spot_img
spot_img

Elon Musk lebih kaya dari pengasas Facebook

spot_img

(1 Sept): Elon Musk kini menjadi orang terkaya ketiga di dunia.

Musk melepasi pengasas Facebook Inc. Mark Zuckerberg pada hari Isnin lepas ketika saham Tesla Inc. terus mengalami kenaikan tanpa henti setelah mengalami pecahan saham ke hadapan. Musk kini bernilai AS $ 115.4 bilion berbanding dengan US $ 110.8 bilion untuk Zuckerberg, menurut Bloomberg Billionaires Index.

Juga pada hari Isnin, bekas isteri Jeff Bezos, MacKenzie Scott menjadi wanita terkaya di dunia, setelah melepasi kekayaan pewaris L’Oreal SA, Francoise Bettencourt Meyers. Scott, 50, yang mendapat kepentingan 4% dalam Amazon.com Inc. sebagai sebahagian daripada pampasan perceraiannya dengan pengasas Bezos, kini bernilai AS $ 66.4 bilion.

- Advertisement -

Musk, 49, telah melihat kenaikan kekayaannya, dengan kekayaan bersihnya meningkat sebanyak US $ 87.8 bilion tahun ini apabila saham Tesla melonjak hampir 500%. Juga berguna: pakej gaji yang berani – perjanjian gaji korporat terbesar yang pernah dicapai antara ketua pegawai eksekutif dan lembaga pengarah – yang dapat menghasilkannya lebih dari US $ 50 bilion jika semua tujuan tercapai.

Tesla, yang menjadi kegemaran di kalangan pelabur amatur di syarikat perdagangan dalam talian Robinhood Financial, telah menjadi salah satu penerima keuntungan terbesar dalam pelaburan runcit semasa penutupan wabak. Pada satu ketika bulan lalu, hampir 40,000 akaun Robinhood menambahkan saham Tesla dalam jangka masa empat jam. Dan trend tidak terhad kepada AS: Pelabur runcit Korea Selatan telah memasuki Tesla tahun ini dan memegang sekitar 1% kepentingan dalam pembuat kenderaan Amerika.

Nilai pasaran US $ 464 bilion Tesla sekarang melebihi nilai raksasa peruncit Walmart Inc., syarikat terbesar di A.S. berdasarkan hasil.

- Advertisement -

Minggu lalu, Musk bergabung dengan Zuckerberg, Bezos dan pengasas bersama Microsoft Corp, Bill Gates di kelab centibillionaire yang jarang ditemui ketika stok teknologi meningkat.

Kepantasan pengumpulan kekayaan dalam beberapa bulan kebelakangan ini sangat berbeza dengan keadaan ekonomi global. Pertumbuhan telah merosot junam sejak wabak Covid 19 bermula dengan syarikat yang memberhentikan berjuta-juta pekerja dan permintaan pengguna menurun. Beban kesakitan ekonomi ditanggung oleh pekerja muda dan bagi mereka yang bergaji rendah, yang pekerjaannya biasanya lebih terdedah kepada pemberhentian yang berkaitan dengan Covid.

Ketidaksamaan pendapatan yang meningkat telah menimbulkan reaksi berbeza dari banyak ahli politik dan pengkritik progresif radikal. Senator A.S., Bernie Sanders bulan ini memperkenalkan undang-undang untuk mengenakan cukai “keuntungan kekayaan yang melampau” semasa wabak tersebut.

Musk masih mempunyai jalan panjang untuk menjadi orang terkaya di dunia. Bezos kini bernilai lebih dari US $ 200 bilion.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img