spot_img
spot_img

Tender semula

spot_img

KUALA LUMPUR (28 Ogos): Kementerian Pengangkutan akan membuka semula tender untuk projek Jalan Berkembar Lembah Klang 2 (KVDT2) Klang Valley Double Tracking.

Menterinya, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong dalam satu kenyataan hari ini mengatakan bahawa ini setelah mempertimbangkan hasil kajian terperinci yang luas yang mendapati bahawa kos projek tersebut di bawah Dhaya Maju-LTAT Sdn Bhd (DM-LTAT) terlalu mahal semasa pentadbiran Pakatan Harapan (PH).

Oleh itu, katanya tender terbuka akan mengoptimumkan penggunaan dana awam untuk projek infrastruktur berskala besar.

- Advertisement -

“Kerajaan ini (Perikatan Nasional-PN) telah memeriksa dengan teliti daya maju projek-projek tersebut untuk mendapatkan nilai terbaik bagi negara.

“Atas sebab ini, saya ingin mengumumkan bahawa kontrak untuk projek KVDT 2 akan dibuka semula untuk tender, yang telah dipersetujui oleh Kabinet,” kata kenyataan itu.

Wee mengatakan bahawa pada 5 Julai 2019, kerajaan PH ketika itu memutuskan untuk meneruskan projek dengan kontraktor DM-LTAT dengan kos 15 peratus yang dikurangkan dari RM5.265 bilion kepada RM4.475 bilion atau pengurangan RM789.75 juta.

- Advertisement -

Bagaimanapun, katanya pada Oktober 2018, seorang perunding Opus (anak syarikat Khazanah Nasional Bhd) yang dilantik oleh Kementerian Pengangkutan kemudian mengemukakan Laporan Kajian Profesional (PPR) yang menyimpulkan bahawa projek itu sebenarnya menelan belanja RM3.398 bilion berdasarkan skop asal DM-LTAT kerja.

“Maklumat ini tidak pernah dibentangkan untuk Kabinet pada waktu itu. Berdasarkan ini, Kabinet PN telah bersetuju bahawa meneruskan pelaksanaan projek berdasarkan perundingan langsung tidak dapat dilakukan.

“Sekarang adalah wajar untuk membuka kembali proses penawaran melalui sistem tender terbuka mengikuti prosedur yang tepat, bukan melalui perundingan langsung seperti yang dilakukan sebelumnya,” tambahnya.

Wee juga menyatakan bahawa Perunding Pemeriksaan Bebas (ICC) akan dilantik pada mulanya sebelum kontraktor baru dilantik melalui tender terbuka untuk melaksanakan skop kerja yang diperlukan, untuk memendekkan tempoh pembinaan projek dari tujuh hingga lima tahun.

“Ini penting memandangkan terdapat kepentingan awam untuk menyelesaikan projek ini bagi kemudahan sekitar 80,000 pengguna jalan raya setiap hari,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img