spot_img
spot_img

Ninja Van dapat suntikan syarikat antarabangsa

spot_img

Terhangat dalam memasuki pasaran Singapura, syarikat teknologi logistik Australia Shippit berkembang ke Malaysia, yang telah dikenalpasti mempunyai salah satu pasaran e-dagang yang paling pesat berkembang di Asia Tenggara.

Syarikat ini bekerjasama dengan courier yang melayani penghantaran serantau, Ninja Van, menjadikan boleh menggunakan cash on delivery (COD) untuk semua penduduk yang tidak memiliki bank akaun di Malaysia dan di seluruh Asia Tenggara.

“Dengan 83% jika penduduknya melakukan pembelian dalam talian, Malaysia memiliki peratusan pelanggan digital tertinggi di rantau ini, dan pasaran e-dagang bernilai sekitar US $ 4 bilion pada tahun 2020,” kata jurucakap syarikat itu dalam siaran media.

- Advertisement -

Ia menambah bahawa angka ini diperkirakan meningkat dua kali ganda menjadi US $ 8,1 bilion dalam empat tahun, menjadikan Malaysia salah satu pasaran terbesar dan paling pesat berkembang di Asia Tenggara.

Pengarah pengembangan pasaran Shippit, Lavneesh Arora, berkata: “Malaysia mengalami lonjakan transaksi runcit dalam talian, yang bermula ketika Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) dilaksanakan awal tahun ini untuk mengekang penyebaran COVID-19.

Walaupun ini adalah peluang besar, ini membawa satu lagi cabaran untuk pasaran e-dagang yang berkembang pesat, kerana banyak yang belum dapat menyesuaikan diri, menyebabkan kelewatan dan pengalaman pelanggan yang negatif. “

- Advertisement -

Walaupun rakyat Malaysia umumnya pandai menggunakan teknologi digital dengan penembusan internet sebanyak 80.1% dan perdagangan mudah alih berjumlah 47%, menurut siaran akhbar, hanya 45% penduduknya mempunyai akaun bank sepenuhnya dan terdapat kira-kira 12 juta orang di Malaysia yang kurang kemudahan bank dan tanpa akaun bank langsung, jadi kami memberi pilihan untuk pembayaran tunai.

Ninja Van Ceo Adzim Halim menambahkan: “Melalui kerjasama kami dengan Shippit, kami akan menawarkan pilihan kepada warga Malaysia untuk Cash On Delivery (COD), sehingga membuka satu lagi kaedah pembayaran kepada pelanggan akhir yang kurang gaji, dan membolehkan pedagang e-commerce mencapai segmen pasaran yang sebelumnya belum dimanfaatkan. “

Sebagai syarikat permulaan yang berkembang pesat di Asia, Shippit telah berusaha meningkatkan logistik runcit di negara-negara seperti Filipina dan Indonesia. Untuk mempercepatkan cita-cita pertumbuhannya di seluruh Asia Tenggara semasa ledakan e-dagang, syarikat tersebut sedang menilai sama ada ia harus meningkatkan modal yang melebihi RM30 juta tahun ini.

Shippit adalah platform pengiriman berskala besar yang dapat digunakan oleh firma peringkat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang berkembang pesat, dan juga perniagaan e-dagang yang baru dimulai. Ini memenuhi kehendak pasaran dan pesanan di seluruh saluran penjualan dan memanfaatkan algoritma komunikasi untuk menghubungkan peruncit dengan rakan kiriman terbaik untuk setiap pesanan.

Ditubuhkan pada tahun 2014 di Australia, syarikat Logistik Software as-a-Service (SaaS) telah mengumpulkan hampir AS $ 10 juta dana, yang diketuai oleh firma pelaburan Asia, Aura Group.

Dengan menggunakan automasi dan pembelajaran mesin untuk mempermudah proses memenuhi permintaan pesanan, Shippit melayani lebih dari 6,000 pelanggan sebulan di seluruh Australia dan Asia Tenggara, menjadikan penghantaran untuk Sephora dan CottonOn, antara ribuan peruncit terkemuka lainnya.

Baru-baru ini, ia mengumumkan pelancaran ibu pejabat Asia Tenggara di Singapura, bekerjasama dengan Shopify secara serantau dan SingPost di Singapura.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img