spot_img
spot_img

Kerajaan terima $2.5bilion – 1mdb

spot_img

KUALA LUMPUR (28 Ogos): Malaysia telah menerima pembayaran tahap pertama sebanyak AS $ 2.5 bilion dari Goldman Sachs semalam.

Jumlah itu diterima Malaysia sebelum negara itu menyambut ulang tahun ke-63 kemerdekaannya melalui akaun escrow (pihak ketiga yang diamanahkan).

Akaun escrow adalah tempat pihak ketiga yang mampu menyimpan aset atau wang atas nama dua pihak yang didakwa sedang dalam proses menyelesaikan transaksi.

- Advertisement -

Sumber yang mengetahui kesepakatan antara Malaysia dan Goldman Sachs bulan lalu telah mengesahkannya dengan theedgemarkets.com.

“Sekarang kita harus bekerjasama dengan Goldman Sachs untuk mengesan aset dan pelaku kesalahan lain. Sumber mereka akan berguna bagi kita,” kata sumber itu dengan syarat tidak mahu disebutkan namanya.

Sebelumnya pada 18 Ogos, Blomberg melaporkan bahawa kedua-dua pihak menandatangani perjanjian untuk penyelesaian tersebut.

- Advertisement -

Sebahagian daripada perjanjian yang ditandatangani termasuk pembayaran AS $ 2.5 juta dalam masa 10 hari dari perjanjian.

Dilaporkan pada 24 Julai lalu bahawa Goldman Sachs telah bersetuju untuk penyelesaian dengan Malaysia berjumlah hampir AS $ 4 bilion.

Ini termasuk wang tunai AS $ 2.5 bilion dan AS $ 1.4 bilion lagi dijamin pengembalian aset 1Malaysia Development Bhd yang dirampas oleh pelbagai pihak berkuasa di seluruh dunia sebagai pertukaran Malaysia menjatuhkan tuduhan terhadap bank itu.

Penyelesaian berlaku di tengah-tengah lima hari rundingan di Kuala Lumpur bulan lalu yang membawa kepada pengumuman 24 Julai.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img