TERKINI
GAYA HIDUP HIBURAN TEKNOLOGI Trending

Kegilaan Mobile Game di Malaysia

August 25, 2020 1:57 pm – aiman adzhar

Top Trending Game Di Malaysia

Lelaki dan wanita hampir sama dari segi populasi pemain di Malaysia masing-masing pada kadar 55.3% dan 44.7%, menurut Statista

oleh S BIRRUNTHA

Permainan MOBILE adalah perniagaan besar di Malaysia. Chartboost, platform permainan mudah alih yang berpusat di San Francisco, menyatakan pasaran permainan di Malaysia dianggarkan bernilai RM418 juta pada tahun 2018.

Permainan mudah alih merangkumi lebih daripada separuh atau RM227 juta dari keseluruhan pasaran permainan, dengan selebihnya dicatat sebagai permainan yang boleh dimuat turun dan dalam talian untuk konsol dan komputer peribadi (PC).

Menjelang tahun 2023, penganalisis meramalkan permainan mudah alih akan memperoleh keuntungan yang lebih sedikit, kerana permainan PC yang boleh dimuat turun terus menguasai pasaran Malaysia kerana daya beli penduduknya yang rendah.

Data dari Chartboost menyaksikan kos untuk menarik seorang pemain ke aplikasi Android hanya antara 75 sen dan RM2.42 kerana trafik di Malaysia agak murah.

Pada penghujung hari, permainan adalah di mana teknologi, watak, cerita, grafik dan muzik saling berkait untuk menarik orang dari pelbagai lapisan masyarakat.

Berdasarkan maklumat dari portal statistik yang berpusat di Jerman yang dikenali sebagai Statista, lelaki dan wanita hampir sama dari segi populasi pemain di Malaysia masing-masing pada kadar 55.3% dan 44.7%.

Kira-kira 39.5% daripada mereka yang berumur antara 25 dan 34 menghabiskan sebahagian besar masa mereka untuk permainan, sementara segmen kedua terbesar disumbangkan oleh pemain dari kumpulan usia 35-44 pada 23.9%.

Ia diikuti oleh 23.8% pemain muda berusia antara 18 dan 24 tahun, sedangkan generasi yang lebih tua menghabiskan masa paling sedikit untuk bermain berbanding yang lain – 10.2% pemain berusia 45-54 tahun dan 2.8% dari mereka yang berumur di atas 55 tahun.

StatCounter – laman web analisis lalu lintas web di Ireland – mengatakan bahawa rakyat Malaysia umumnya lebih suka permainan dengan pilihan bersama dan pemain berbilang dengan penonton dari negara-negara Asia yang lain.

Pencarian pantas di aplikasi Google Play Store menunjukkan lima permainan mudah alih paling banyak dimainkan di Malaysia yang telah menarik berjuta-juta orang ke telefon mereka.

  1. ‘PUBG Mobile’

“PlayerUnknown’s Battlegrounds” (PUBG) adalah permainan battle royale dalam talian berbilang pemain yang dikembangkan oleh PUBG Corp, anak syarikat penerbit Korea Bluehole.

Dengan lebih daripada 100 juta muat turun di Google Play Store, permainan ini digolongkan sebagai permainan video mudah alih terlaris dan paling banyak dimainkan sepanjang bulan Jun 2018.

Diperingkat 16+ untuk keganasan yang kuat, “PUBG Mobile” adalah permainan aksi bebas untuk dimainkan yang membolehkan pemain bertahan dalam pertempuran 100 pemain epik, pertandingan kematian empat orang yang pantas dan pelbagai mod zombie juga.

Survival adalah kunci permainan ini dan yang terakhir memenangi pertempuran.

Dengan masa menunggu hampir sifar, pemain dapat memasuki pertandingan dengan cepat dan memulakan cabaran baru setiap kali mereka bermain, yang membuatnya eksklusif kerana tidak setiap permainan berbilang pemain di luar sana memiliki sistem seperti itu.

Oleh kerana komuniti yang aktif, pemasaran tidak pernah diperlukan untuk mempromosikannya. Namun, ia telah dilarang di beberapa negara kerana didakwa berbahaya dan ketagihan pemain muda.

  1. ‘Mobile Legends: Bang Bang’

“Mobile Legends: Bang Bang” adalah permainan mudah alih arena pertempuran dalam talian berbilang pemain yang dikembangkan dan diterbitkan oleh Shanghai Moonton Technology.

Ini adalah permainan yang popular di Asia Tenggara dengan lebih daripada 100 juta muat turun di Google Play Store, dan disahkan sebagai tajuk e-sukan pertama yang disertakan sebagai acara pingat pada Sukan SEA 2019 yang akan datang.

Direka khas untuk telefon bimbit, permainan ini menampilkan pertarungan mode battle royale 99 pemain terhadap lawan manusia yang sebenar.

Pemain permainan boleh memilih wira kegemaran mereka dan membina pasukan rakan mereka yang sempurna.

Pertempuran selama 10 minit ini membolehkan pemain bermain pertempuran pasukan, menara bergegas dan banyak lagi, untuk menghancurkan lawan mereka dengan sentuhan jari mereka dan merebut mahkota “Pencabar” terkuat.

Dinilai sebagai 7+ kerana menunjukkan keganasan ringan, “Mobile Legends: Bang Bang” menduduki tempat aplikasi permainan mudah alih paling banyak dimuat turun di kalangan pengguna iPhone pada tahun 2017.

  1. ‘Pokémon Go’

Teratas dalam senarai sebagai permainan mudah alih lain dengan lebih dari 100 juta muat turun di Google Play Store adalah “Pokémon Go”, permainan augmented reality yang dikembangkan oleh Niantic.

Kerjasama antara syarikat permainan video Nintendo Co Ltd dan The Pokémon Co, ia dilancarkan pada tahun 2016 untuk pemain mudah alih Android dan iOS.

Permainan ini menggunakan GPS peranti mudah alih untuk mencari, menangkap, berperang dan melatih makhluk Pokémon maya yang kelihatan seolah-olah berada di lokasi dunia pemain. Ia mempunyai sekitar 630 spesies Pokémon.

Baru-baru ini, Niantic memperkenalkan versi permainan yang diperbaharui yang disebut “Pokémon Go Team Rocket”, di mana pemain dapat melakukan pertempuran pasukan dan berhubung dengan pelatih di seluruh dunia.

“Pokémon Go” telah mempertahankan posisinya sebagai sensasi permainan global dan dinobatkan sebagai “Game Bergerak Terbaik” oleh Game Developers Choice Awards dan “Aplikasi Terbaik Tahun Ini” oleh TechCrunch.

  1. ‘Clash of Clans’

“Clash of Clans” adalah permainan video strategi mudah alih premium percuma yang dikembangkan dan diterbitkan oleh Supercell, pemaju permainan yang berpangkalan di Finland.

Permainan ini diatur dalam pakaian bertema fantasi

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid