TERKINI
TEKNOLOGI TIPS Trending

10 Platform Pemaju Aplikasi Terbaik dipertimbangkan 2020

August 25, 2020 6:21 pm – aiman adzhar

Pembangunan aplikasi merentas platform mempunyai kelebihan tersendiri yang memainkan peranan utama dalam popularitinya sekarang.

Dengan pengembangan jangkauannya, beberapa alat dan kerangka pembangunan aplikasi lintas platform mula melayang di pasaran; perlahan-lahan, dan bersama-sama dengan setiap syarikat membangunan aplikasi mudah alih dengan teknologi menarik dan unik.

Berikut adalah senarai 10 kerangka aplikasi platform silang teratas 2020 yang pasti.

Walau bagaimanapun, sebelum melangkah ke senarai, mari kita turunkan asasnya.

Apakah Kerangka Merentas Platform?


Ringkasnya, cross-platform adalah sejenis perisian yang mempunyai kemampuan untuk berjalan di beberapa platform pengkomputeran iaitu, Android, iOS, Windows, Blackberry, dll.

1.Ionic

Ionic adalah salah satu kerangka aplikasi lintas platform yang paling luar biasa dan popular, berdasarkan AngularJS.

Ini memungkinkan pemaju untuk menggunakan kombinasi banyak bahasa, misalnya, HTML5, JavaScript, dan pembungkus CSS dan Cordova untuk mengakses pengawal platform asli.

Ionic membolehkan para pembangun membuat antara muka pengguna yang kreatif serta menambahkan ciri mesra pengguna ke dalam aplikasi.

Aplikasi yang dibangunkan dengan kerangka ini sangat interaktif dan mirip asli, menjadikan Ionic sebagai calon yang tepat untuk pembangunan PWA juga.

Ciri-Ciri:

  1. Ini adalah kerangka depan sumber terbuka yang bermaksud membenarkan perubahan struktur kod, sesuai untuk setiap pembangun dan menjimatkan banyak masa. Ini memberikan persaingan sengit kepada pesaingnya Ionic, dalam pertempuran Ionic vs React Native.
  2. Ionic didasarkan pada kerangka kerja SAAS UI yang direka khusus untuk sistem operasi mudah alih. Ia menyediakan banyak komponen UI untuk mengembangkan aplikasi yang mantap.
  3. Satu lagi ciri yang sangat dihargai adalah bahawa ia berdasarkan AngularJS, menjadikannya mudah untuk menawarkan peluasan kepada sintaks HTML, fungsi teras untuk menyerap ciri dan komponen yang berguna namun menarik ke dalam aplikasi.
  4. Kerangka kerja ini menggunakan plugin Cordova yang membolehkan akses ke ciri-ciri dalaman peranti termasuk Kamera, GPS, dan Perakam Audio, menyamar sebagai salah satu faedah utama alat lintas platform.
  5. Fakta bahawa Ionic memberikan nuansa asli kepada aplikasi inilah yang menjadikannya kegemaran pembangun. Ia membantu mengembangkan aplikasi merentas platform dan membolehkannya berkinerja dengan sempurna di pelbagai platform.

2.React Native

React Native menyatukan kelebihan JavaScript dan React.JS bersama dengan memberikan kelebihan kepada pembangun untuk menulis modul dalam bahasa Objective-C, Swift, atau Java.

Lebih-lebih lagi, dengan menggunakan modul dan perpustakaan asli dalam aplikasi cross-platform React Native, pembangun juga dapat melakukan operasi berat seperti penyuntingan gambar, pemprosesan video atau beberapa operasi lain yang bukan merupakan bagian dari kerangka API.

Ciri-Ciri:

  1. Adalah baik bahawa React Native adalah kerangka aplikasi lintas platform sumber terbuka, sama dengan Ionic.
  2. Salah satu kelebihan pembangunan merentas platform adalah memerlukan pengkodan sekali sahaja (WORA) untuk mengembangkan aplikasi untuk platform yang beragam seperti Android dan iOS. I
  3. Pengekodan sekali sahaja akan mengurangkan masa pengembangan aplikasi serta mengekalkan kos pengembangan aplikasi React Native ke tahap terendah.
  4. Kesannya, React Native sangat serasi dengan pemalam pihak ketiga, seperti Peta Google.
  5. React Native memberi tumpuan kepada UI sehingga menjadikan antara muka yang sangat responsif. Maksudnya ialah persekitaran React Native menghilangkan masa yang diperlukan semasa memuat dan memberikan antara muka yang lancar ke aplikasi.

3.Flutter

Flutter menawarkan aplikasi yang berjalan dengan mudah dan berkesan pada pelbagai platform dengan keseragaman dan dinamik.

Berikut adalah beberapa ciri luar biasa yang menjadikan Flutter sebagai rangka kerja lintas platform yang ideal di kalangan pembangun.

Google memperkenalkan kerangka aplikasi lintas platform yang mengagumkan bernama Flutter pada tahun 2017.

Ia adalah kit pengembangan perisian yang direka untuk membantu dalam pengembangan aplikasi Android dan iOS yang cepat.

Ciri-Ciri:

  1. Flutter mempromosikan GPU mudah alih, yang memberikan kekuatan UI, yang memungkinkannya berfungsi pada antara muka terkini.
  2. Flutter tidak memerlukan pengemaskinian kandungan UI secara manual, kerana mempunyai kerangka reaktif.
  3. Pembangun aplikasi Flutter hanya diperlukan untuk mengemas kini pemboleh ubah dan perubahan UI akan dapat dilihat selepas itu.
  4. Kerangka aplikasi cross-platform Flutter muncul sebagai pilihan yang tepat untuk mengembangkan Produk Minimum Viable (MVP) kerana ia memulakan proses pengembangan yang cepat dan juga menjimatkan kos.

4.Xamarin

Rangka kerja pembangunan aplikasi silang platform Xamarin jauh berbeza dengan kerangka kerja yang telah kita bincangkan selama ini.

Ini adalah kerangka yang diperkemas yang digunakan untuk mengembangkan aplikasi untuk Android, Windows, dan iOS dengan bantuan C # dan .Net, bukan perpustakaan JS dan HTML.

Ini membolehkan pemaju menggunakan 90% kod untuk membina aplikasi untuk tiga platform yang berbeza.

Xamarin menyampaikan aplikasi dengan estetika seperti aplikasi asli dengan bantuan APInya yang luar biasa, sesuatu yang membuat keputusan menjadi lebih sukar antara Xamarin vs React Native.

Berikut adalah ciri Xamarin yang menerangkan mengapa ia adalah salah satu pilihan terbaik kerangka rentas platform untuk Pembangunan Mudah Alih.

Ciri-Ciri:

  1. Aplikasi yang dikembangkan pada kerangka Xamarin dibuat menggunakan C # – bahasa moden yang memanfaatkan Objektif-C dan Java.
  2. Pembangun mendapat fungsi aplikasi peringkat asli dengan Xamarin. Ia mengurangkan masalah keserasian perkakasan dengan banyaknya dengan bantuan pemalam dan API tertentu, yang berfungsi dengan fungsi peranti biasa. Ia juga mempromosikan penghubung dengan menjadikannya salah satu kerangka pembangunan aplikasi Android teratas.
  3. Xamarin membolehkan pemaju menggunakan semula banyak pangkalan data pihak ketiga yang dienkripsi di Java, Objective-C atau C ++, menjadikannya salah satu kerangka lintas platform yang sangat disukai.
  4. Xamarin mengurangkan masa dan kos pengembangan aplikasi mudah alih kerana ia menyokong WORA (Write Once, Run Anywhere) dan mempunyai koleksi perpustakaan kelas yang besar.
  5. Xamarin menawarkan pemeriksaan masa kompilasi yang kuat. Oleh kerana kemudahan ini, pembangun menyaksikan lebih sedikit kesilapan masa berjalan dan mendapat aplikasi yang berfungsi dengan baik.

comments



Comments

Artikel Secara Terus

Dapatkan berita dan informasi terkini secara terus ke email anda.
wa

[covid-data]
covid