spot_img
spot_img

Thailand bangunkan industri ganja

spot_img

BANGKOK (9 Ogos): Ekonomi Thailand yang tenat, khususnya sektor pelancongan dan pertanian, bersedia mendapatkan dorongan dari peraturan baru yang memudahkan penanaman dan penjualan ganja dalam sektor perubatan swasta.

Kabinet meminda Undang-Undang Narkotik pada 4 Ogos, sementara menunggu persetujuan Parlimen, untuk membolehkan pengusaha perubatan swasta – kategori termasuk beberapa pengamal perubatan tradisional dan petani – untuk menanam dan memperdagangkan tanaman termasuk untuk eksport dan import. Langkah itu memperluas dasar-dasar Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kesihatan Anutin Charnvirakul, yang bertaruh bahawa pengesahan ganja yang terkawal akan meningkatkan sektor kesejahteraan, pelancongan dan pertanian.

Rancangan terbaru akan mengangkat had yang dikenakan ketika negara itu pada tahun 2018 menjadi yang pertama di Asia Tenggara yang menghalalkan penggunaan ganja untuk ramuan perubatan. Ia juga mengikuti pembukaan klinik ganja perubatan pada bulan Januari di kemudahan Kementerian Kesihatan yang menawarkan ubat percuma kepada pesakitnya. Ini tidak termasuk 147 klinik sah di negara ini yang kini dapat mengamalkannya.

- Advertisement -

“Thailand sudah menjadi tarikan pelancongan bagi banyak orang asing, dan ganja akan menjadi daya tarikan lain bagi negara ini dan untuk pelancongan perubatan,” kata Marut Jirasrattasiri, ketua pengarah Jabatan Perubatan Tradisional dan Alternatif Thailand, dalam wawancara. Pengamal perubatan swasta dengan lesen akan mendapat hak untuk “menanam, menghasilkan dan mengeksport ganja,” katanya, sambil menambah bahawa petani Thailand akan memperoleh “lebih banyak pilihan untuk memperoleh pendapatan.”

Keutamaan akan diberikan kepada pelabur Thailand, kata Marut.

“Kami ingin menggunakan wang Thailand buat masa ini, terutama kerjasama antara kerajaan dan masyarakat untuk meningkatkan pengetahuan, penyelidikan dan pengeluaran,” kata Marut. “Kami tidak mahu orang asing masuk dan melabur, kemudian menuai semua faedahnya.”

- Advertisement -

Sektor pertanian dan pelancongan sangat penting bagi ekonomi tempatan. Kira-kira satu pertiga orang Thai mencari nafkah dari beras sahaja, menurut Persatuan Pengeksport Beras Thailand. Sementara itu, sektor pelancongan kesihatan menghasilkan perbelanjaan domestik sebanyak AS $ 12 bilion pada tahun 2017, lebih banyak daripada jumlah gabungan di Indonesia dan Malaysia, menurut sebuah laporan oleh Global Wellness Institute.

Ekonomi Thailand berkemungkinan menguncup 8.5% pada tahun 2020 di tengah pandemi koronavirus global, penurunan terbesar yang diunjurkan di Asia.

“Ini akan memungkinkan lebih banyak pesakit mendapatkan akses ke ganja perubatan untuk penyakit mereka dan untuk meningkatkan kesedaran tentang ganja perubatan di Thailand,” kata Traisuree Taisaranakul, jurucakap pemerintah, dalam satu kenyataan.

Penanaman dan pengeluaran ganja kini dilakukan sepenuhnya oleh agensi kerajaan atau organisasi yang dikawal ketat. Kilang ini tetap menjadi ubat kategori lima, yang bermaksud penggunaan rekreasi dilarang. Pemilikan secara haram boleh menyebabkan hukuman penjara 10 tahun dan “pemerdagangan manusia” adalah jenayah yang boleh dihukum penjara seumur hidup atau hukuman mati.

Tanaman rami ditanam untuk tujuan penyelidikan perubatan di wilayah Chiang Mai.

“Pada tahap berikutnya, orang Thailand dan orang asing akan mendapat kesempatan untuk dirawat dengan ganja perubatan, tetapi hanya setelah pandemi Covid-19 berlalu dan sekatan antara perjalanan dibatalkan,” kata Marut. “Ganja selalu menjadi tanaman Thailand, dan semua negara asing menyukainya.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img