spot_img
spot_img

Isteri Lim Guan Eng didakwa AMLA

spot_img

GEORGE TOWN (7 Ogos): Isteri mantan Menteri Kewangan Lim Guan Eng, Betty Chew, yang ditangkap oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) awal hari ini untuk membantu siasatan kes pembabitannya dengan syarikat swasta, akan didakwa di Mahkamah Sesyen Butterworth pada 11 Ogos.

Chew yang muncul di ibu pejabat SPRM di sini kira-kira pukul 10.45 pagi, ditemani oleh kakak iparnya, Lim Hui Ying dan peguam Lee Khai.

Lee mengatakan bahawa dia menemani anak guamnya ke SPRM pagi ini agar penyataannya diambil alih siasatan berhubung dakwaannya terlibat dengan syarikat swasta, Excel Property Management and Consultancy Sdn Bhd.

- Advertisement -

“Penyelidikan ini berkaitan dengan perundingan undang-undang yang diberikannya kepada syarikat itu dan disiasat di bawah Akta Anti Pengubahan Wang Haram, Pembiayaan Anti-Keganasan dan Hasil Kegiatan Tidak Sah (AMLA).

“Dia akan didakwa pada hari Selasa pagi di Mahkamah Butterworth,” katanya kepada pemberita sebelum meninggalkan pejabat SPRM di Jalan Sultan Ahmad Shah, di sini hari ini.

Dia menambah bahawa Hui Ying tidak terlibat dalam kes itu dan berada di sana untuk mengemukakan jaminan RM50,000 setelah penangkapan Chew.

- Advertisement -

Lee juga menafikan bahawa siasatan ke atas Chew ada kaitan dengan projek terowong bawah laut Pulau Pinang bernilai RM6.3 bilion yang kontroversi.

“Tidak … itu tidak ada kaitan dengan projek terowong bawah laut,” katanya.

Setelah lebih dari lima jam, Chew dilihat meninggalkan pejabat SPRM Pulau Pinang pada pukul 4.30 petang dengan ditemani oleh Hui Ying dan Lee.

Dilaporkan awal hari ini bahawa Guan Eng didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur dengan meminta suapan untuk membantu sebuah syarikat mendapatkan projek terowong bawah laut Pulau Pinang.

Guan Eng mengaku tidak bersalah atas pertuduhan yang dibacakan kepadanya di hadapan hakim Azura Alwi.

Guan Eng juga dijangka didakwa di Mahkamah Sesyen Pulau Pinang pada 10 dan 11 Ogos di bawah Seksyen 23 Akta SPRM 2009.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img