spot_img
spot_img

‘Kes Lim tunjuk sikap double standard DAP, PH’

spot_img

Pemimpin DAP dan Pakatan Harapan (PH) menunjukkan sikap double standard dalam kes membabitkan bekas menteri kewangan, Lim Guan Eng, kata Anggota parlimen Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

Dalam tempoh 24 jam lalu, katanya, banyak penghinaan serta herdikan dikeluarkan pemimpin mereka yang mendakwa proses undang-undang dihadapi Lim ketika ini adalah bersifat politik.

“Malah dalam saluran media rasmi DAP sendiri menyatakan kononnya “tiada sebarang bukti kesalahan dapat dikemukakan” oleh pihak pendakwaan.

- Advertisement -

“Ini sangat pelik sebab perbicaraan belum lagi bermula, baru di peringkat bacaan dakwaan,” kata Khairy dalam kenyataan disiarkan di blognya hari ini.

Tambahnya, hanya minggu lalu pemimpin DAP dan PH memuji mahkamah selepas menjatuhkan hukuman 12 tahun penjara dan denda RM210 juta terhadap bekas perdana menteri, Najib Razak yang didapati bersalah atas tujuh pertuduhan.

“Tindakan DAP dan PH ini menunjukkan sekali lagi bagaimana sikap double standard mereka terhadap perjalanan undang-undang negara.

- Advertisement -

“Apabila kena batang tubuh mereka, habis dihina sistem kehakiman negara. Sedangkan hanya pada minggu lalu, mereka sanjung mahkamah apabila keputusan kes melibatkan pemimpin Umno sesuai dengan kehendak mereka,” katanya.

Khairy berkata dalam tempoh dua tahun lalu, ramai pemimpin Umno dihadapkan ke mahkamah dan ahli-ahli parti itu menghormati proses tersebut.

“Kalau yakin tidak bersalah, kemukakan hujah dan bukti di mahkamah. 

“Tidak perlu bermain dengan kad simpati dengan menghina proses undang-undang kononnya tidak bebas dan bermotifkan politik,” tambahnya.

Awal hari ini, Lim mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tuduhan meminta rasuah berkaitan projek terowong dasar laut bernilai RM6.3 bilion di Pulau Pinang.

Bekas ketua menteri Pulau Pinang itu ditahan malam tadi setelah dipanggil ke ibu pejabat SPRM di Putrajaya.

Lim juga dijangka menghadapi pertuduhan lain di Pulau Pinang pada 10 dan 11 Ogos.

Sementara itu, SPRM juga telah menahan isterinya Betty Chew dan juga ahli perniagaan Phang Li Khoon di Pulau Pinang.

Phang sebelum ini didakwa dan dibebaskan bersama Lim dalam kes membabitkan skandal banglo mewah milik Lim. 

Chew ditahan berkaitan syarikat Excel Property Management and Consultancy Sdn Bhd.

Sumber-MALAYSIA KINI

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img