spot_img
spot_img

Bina pusat data di Teluk

spot_img

KUALA LUMPUR (6 Ogos): Serba Dinamik Holdings Bhd hari ini mengatakan anak syarikat milik penuhnya Serba Dinamik International Ltd (SDIL) semalam (5 Ogos) telah menerima surat penghargaan dari Future Digital Data Systems LLC (FDDS) untuk membina sebuah pusat data dengan harga AS $ 350 juta (kira-kira RM1.47 bilion).

Dalam satu kenyataan kepada Bursa Malaysia hari ini, Serba Dinamik mengatakan bahawa projek itu akan dibina di Mussaffah, Abu Dhabi.

“Projek ini merupakan sebahagian daripada inisiatif FDDS untuk mengembangkan (a) rangkaian pusat data di rantau Timur Tengah dan Afrika Utara (MENA), yang akan mendukung kegiatan di Abu Dhabi dan juga memberikan perkhidmatan kepada anggota Gulf Corporation Council yang lain ( GCC), untuk mengatasi keperluan yang semakin meningkat di pasaran, kerana munculnya Cloud, Artificial Intelligence, Machine Learning, Internet of Things (IoT) dan Big Data Analytics.

- Advertisement -

“FDDS berhasrat untuk membangun pusat data baru yang dapat menjadi tuan rumah sistem kritikal misi dan menyediakan perkhidmatan colocation, kesinambungan perniagaan dan kemudahan perkhidmatan terurus kepada organisasi tempatan dan antarabangsa,” kata Serba Dinamik.

Serba Dinamik mengatakan skop kerja projek itu merangkumi pelantikan perunding dan kontraktor pakar untuk melaksanakan segmen pengurusan, reka bentuk, perolehan, pembinaan, dan penyelesaian projek.

“Penganugerahan itu bergantung pada pemuktamadan dan pelaksanaan dokumen kontrak dan kedua-dua pihak menyetujui tarikh berkuatkuasa pada 1 September 2020 (tarikh permulaan).

- Advertisement -

“Syarikat akan menyiapkan kerja dalam masa 1.460 hari dari tarikh mula,” kata Serba Dinamik.

Pada waktu rehat 12:30 tengah hari Bursa hari ini, harga saham Serba Dinamik menetap enam sen atau 3.66% pada RM1.70 dengan nilai pasaran sekitar RM5.73 bilion. Saham itu menyaksikan sekitar 11 juta saham diniagakan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img