spot_img
spot_img

Gabungan Bersatu & UMNO kuatkan negeri Sabah

spot_img

KOTA KINABALU: Kekuatan gabungan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Sabah dan Umno Sabah akan menjadi kekuatan yang hebat untuk menghadapi Warisan Plus dalam pilihan raya negeri, kata ketua penerangan Bersatu negeri, Khairul Firdaus Akbar.

Katanya, gabungan ketua Bersatu Sabah, Datuk Hajiji Mohd Noor dan ketua Umno Sabah, Datuk Bung Moktar Radin adalah yang terbaik untuk memimpin barisan pembangkang.

“Kedua-dua pemimpin boleh menjadikan ia kombinasi terbaik untuk kami,” katanya dalam satu kenyataan pada hari Rabu (5 Ogos) di tengah-tengah kebimbangan mengenai hubungan antara parti-parti pembangkang di Sabah.

- Advertisement -

Kedua-dua parti nasional itu, digabungkan dengan parti pembangkang yang berpusat di tempatan, akan memperkuat front pembangkang dan memenuhi aspirasi rakyat Sabah.

“Gabungan semua pihak (pembangkang) di bawah Perikatan Nasional akan memberi nilai tambah kepada kekuatan Kerajaan Persekutuan yang dipimpin Perikatan Nasional, dan juga memberi keuntungan bagi Sabah,” tambahnya.

Firdaus mengatakan rakyat akan menerima gabungan pemimpin baru dan juga akan membawa pemimpin muda ke dalam kerajaan negeri untuk kepentingan membangunkan negeri dan memperbaiki hubungan negeri dan persekutuan.

- Advertisement -

Perikatan pembangkang Sabah tetap kabur seminggu selepas DUN dibubarkan, walaupun Hajiji dan Bung membincangkan pembahagian kerusi di antara kumpulan pembangkang yang longgar masih belum selesai.

Bersatu Sabah mengumumkan hasratnya untuk bertanding 45 daripada 73 kerusi, sementara Umno Sabah di bawah Barisan Nasional meminta 73 kerusi, sambil menambah bahawa ia bersedia untuk berunding dengan parti pembangkang.

Sekutu Perikatan lain, Parti Bersatu Sabah (PBS), yang diketuai oleh Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, mengintai 30 kerusi dan mahu bertanding atas lambangnya sendiri.

Sekutu lain termasuk Sabah STAR yang dipimpin Datuk Dr Jeffrey Kitingan belum menunjukkan kerusi yang mereka cari di medan pembangkang yang akan menyaksikan calon baru, termasuk bekas menteri luar negeri Datuk Seri Anifah Aman yang mengetuai platform Parti Cinta Sabah dan bekas Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin dijangka akan mengambil alih Usno.

Bersatu tidak bertanding pada pilihan raya Mei 2018 di Sabah dan hanya melebarkan sayapnya ke Sabah pada April 2019, mengambil alih hampir semua wakil rakyat Umno Sabah, yang meninggalkan Umno Sabah dengan hanya ADUN Sungai Sibuga, Tan Sri Musa Aman dan Bung, Ahli Parlimen Kinabatangan.

Umno Sabah di bawah Bung kini berminat untuk mengambil kerusi asal mereka, dan ini menimbulkan kegelisahan dalam rundingan untuk pembahagian kerusi.

Kedudukan bekas ketua menteri, Musa Aman, yang berusaha merebut kembali kuasa melalui sokongan ADUN, masih tidak dapat dipastikan kerana beberapa kekuatan dalam Umno Sabah tidak berminat untuk melihatnya memimpin lagi.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img