spot_img
spot_img

Tun M mahu terus menyumbang kepada negara walaupun diusia 94 tahun

spot_img

KUALA LUMPUR, 3 Jun – Politikus dan negarawan yang tertua di dunia, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengatakan bahawa beliau bersyukur telah hidup hingga usia 94 tahun dan masih mahu berkhidmat untuk negara – Malaysia.

Dalam temu ramah dengan Natalie Sit dalam sesi Live Talk Komuniti Awan Kreatif hari ini, Dr Mahathir mengatakan beliau hanya menjangka hidup hingga 75 tahun.

“Saya sangat bersyukur kerana saya harus hidup melebihi tahun-tahun yang diharapkan saya dapat hidup. Saya fikir 75 tahun sudah cukup untuk saya tetapi saya berusia 94 tahun ini adalah bonus.

- Advertisement -

“Bukan sesuatu yang saya akan mensia-siakannya sahaja, tetapi saya dikurniakan hidup hingga kini, saya fikir saya harus memanfaatkan hidup saya dengan berguna,” kata pemimpin berusia 94 tahun itu.

Dr Mahathir yang akan berusia 95 tahun tidak lama lagi, juga kelihatan tersipu-sipu ketika beliau bercakap mengenai perkara lain yang beliau syukuri dalam hidupnya – termasuk perkahwinannya yang berusia 64 tahun dengan Tun Dr Siti Hasmah Mohamed Ali. Mereka menikah pada bulan Ogos 1955.

“Yah, saya telah berkahwin selama 60 tahun lebih.

- Advertisement -

“Saya melihat banyak orang yang sudah berkahwin, tetapi bosan dengan pasangan mereka,” katanya sebelum berhenti dan tersenyum dengan pipi yang merah.

Pasangan ini bertemu pada tahun 1947 sebagai pelajar di King Edward Medical College di Singapura.

Laporan dan gambar media selama bertahun-tahun menunjukkan pasangan itu cukup dekat dan penuh kasih sayang.

Dr Mahathir juga mengatakan bahawa beliau tetap aktif walaupun pada usia lanjut kerana ia membantunya untuk kekal positif dan sihat dari segi mental.

“Ketakutan itu selalu ada tetapi jika anda bimbang tentang perkara-perkara ini, anda tidak boleh bersikap positif, anda tidak dapat menyumbang apa-apa.

“Sama ada anda suka atau tidak, anda akan mati. Masanya akan tiba ketika anda mati, tetapi sebelum itu mengapa anda mesti membuang masa?

“Kebanyakan orang ketika mereka tua, mereka menjadi pelupa. Saya juga pelupa jadi saya harus terus berfikir, kerana perkara yang saya fikirkan, saya tidak akan lupa, ”katanya.

“Sayang sekali, anda melihat bahawa saya selalu memberitahu orang, pisau adalah perkara yang berguna. Ini dapat digunakan untuk mengukir objek yang indah, tetapi juga dapat digunakan untuk membunuh orang.

“Jadi itu bukan kesalahan pisau, itu adalah orang-orang yang menggunakan alat itu. Ibu bapa harus mengajar mereka nilai-nilai yang baik sejak mereka muda.

“Anda boleh menolak keinginan anda untuk melakukan perkara yang salah,” katanya.

Dr Mahathir telah dua kali berkhidmat sebagai perdana menteri; yang pertama dari 1981 hingga 2003 dan sekali lagi dari 2018 hingga Februari tahun ini.

Beliau menjalani dua pembedahan pintasan arteri koronari pada tahun 1989 dan 2007, tetapi diketahui sihat dan suka membaca kerana itu mengasah kemampuan mentalnya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img