spot_img
spot_img

Jalil Rasheed CEO PNB termuda dalam sejarah

spot_img

Saya tidak pernah menyukai usia saya menjadi pertimbangan [untuk apa-apa], ”kata Jalil Rasheed, presiden dan CEO kumpulan Permodalan Nasional Bhd (PNB) yang baru.

“Saya tidak mengambil sebarang undangan, misalnya, ketika orang meminta saya berbicara tentang menjadi CEO muda … Saya tidak suka label itu, jujur, kerana saya fikir [mereka harus melihat] apa yang telah saya lakukan bukannya semasa di zaman saya, ”katanya dalam temu bual dengan The Edge.

Pada usia 38 tahun, Jalil adalah ketua PNB termuda dalam sejaraha. Dia mengambil alih jawatan dari Datuk Abdul Rahman Ahmad, yang mengosongkan kerusi presiden dan CEO kumpulan apabila kontraknya tamat.

- Advertisement -

Pendahulu Rahman, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman, berkhidmat sebagai presiden / CEO kumpulan selama 18 dari 37 tahun dia bersama kumpulan itu. Hamad bersara secara rasmi pada 30 September 2017.

Jalil berkata: “Saya harus mengakui, saya bukan dimasukkan melalui temuduga biasa kerana saya bukan sebahagian daripada syarikat korporat Malaysia sebelum ini. Saya menghabiskan sebahagian besar karier saya dengan dua syarikat antarabangsa dan saya berpusat di luar negara untuk menjalankan perniagaan serantau dan antarabangsa.

“Oleh itu, saya sangat berterima kasih kepada para pemangku kepentingan PNB kerana mereka membuat keputusan yang sangat berani dan keputusan yang berani untuk melantik seseorang yang lebih muda dan sedikit keluar dari sistem.”

- Advertisement -

Jalil memulakan kerjayanya sebagai pelatih siswazah di Aberdeen Standard Investments, akhirnya menjadi CEO Aberdeen Islamic Asset Management, sebelum bergabung dengan Invesco pada tahun 2013 sebagai CEO (Asia Selatan). Invesco adalah firma pelaburan global dengan pengurusan AS $ 1.1 trilion (RM4.8 trilion), di pelbagai kelas aset di lebih dari 25 negara.

Jalil memulakan hari pertamanya di PNB dengan mesyuarat dewan bandar. “Saya memberitahu mereka bahawa saya tidak tahu semuanya, dan mereka sudah lama berada di syarikat itu, jadi bekerjasama dengan saya. Apa yang akan saya lakukan adalah menilai semula arah: apa yang sedang dilakukan perniagaan, apa yang kita lakukan dengan betul, apa yang perlu kita perbaiki dan apa yang tidak seharusnya kita lakukan sama sekali … Dan di situlah saya akan memutuskan dan saya akan memerlukan keputusan mereka untuk menyelesaikannya. ”

Dari awal, sebahagian besar waktunya dihabiskan untuk bergaul dengan rakan-rakannya – dari bukan eksekutif hingga ke kepimpinan kanan.

Menegaskan pentingnya mengartikulasikan peranan setiap orang dalam firma itu, Jalil memetik contoh projek teknologi yang sedang dilaksanakan oleh PNB. Dia menunjukkan bahawa ini bukan hanya mengenai ketua pegawai teknologi, tetapi juga tentang banyak orang di lapangan yang mengerjakan projek-projek tersebut.

“Setiap orang perlu memahami mengapa mereka melakukan ini dan bagaimana mereka dapat menyumbang. Jadi, saya menghabiskan banyak masa dalam perjalanan karier itu, kerana saya boleh mengatakan, saya bekerja dari pelbagai tahap dan segalanya, ”katanya.

Inisiatif lain yang diperkenalkannya di PNB pad amasa ini adalah peningkatan ketelusan.

“Pada hari pertama saya di tempat kerja, saya mengatakan bahawa saya mahu jarak kuasa antara pejabat CEO dan rakan saya dikurangkan. Tidak boleh ada kerahsiaan dan ketakutan yang besar antara saya dan kakitangan, ”katanya.

PNB jauh lebih telus hari ini, Jalil mencatat, sambil menambah bahawa, dari perspektif komunikasi dalaman, pasukan sangat komunikatif mengenai apa yang organisasi lakukan.

“Saya memberitahu pasukan bahawa [ketika] kita berkomunikasi secara dalaman, kita perlu memberitahu orang apa yang kita lakukan, mengapa kita melakukannya dan bagaimana hal itu mempengaruhi mereka. Memberitahu orang apa yang kita lakukan tidak akan menjejaskan idea itu kerana sebilangan orang mungkin tidak memahaminya. Apabila anda memberitahu orang-orang bagaimana kesannya terhadap mereka, itulah ketika anda mendapat kepercayaan, ”katanya.

Penerapan digital di PNB adalah contoh.

“Kami mempunyai orang-orang yang tidak termasuk dalam kumpulan usia generasi teknologi tetapi telah menggunakan teknologi dengan sangat baik. Ya, anda agak terpaksa kerana semua orang bekerja dari rumah; tetapi semua orang mendapati bahawa kita dapat bekerja dengan cekap melakukan ini. Itu selalu menjadi rintangan pertama. Sebaik sahaja anda melaluinya, anda merasa mudah melakukan sesuatu, ”katanya.

Sesungguhnya, PNB – yang berusia lebih dari empat dekad – mengalami transformasi untuk menjadi lebih tangkas dalam lanskap yang cepat berubah dan mencabar. Meski begitu, di atas persekitaran operasi yang lancar dan sulit yang dilanda wabak pandang, masih ada perbincangan mengenai potensi perubahan kepemimpinan di GLC / GLIC, berikutan perubahan dalam pemerintahan.

Adakah Jalil meramalkan perkara itu berlaku di PNB? “Itu … di atas gred gaji saya,” jawabnya terus terang sambil tertawa. – The Edge

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img